Sporturi   •   Auto   •   DRIVE TEST

Mazda MX-5 e cel mai bine vîndut roadster all-time » Fără fiţe

Articol de Răzvan Scăeşteanu   —  vineri, 13 august 2010

Mazda MX-5, cel mai bine vîndut roadster din toate timpurile, nu are pavilion electric, nici sute de cai şi nici briz-briz-uri, dar ofera senzaţii maxime şi o plăcere de a conduce rar întîlnită.







Parcă nici nu se simt cei peste 20 de ani care au trecut de la prima apariţie a Mazdei MX-5, la Salonul Auto de la Chicago, din 1989. Deşi între timp a suferit trei operaţii estetice, roadster-ul şi-a păstrat ADN-ul clasic şi continuă să surprindă prin simplitate şi eficienţă.



Evident, caroseria ultimei generaţii a preluat zîmbetul machiavelic al design-ului "Zoom-Zoom", implementat pe întreaga gamă a constructorului nipon, iar liniile musculoase şi pline de agresivitate sînt la ele acasă.



Cum deschizi portiera şi "te arunci" în scaun, ferindu-ţi capul dacă maşina e capotată, parcă te întorci însă în timp. Planşa de bord e simplă, chiar austeră. Iar totul "miroase" a clasic, ceea ce nu dă bine la fiţele din Dorobanţi. Cine cunoaşte şi ştie să aprecieze ideologia roadster-ului pur-sînge, nu se va uita însă la aceste aspecte. Şi, chiar, va zîmbi cînd va acţiona manual "prelata". Nu e greu!



Apoi, prin rotirea cheii în contact se dă drumul la muzică. Cele două evacuări sună plăcut şi, deşi nu abundă în cai putere, motorul de 1.8 litri este elastic şi îţi permite să te joci în voie. Cutia de viteze merge ca unsă, iar propulsia (tracţiune spate), cu electronica decuplată, te lasă să arunci spatele pe un viraj mai închis. Atenţie însă, în lipsa blocantului şi a unei puteri suficiente, această joacă este destul de periculoasă!



Plusuri

ADN nealterat


Capotă lungă, habitaclu înghesuit, consolă spate scurtă, pavilion din pînză şi propulsie. Toate aceste ingrediente ale reţetei roadster-ului clasic se regăsesc la MX-5. Iar plăcerea condusului este la cote ridicate. Direcţia precisă conferă un feed-back excelent, "tracţiunea spate" te duce cu gîndul la o maşină sport, chiar dacă sub capotă nu respiră decît 126 CP, iar centrul de greutate jos şi distribuţia ideală a maselor (50:50) îţi dau încredere pe viraje.



Mai mult, surprinzător, MX-s-ul testat nu îţi rupea rinichii pe gropi. Suspensia e suficient de moale astfel încît să nu te zdruncine prea tare şi suficient de tare pentru a nu trezi emoţii la manevrele mai bruşte.





Minusuri

Spaţiu limitat


O maşină sport cu două locuri nu este cea mai practică alternativă. În portbagaj nu încap decît maximum două gentuţe şi o sacoşă cu strictul necesar pentru un weekend la mare. Dar acest lucru se poate rezolva, prin montarea unui suport special de geamantan pe capacul portbagajului. Problema reală de spaţiu este în habitaclu, unde persoanele peste 1,85 metri înălţime nu prea pot călători decît cabrio.





19.090 euro (TVA inclus) este preţul de bază al Mazdei MX-5 1.8 l/126 CP cu soft top





Adversari    Preţ de bază (TVA inclus)


MINI Cooper Cabrio    21.063 euro

BMW Z4 sDrive23i    35.759 euro

Audi TT Roadster 1.8 TFSI    38.527 euro

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.