Spioni, conspiraţii, crime şi suspans autentic. Ceva din Kafka, ceva din Hitchcock, în totalitate Polanski
Polonezii îl numesc rege în exil, americanii vor să-l ducă la tribunal cu alai, francezii l-au transformat în simbol al libertăţilor cetăţeanului-artist. Opt ani trecuseră de cînd Roman Polanski fusese triplu "oscarizat" în absenţă pentru "Pianistul", povestea muzicianului evreu care supravieţuieşte în Varşovia nazistă. În 2010, o altă poveste, de data asta despre istoria imediată, contemporană, avea să aducă din nou pe afişe şi pe prima pagină
numele lui Polanski.
Scenariu de best-seller
Asasinate politice, intrigi de spionaj, dialoguri-pumnal ("Polanski a pus deoparte cuţitele şi a scos cuvintele" - "The New Yorker"), distribuţie cu actori unul şi unul, scenariu adaptat după un best-seller şi regia semnată de Roman Polanski - nu e de mirare că "Marioneta" a stîrnit valuri încă dinainte de lansare. Amatorii teoriei conspiraţiei pot găsi şi în film, şi în evenimentele
legate de el subiecte inepuizabile de discuţie.
"Fantoma" din slujba premierului
Un fost prim-ministru britanic ("un superb Pierce Brosnan", scria "New York Times") angajează un scriitor (Ewan McGregor), care să-i termine de redactat autobiografia. Acesta se trezeşte prins în rotiţele marii politici, dîndu- şi seama prea tîrziu că a devenit un instrument, "o fantomă" fără nume, în jocurile puterii, între Casa Albă, CIA, MI6 şi 10 Downing Street. Celălalt "negru" al premierului fusese găsit mort pe o plajă, pentru că ajunsese să afle prea multe. Nu lipsesc, desigur, femeile fatale, soţii machiavelice şi amante asistente (Kim Cattrall, Samantha din "Totul despre sex").
Teroarea palpabilă, povestea incredibilă în care regizorul ne face să credem, faptul că intri, pas cu pas, în pielea scriitorului-marionetă au dus la comparaţia cu stilul lui Hitchcock. "Este suspansul autentic, Hollywood-ul nu mai fabrică acum decît fiori ieftini şi personaje unidimensionale", nota "The New Yorker".
"Coşmar" digital
"Marioneta" a fost turnat pe coasta germană a Mării Nordului, iar peisajele de un gri impermeabil, de penitenciar, prin care se mişcă scritorul lui Ewan McGregor reprezintă, în mare parte, pură natură digitală. Efectul? "Un coşmar fascinant, pe jumătate familiar, pe jumătate straniu", cum a descris "The New Yorker" atmosfera din film. Mai contează că stîlpii de înaltă tensiune au fost plantaţi din taste, pentru că în Germania, spre deosebire de SUA, cablurile sînt subterane?
Terminat în arest
Unele personaje par sosii ale Condolezzei Rice sau Robin Cook, secretarii americani de stat. Iar ex-premierul din film este "dublul" lui Tony Blair, fostul şef al Executivului de la Londra şi aliat de încredere al SUA. "Blair"-iştii au atacat în forţă filmul, pe motiv că a primit finanţare de la nemţi. Cînd "Marioneta" se afla în faza de post-producţie, Polanski a fost arestat în septembrie 2009, în drum spre Festivalul de la Zurich. Ieşise din Franţa şi intrase în Elveţia. De acolo, putea fi extrădat în SUA şi judecat pentru violarea unei minore, într-un dosar vechi de peste 30 de ani. Din închisoare, apoi din arest la domiciliu, Polanski a terminat montajul, iar filmul a fost lansat în februarie 2010, la Festivalul de la Berlin. Şi, spre indignarea crescîndă a fanilor lui Blair, a primit Ursul de Argint pentru regie, apoi a fost marele cîştigător, cu 6 premii, la Festivalul Filmului European (regie, film, actor principal, scenariu, muzică şi producţie).
Fair-play american
Peste Ocean, "Marioneta" a fost întîmpinată entuziast de critici, dar fără onoruri festivale. E drept, filmul face trimiteri fără menajamente la "războiul împotriva terorii" şi la felul cum este purtat, transferuri de captivi, închisorile secrete, tortura suspecţilor. Scriitorul-fantomă descoperă că fostul prim-ministru este numai bun de judecat pentru crime de război, înaltă trădare şi încălcări ale drepturilor omului.
Scene din viaţa personală
Interesant este că Polanski nu ia partea nimănui, nici a biografului ostatic, nici a premierului avid să ocupe "un loc în istorie, nu pe noptieră". De altfel, feţele protestatarilor pacifişti care dau tîrcoale vilei politicianului par desprinse din asediul mediatic la care a fost supus regizorul însuşi.
În deschiderea seriei de filme pentru vacanţă, Gazeta Sporturilor vă oferă azi, 28 iunie, "Marioneta" lui Polanski şi spectacolul marilor jocuri din jurul ei. Sau, cum nota "Los Angeles Times", "perla neagră a filmului politic". Cine trage sforile? Englezii? Americanii? Whisky-ul? Sexul? Puterea? Regizorul? Veţi afla doar în finalul care "îţi zbîrleşte literalmente părul"!
45 de milioane de dolari reprezintă bugetul filmului
60 de milioane de dolari încasări a adus "Marioneta"
"O perlă neagră a filmului. Polanski ne aminteşte în forţă ce înseamnă cinema. Un clasic în genul lui Hitchcock"
"Los Angeles Times"
"Polanski e un maestru al suspansului, «Marioneta» lui e irezistibilă"
"New York Times"
"Polanski scoate tot ce-i mai bun din Pierce Brosnan şi Ewan McGregor"
"The Guardian"
{{text}}