Mazda MX-5, cel mai bine vîndut roadster din toate timpurile, nu are pavilion electric, nici sute de cai şi nici briz-briz-uri, dar ofera senzaţii maxime şi o plăcere de a conduce rar întîlnită.
Parcă nici nu se simt cei peste 20 de ani care au trecut de la prima apariţie a Mazdei MX-5, la Salonul Auto de la Chicago, din 1989. Deşi între timp a suferit trei operaţii estetice, roadster-ul şi-a păstrat ADN-ul clasic şi continuă să surprindă prin simplitate şi eficienţă.
Evident, caroseria ultimei generaţii a preluat zîmbetul machiavelic al design-ului "Zoom-Zoom", implementat pe întreaga gamă a constructorului nipon, iar liniile musculoase şi pline de agresivitate sînt la ele acasă.
Cum deschizi portiera şi "te arunci" în scaun, ferindu-ţi capul dacă maşina e capotată, parcă te întorci însă în timp. Planşa de bord e simplă, chiar austeră. Iar totul "miroase" a clasic, ceea ce nu dă bine la fiţele din Dorobanţi. Cine cunoaşte şi ştie să aprecieze ideologia roadster-ului pur-sînge, nu se va uita însă la aceste aspecte. Şi, chiar, va zîmbi cînd va acţiona manual "prelata". Nu e greu!
Apoi, prin rotirea cheii în contact se dă drumul la muzică. Cele două evacuări sună plăcut şi, deşi nu abundă în cai putere, motorul de 1.8 litri este elastic şi îţi permite să te joci în voie. Cutia de viteze merge ca unsă, iar propulsia (tracţiune spate), cu electronica decuplată, te lasă să arunci spatele pe un viraj mai închis. Atenţie însă, în lipsa blocantului şi a unei puteri suficiente, această joacă este destul de periculoasă!
Plusuri
ADN nealterat
Capotă lungă, habitaclu înghesuit, consolă spate scurtă, pavilion din pînză şi propulsie. Toate aceste ingrediente ale reţetei roadster-ului clasic se regăsesc la MX-5. Iar plăcerea condusului este la cote ridicate. Direcţia precisă conferă un feed-back excelent, "tracţiunea spate" te duce cu gîndul la o maşină sport, chiar dacă sub capotă nu respiră decît 126 CP, iar centrul de greutate jos şi distribuţia ideală a maselor (50:50) îţi dau încredere pe viraje.
Mai mult, surprinzător, MX-s-ul testat nu îţi rupea rinichii pe gropi. Suspensia e suficient de moale astfel încît să nu te zdruncine prea tare şi suficient de tare pentru a nu trezi emoţii la manevrele mai bruşte.
Minusuri
Spaţiu limitat
O maşină sport cu două locuri nu este cea mai practică alternativă. În portbagaj nu încap decît maximum două gentuţe şi o sacoşă cu strictul necesar pentru un weekend la mare. Dar acest lucru se poate rezolva, prin montarea unui suport special de geamantan pe capacul portbagajului. Problema reală de spaţiu este în habitaclu, unde persoanele peste 1,85 metri înălţime nu prea pot călători decît cabrio.
19.090 euro (TVA inclus) este preţul de bază al Mazdei MX-5 1.8 l/126 CP cu soft top
Adversari Preţ de bază (TVA inclus)
MINI Cooper Cabrio 21.063 euro
BMW Z4 sDrive23i 35.759 euro
Audi TT Roadster 1.8 TFSI 38.527 euro
Sporturi • Auto • DRIVE TEST
Mazda MX-5 e cel mai bine vîndut roadster all-time » Fără fiţe
Articol de Răzvan Scăeşteanu — vineri, 13 august 2010
{{text}}