GSP special   •   Anchetele Gazetei   •   EXCLUSIV / INVESTIGAŢIE GSP

Monica Iacob-Ridzi a cumpărat ştiri şi emisiuni tv pe bani publici!

Articol de Mirela Neag, Cătălin Tolontan   —  vineri, 19 iunie 2009

■ 630.000 de euro a încredinţat, fără licitaţie, MTS către două firme pentru organizarea Zilei Tineretului de 2 mai ■ O scenă de 75.000 de euro, de fapt o podea de lemn!, şi alte costuri umflate acoperă, un lucru despre care toată lumea vorbeşte, dar pe care nimeni nu l-a probat ■ Gazeta publică azi documente oficiale: contractele MTS şi monitorizările televiziunilor dovedesc clar că, încălcînd Legea audiovizualului, Monica Iacob-Ridzi a cumpărat conţinut, ştiri şi emisiuni, pentru MTS, pentru ea şi pentru Elena Băsescu!

Prin MTS-ul condus de Monica Iacob-Ridzi, Guvernul României a cumpărat şi a plătit ştiri şi reportaje editoriale la televiziuni importante, încălcînd Legea Audiovizualului!



Televiziunile unde MTS a cumpărat conţinut editorial prin contract - ProTV, Antena 1, Realitatea, MTV, Antena 3

Ştiri editoriale nemarcate publicitar difuzate în perioada 1-4 mai



76 ştiri despre 2 Mai

30 de ştiri despre Ridzi

14 ştiri despre Ridzi şi EBA





"Dacă ar fi numai ştirile de la televiziuni şi tot ar trebui să ne gîndim că evenimentele au meritat".

Monica Iacob-Ridzi



Această declaraţie arată scopul ultim, care a ajuns să nu mai fie nici măcar camuflat, al cheltuielilor de minimum 630.000 de euro operate de MTS pentru două zile. Paranteză. Ieri, Monica Iacob-Ridzi a admis că "mai e ceva ce s-a cheltuit, dar sume foarte mici, la nivelul judeţelor". GSP estimează la cel puţin încă 120.000 de euro costurile suportate direct  de judeţe. În acest caz, totalul urcă la 750.000 de euro.



Guvernul împotriva legii

Sîntem în faţa primului caz în care Guvernul României recunoaşte, printr-un ministru al său în conferinţă de presă şi, mai important, prin contracte semnate, că  a cumpărat publicitate mascată şi că a încălcat o lege, cea a audiovizualului, şi ordonanţele guvernelor României date de-a lungul anilor, inclusiv pe cea a sa din 2008.



Art. 6, punctul 3

Sînt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine



Cu bani, MTS a dictat, practic, o parte a agendei de ştiri a televiziunilor, împotriva normelor europene, împotriva legii şi împotriva propriilor ordonanţe



Art. 29, punctul 3

Comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sînt interzise.



Încă din contract, se precizează că unele materiale vor fi publicitare, dar altele vor fi aparent ştiri sau reportaje curate, de fapt costuri la capitolul "Asigurarea Notorietăţii Evenimentului".



Telespectatorii au crezut că urmăresc ştiri, interviuri, reportaje sau prezenţe în studio alese în mod liber de redacţii şi, de fapt, au urmărit publicitate plătită, nemarcată!



Final de minciună

"Priviţi cîte ştiri au apărut la televizor", aproape că striga ieri Monica Iacob-Ridzi. Acea frază împreună cu documentele oficiale au marcat momentul în care în România s-a aflat ceea ce se ştia de mult: guvernul şi politicienii îşi cumpără expunerea pe banii cetăţenilor.



CHEMATĂ LA PARLAMENT

O parte dintre membrii Comisiei parlamentare pentru învățămînt, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților doresc să o cheme pe Monica Iacob-Ridzi să dea explicații despre modul cum MTS a cheltuit banii cu evenimentele din 2 Mai. “La prima ședință va fi propusă audierea ministrului tineretului și sportului”, a declarat un deputat.


„S-a încălcat legea de mai multe ori”

"Nu poţi cumpăra timpi în programele de ştiri", susţine Ioana Avădanii, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent



- Doamna Avădanii, MTS a semnat un contract cu o firmă prin care aceasta se obligă, printre altele, să asigure notorietate evenimentelor?

- Da...



- E vorba de evenimentele legate de Ziua Tineretului de la Costineşti. Firma angajată de minister a primit 300.000 lei pentru a asigura notorietate acţiunii: adică intervenţii TV în timpul unor emisiuni, precum şi în programele de ştiri.

- Materialele au fost marcate cu semnul publicităţii?



- Nu.

- Atunci s-a încălcat Legea audiovizualului de mai multe ori. Este interzisă sponsorizarea programelor de ştiri în parte sau total şi sînt înterzise materialele sau ştirile publicitare fără să fie marcate cu semnul P. Practic, s-au cumpărat timpi la ştiri şi s-au difuzat materiale publicitare nemarcate. Dar şi televiziunile au greşit.

Ridzi & EBA TV

Ministrul Tineretului şi Sportului apare în 40% dintre ştirile care prezintă evenimentele de Ziua Tineretului. EBA în 20%.



Monitorizarea jurnalelor de ştiri din perioada 1-4 mai arată faptul că eveminentele MTS din Bucureşti şi Costineşti au fost promovate intens de posturile centrale.



Dintr-un total de 76 de ştiri în care se prezintă aceste acţiuni, şefa MTS, Monica Iacob-Ridzi, apare cu intervenţii în 30 dintre acestea.



De asemenea, europarlamentarul Elena Băsescu, invitata doamnei Ridzi la concetul de pe malul mării, apare în 14 ştiri.



"Voltaj e formaţia mea de suflet. Primul videoclip pentru ei l-am filmat", spune Elena Băsescu şi la ştirile Antenei 1, din 3 mai, ora 07:00.



Aceeaşi declaraţie apare şi în jurnalul ProTV, din aceeaşi zi, la ora 08:00.



Ştirile apar la jurnalele de pe Realitatea TV, Antena 3, Antena 1, ProTV, MTV, Prima TV, Naţional TV, TVR 1, TVR 2 şi N24, doar primele cinci dintre acestea fiind indicate în documentele MTS cum că ar urma să primească bani pentru promovarea acţiunilor de Ziua Tineretului.


 

Citeşte şi:

 

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.