Japonezii n-au schimbat mare lucru la designul noii Mazde 3, dar inginerii au umblat la setări. Rămîne o alternativă serioasă în clasa compactă în faţa unui Opel Astra, Ford Focus,Toyota Auris sau Renault Megane III.
A doua generaţie a unuia dintre cele mai apreciate modele Mazda, Mazda 3, a ajuns la perioada facelift-ului. Constatînd însă că nu prea au mare lucru de îmbunătăşit, designerii s-au rezumat la cîteva retuşuri fine, iar inginerii au umblat puţin la setări, făcînd maşina şi mai plăcut de condus. Şi au avut dreptate!
Concret, dacă nu eşti un împătimit Mazda 3, facelift-ul este aproape insesizabil în materie de design. Doar un ochi sensibil ar observa schimbarea formei proiectoarelor de ceaţă şi repoziţionarea lor, de exemplu, sau micile retuşuri aerodinamice aplicate paraşocului faţă, ce înglobează şi calandrul. Iar creşterea cu 10% a suprafeţei plane a podelei exterioare, ce optimizează fluxul de aer de sub maşină, clar nu se vede.
Ce nu se observă însă, se simte. Mazda 3 facelift are o ţinută de drum exemplară, graţie revizuirii suspensiei, direcţia "citeşte" şi comunică mai bine drumul, iar insonorizarea habitaclului a atins o nouă treaptă, caracterizată prin linişte. Mai mult, rigiditatea caroseriei a fost crescută şi, cel puţin în cazul motorizărilor puternice, cum este 2.2-ul diesel de 185 CP, care te îmbie să alergi, acest lucru se simte pe virajele abordate în forţă.
Propulsorul 2.2CD este o plăcere, pentru cine şi-l permite. Cuplul impresionant, de 400 Nm, este disponibil încă de la 1.800 rpm, iar turometrul nu se plafonează pînă la peste 4.000 rpm, ceea ce permite obţinerea unor reprize excelente şi efectuarea unor manevre mai nervoase, fără frica de a rămîne fără "gaz". De asemenea, pentru cine îşi doreşte, motorul permite şi mersul "la consum". Dacă se indexează optim cele 6 trepte de viteză, Mazda 3 CD185 se poate mulţumi şi cu circa 4 litri/100 km, în regim extraurban. N-a fost cazul!
PLUSURI
Confort şi blocant pentru MPS
Spiritul sportiv Mazda se regăseşte aproape în fiecare colţişor al Mazdei 3 facelift. Dar asta nu înseamnă că a fost dat uitării confortul. Deşi fermă, suspensia absoarbe excelent denivelările, iar ergonomia habitaclului este la cote înalte. Comenzile sînt exact acolo unde trebuie şi scaunele sport de pe versiunea GTA merită toţi banii. Suportul lateral şi la nivelul genunchilor şoferului, cel puţin, este perfect şi favorizează parcursurile lungi.
Un alt mare plus îl iau cei de la Mazda pentru păstrarea diferenţialului blocant, la versiunea sport Mazda 3 MPS. Acesta nu este un moft, ci este de real folos pentru cei care mai mult pilotează, decît şofează, limitînd aşa numitul "torque-steering".
MINUSURI
Afară e vopsit gardul
Noţiunea de facelift nu ar trebui să se rezume doar la o "cosmetizare". Dar asta e! E criză, iar a doua generaţie Mazda 3 a fost o reuşită. Totuşi, devine amuzant să te lauzi că la Mazda 3 facelift ai revizuit interiorul prin... schimbarea culorii iluminatului de bord, din roşu în alb.
Tot la minusuri poate fi trecut şi preţul. Chiar dacă versiunea de bază 1.6 CE are un preţ competitiv, de 14.430 euro (TVA şi o promoţie de 2.000 euro, incluse), modelele mai potente ajung, fără discount, pînă la 26.530 euro (CD185 GTA) sau la 29.630 euro (MPS).
Verdict GSP
Mazda 3 este o maşină cu personalitate, corectă şi interesantă ca alternativă în clasa compactă la modele precum Opel Astra, Ford Focus, Toyota Auris sau Renault Megane III. În funcţie de versiune însă, preţul poate ajunge la limita segmentului premium.
14.430 euro (TVA si discount de 2.000 euro, incluse) costă versiunea de bază Mazda 3 facelift, fie ea sedan sau hatchback
Adversari - Preţ de bază (TVA inclus)
Opel Astra - 15.700 euro
Renault Megane - 12.700 euro
Ford Focus - 16.300 euro
Date tehnice
Mazda 3 CD185 GTA
Preţ: 24.330 euro (TVA şi discount de 2.200 euro, incluse)
Performanţe
0-100 km/h 8,2s
Viteză maximă 213km/h
Consum mixt 5,4l/100km
Date tehnice
Capacitate 2.184cmc
Putere 185CP/3.500rpm
Cuplu motor 400Nm/1.800-3.000rpm
{{text}}