Timp liber   •   Hobby   •   Biciclete

Biciclete second hand: ghid de achizitionare

+7 Foto
Biciclete second hand sursa:freerider.ro

Articol de Gazeta Sporturilor   —  marți, 05 aprilie 2011

Bicicleta second hand este alegerea ideala atunci cand nu ai un buget suficient de mare pentru a achizitiona una noua. Dar o bicicleta la mina a doua este la fel de utila atunci cand vrei sa incepi sa pedalezi, una noua nejustificandu-si bugetul pentru debutul tau in viata de biciclist. Exista riscul de a o zgaria sau de a o lovi pina capeti ceva experienta.

Pe cat de atractive pot parea ofertele pentru bicicletele second hand, pe atat de riscanta poate deveni achizitionarea.

IMPORTANT : Achizitionarea unei biciclete second hand este o afacere buna, doar in situatia in care nu va trebui sa investesti alte sume in inlocuirea diverselor componente. Dar daca obtii un cost foarte mic de achizitionare, atunci investitiile ulterioare s-ar putea sa merite. Totusi, nu este indicat sa achizitionezi o bicicleta ce necesita multe “upgrade”-uri ulterioare, deoarece afacerea poate deveni mai costisitoare decat te-ai fi gandit.

Biciclete second hand pentru munte cu cadru din aluminiu, crom sau otel


Bicicletele la mina a 2-a cu astfel de cadre sunt printre cele mai raspandite. Important este sa vezi bicicleta inainte de a o achizitiona. Incepe verificarea bicicletei second hand pe care doresti s-o achizitionezi de la cadru, continuand apoi cu componentele.

Atunci cand verifici cadrul unei biciclete, trebuie sa fii atent la urmatoarele detalii: cate zgarieturi are cadrul si cat de adanci sunt acestea si cum se prezinta imbinarile si sudurile. Zonele cele mai predispuse la fisuri se regasesc in partea frontala a cadrului, la imbinarea cu gatul cadrului (prin care trece furca) si in zona basculei.

Un alt punct cheie se afla pe bascula. Intoarce bicicleta cu rotile in sus si verifica amanuntit bascula dar si teava inferioara. Loviturile pe “burta” bicicletei sunt semne clare ale unei exploatari intense in mediul extreme. Daca zona este curata si nu prezinta lovituri, inseamna ca rezistenta cadrului nu a fost afectata.

Nu uita sa verifici si urechile cadrului (locul de prindere al rotii posterioare). Si aici trebuie sa te uiti dupa fisuri sau lovituri puternice. Urmatoarea pe lista este furca: fiind o componenta vitala pentru siguranta ta pe bicicleta, necesita de asemenea verificari amanuntite, in special daca este vorba de o bicicleta mai veche.


Verificarea componentelor unei biciclete second hand

Rotile bicicletei : verifica in primul rand daca acestea au joc, miscand de roata stanga-dreapta. Daca exista un anumit joc, cel mai probabil acesta este din butuci. Ideal ar fi ca rotile sa nu fie descentrate. In acelasi timp verifica si jantele si vezi daca nu cumva au incasat cateva lovituri puternice. Majoritatea jantelor sunt realizate din aluminiu, asadar loviturile puternice nu pot fi mascate.

Sistemul de franare al bicicletei: cel mai probabil, acesta va fi functional in majoritatea cazurilor, totusi poti verifica jocul din manete, prin miscarea acestora in sus si in jos sau al v-brake-urilor. Cu cat este mai mic jocul, cu atat mai bine. Verifica si camasile prin care trec cablurile de frana, unele vor necesita inlocuire fiind crapate. Inlocuindu-le vei spori performantele sistemului de franare.

Verificarea jocului manetelor se aplica si in cazul franelor pe disc. Verifica daca discurile sunt in regula si intreaba-l pe cel care-ti vinde bicicleta cand a facut ultima aerisire a franelor si cand a schimbat placutele de frana. In functie de vechimea acestora mai poti negocia la pret, franele fiind o componenta mai mult decat importanta pentru bicicleta ta.

Furca cu suspensie: daca bicicleta are in dotare asa ceva, asigura-te ca aceasta functioneaza corespunzator. Verifica-i jocul, prin actionarea manetei de frana stanga (frana de fata) si impingerea fata-spate in ghidon.

Daca functionarea acesteia este greoaie atunci cand amortizeaza, se poate sa aiba nevoie de o revizie, care te va costa intre 50 si 100 de lei in functie de model. Asigura-te ca furca nu are urme de lovituri puternice si nici pete de rugina.

Angrenajul (pedalierul): trage de el spre tine apoi impinge-l. Are joc? Daca are, incearca sa vezi de unde provine acest joc : din brat sau din rulment (bottom bracket)? La unele angrenaje foarte vechi din aluminiu exista riscul sa prezinte fisuri. Aceste fisuri sunt cel mai des intalnite la nivelul bratului cu foile, chiar la baza acestuia (opus pedalei).

Sistemul de transmisie: O functionarea deficitara a acestora poate fi cauzata de diverse lovituri. Gradul mare de uzura al foilor sau al pinioanelor poate duce la “ghost shifting” (schimbarea unui pinion fara a fi actionat de catre utilizator) si la functionarea necorespunzatoare a intregului sistem de transmisie.

Ideal ar fi ca anvelopele sa fie cat mai putin exploatate. Daca necesita inlocuire este cazul sa mai negociezi la pret!

Biciclete second hand full suspension

Pe langa verificarile de mai sus, o bicicleta cu suspensie si pentru partea posterioara necesita o verificare amanuntita a basculei dar si a amortizorului. Bascula nu trebuie sa aiba joc (stanga-dreapta) iar amortizorul trebuie sa functioneze corespunzator. Jocul poate aparea in bascula in diverse articulatii. De asemenea, lasa-te pe partea posterioara a bicicletei si incearca sa identifici eventuale sunete produse de functionarea acesteia.

Biciclete second hand de oras

CityBike-urile nu necesita o verificare atat de amanuntita, insa sunt cateva capitole asupra carora trebuie sa insisti. Verifica jocul in roti, imbinarile cadrului in partea frontala pentru a identifica eventuale fisuri, furca, franele, schimbatorul si sistemul de iluminare al bicicletei (daca aceasta beneficiaza de asa ceva). Functionalitatea butucului cu viteze integrate este esentiala, deoarece reparatia acestuia poate deveni costisitoare. Cu atat mai grav este daca butucul necesita inlocuire.

Concluzie

Daca componentele mai sus enumerate se prezinta in conditie buna, incearca sa aflii costul initial al bicicletei. Daca acesta are o vechime mai mare de 2-3 ani, pretul corect este de aproximativ 50% din valoarea bicicletei noi. O bicicleta second hand care nu necesita investitii ulterioare poate fi considerata o afacere buna, in special datorita faptului ca poti cumpara una cu o configuratie de top dar cu o vechime de 3 pina la 4 ani.

Cele mai importante aspecte ale verificarii:

1.Cadrul, bascula si imbinarile tevilor cadrului.

2.Rotile si anvelopele si gradul lor de uzura.

3.Verifica franele si functionarea acestora.

4.Furca si sistemul de amortizare al basculei (daca este vorba de un full suspension).

5.Angrenajul si intreg sistemul de transmisie.

Vezi mai multe pe Freerider.ro!

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.