Nationala

Albanezii sînt în plină dezvoltare » Babilon Tirana

+2 Foto
Tirana impresionează prin verdele parcurilor, mari și dese, dar și prin bulevardele extrem de largi

Articol de Raed Krishan (foto), Marius Mărgărit (Tirana)  —  Monday 30th of November -0001 12:00

"Tricolorii" au regăsit capitala Albaniei mult schimbată faţă de precedenta vizită, acum oraşul fiind presărat cu numeroase şantiere şi cu clădiri noi


Acasă, ne mai facem curaj spunîndu-ne că sîntem peste Albania. În orice domeniu. Aici, la Tirana, lucrurile nu mai par la fel. Primul contact cu capitala Albaniei este aeroportul Rinas, unul modernizat şi extins cu doar 2-3 ani în urmă, costurile ajungînd la peste 50 de milioane de dolari. Este la 25 de kilometri de oraş, iar drumul pînă la porţile cetăţii este impecabil.

Un imens şantier
Îţi atrag atenţia încă de la început construcţiile. Cele noi, finalizate, moderne, îmbrăcate în sticlă, dar mai ales mulţimea de şantiere. "Se construieşte la greu. Acum cîţiva ani erau şi mai multe lucrări, acum a venit criza şi s-a mai încetinit ritmul", ne spune Albert Duro, fostul fotbalist al Stelei, acum antrenor la "naţionala" Under 15 a Albaniei.

Piramida dictatorului lîngă un sediu de bancă
Un viitor centru de afaceri, de peste 85 de metri înălţime, îmbrăţişat de o macara, e parcă imaginea Tiranei. La cîteva sute de metri mai încolo, un alt simbol al vechii şi noii capitale a Albaniei. Piramida fostului dictator, Enver Hodja, care a condus Albania 50 de ani, pînă în '85, o rămăşiţă a comunismului totalitar, lîngă un bloc turn cu sigla unei bănci, emblema capitalismului! Clădirile vechi, pătrăţoase, de tip bolşevic lasă locul celor
zvelte.

Vînzători ambulanţi peste tot
În unele locuri, Tirana aminteşte de Bucureştiul anilor '90. Unul mai curat însă. Puţin cîini vagabonzi, dar mulţi, mulţi vînzători ambulanţi. Magazine mici la subsolurile blocurilor, deschise pînă spre miezul nopţii. Terase la tot pasul, inclusiv în jurul stadionului Qemal Stafa. De pe la 09:00 încep să se umple. Te întrebi cine mai munceşte?! Şi totuşi, Albania prosperă. Iar din 2009 premierul Sali Berisha anunţa că ţara sa nu mai are nevoie de ajutorul FMI!

200 de dolari era în '92 venitul mediu anual pe cap de locuitor în Albania, iar acum a ajuns la 3.600 de dolari

Circulaţie infernală
Albania este e o ţară de aproape 10 ori mai mică decît România. Are o populaţie de aproximativ 3,5 milioane de locuitori şi aproape un milion sînt la Tirana şi în apropiere. Circulaţia este infernală, cu toate eforturile poliţiştilor cu palete, din fiecare intersecţie. Bogaţi sau săraci, albanezii preferă Mercedes, maşina germană împînzind oraşul.

Se circulă sălbatic, e o întreagă babilonie, pietonii îşi riscă pielea traversînd printre maşini, pe unde apucă. Verdele de la semafor nu e mereu sigur. Cam ca pe la noi, dar parcă şi mai aglomerat. Tirana impresionează prin verdele parcurilor, mari şi dese, dar şi prin bulevardele sale extrem de largi. O bandă, cea de lîngă bordură, este rezervată doar bicicliştilor, o regulă care nu e mereu respectată. Şi în suburbiile oraşului, deşi drumurile mai lasă de dorit, se construieşte la fel de mult ca şi în centru. Clădiri noi şi vile se văd pretutindeni.

Nivelul de viaţă nu e foarte ridicat. Salariul mediu este de 400 de euro, iar inflaţia a rămas mare. Un euro valorează 140 de leke, moneda locală. O cafea e 70 de leke, o pîine 80, un cheesburger gold 240. Ţigările sînt mai ieftine, cam echivalentul a 7 lei de la noi. Albania se mîndreşte însă că în 2010, în plină criză, a fost printre puţinele ţări europene care au înregistrat o creştere economică semnificativă, de 3,7 la sută!

10 la sută este TVA-ul în Albania, iar impozitul pe salarii sau pe profit este de numai 15%, Albania fiind considerată una dintre cele mai reformatoare ţări ale lumii în ultimii ani

Autostradă de 170 km în 3 ani
La capitolul autostrăzi, Albania stă mai bine ca România. În doar trei ani, americanii de la Bechtel au realizat autostrada de la Tirana la Kosovo, de 170 de kilometri. Drumul trece prin munţi, printr-un tunel de 5,6 km, şi peste 21 de poduri. A costat cam un miliard de euro.
În România, Bechtel a făcut doar 52 de km de autostradă în 7 ani! Cu 10 milioane de euro pe kilometru.

Ultimul meci oficial pe "Qemal Stafa"
Ce coincidenţă! În noiembrie 2007, România a disputat ultimul meci din preliminariile CE 2008 cu Albania (6-1). Imediat după meci, buldozerele începeau să demoleze vechiul "23 August". Meciul de azi, dintre Albania şi România, va fi ultimul oficial şi pentru "Qemal Stafa"! Vechea arenă de tip sovietic, inaugurată în 1946, cu 19.500 de locuri, va fi demolată şi în locul ei va fi construită o altă arenă, destinată doar fotbalului, de aproximativ

40.000 de locuri. Albanezii vor să iasă un stadion Elite, care să găzduiască chiar şi o finală de Champions League. Au pregătit deja 60 de milioane de euro pentru acest proiect care va fi demarat în 2012. Stadionul va urma la exterior conturul Albaniei şi va fi drapat în negru şi roşu, culorile steagului naţional.

Comparaţie Albania  -  România

3 mil. populaţie    21,9 mil.
77,41 de ani (60 în lume)    speranţa de viaţă    73,98 de ani (109 în lume)
3,5% (114)    rata inflaţiei 2010    6,1% (168)
13,7% (141)    rata şomajului    6,9% (67)
18.000 km (116)    şosele    81.713 km (57)
339 km (117)    căi ferate    10.784 km (21)

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.