16 dintre cei mai împătimiţi fani ai Daciei Duster s-au întrecut pe zăpadă, au mers în caravană, iar la sfîrşit au ales-o pe Miss Dusty.
În engleză, dust înseamnă praf. Jucîndu-ne un pic, cum am traduce Duster? Prăfosul? În aprilie 2010, momentul lansării, SUV-ul Daciei devenea modelul de vîrf al gamei. De atunci şi pînă acum, peste 12.000 de români au devenit clienţi Duster, 12.000 de "prăfoşi".
Cei mai pasionaţi dintre ei s-au strîns într-un club. De fapt, acum încep să facă primii paşi. Au căpătat personalitate juridică şi, deocamdată, nu figurează decît cei 5 membri fondatori. Cum se zice, să începem însă cu începutul: pînă la club Duster a fost Forumul Duster. Are deja o istorie, iar acum a strîns 1.200 de membri. 30% dintre ei sînt proprietarii acestui model, iar restul potenţiali clienţi. "I-am dat drumul în martie 2010, imediat după ce au apărut pe net primele poze oficiale. O lună mai tîrziu au apărut în carne şi oase primele maşini în showroom-uri", a început povestea Daniel Mânăscurtă, părintele forumului.
E doar un pasionat de maşini. Lucrează în domeniul IT-ului şi are 35 de ani. Culmea e că nici nu e posesor de Duster! "Vreau să-mi cumpăr anul acesta. Cel mai accesibil 4X4 de pe piaţă poate deveni accesibil şi pentru mine! Acum am un MCV (break), dar majoritatea a plecat de la Dacia 1300!", a punctat Daniel înainte de a continua povestea fiinţării forumul dusteriştilor. "Cauţi pe forum cînd vrei să afli ceva. De bine, de rău, acolo găseşti. Aşa că m-am pus pe documentare. Îmi trebuia content. La început cu ajutorul netului, după care m-am dus prin showroom-uri. Trebuia să cunosc maşina, să pun mîna pe ea. Am fost şi prin service-uri. Le-am cerut voie oamenilor să mă lase să intru sub rampă ca să văd şi eu ce e pe dedesubt, care e treaba cu diferenţialul. ««Dacă nu strici nimic şi nu demontezi, poţi sta cît vrei»», mi-au spus cei de acolo. Întrebările de pe forum erau de tot felul şi fiecare merită cîte un răspuns".
Vezi în galeria FOTO
de mai jos mai multe imagini
de la reuniunea care
a avut loc la Bucegi
Cort, toaletă portabilă şi duş cu cabină
Acum, Daniel Mânăscurtă nu mai e singur. Club Duster are 5 membri fondatori, iar preşedinte este Narcis Costache. Un alt îndrăgostit de Duster. Are un 4x4, pe benzină. Şi-a pus şi GPL (instalaţie de gaz) şi ca să-şi păstreze intact spaţiul din portbagaj şi-a pus roata de rezervă pe lunetă. Asta nu e tot! Omul, îndrăgostit de drumeţii, şi-a cumpărat un cort, a dat pe el 1.400 de euro, iar ce a ieşit vedeţi în imaginea alăturată. "L-am luat din Germania. Mai ieftin decît la noi". Accesoriile pentru camping continuă: toaletă portabilă, duş cu cabină alimentat la 12V şi panou solar cu acumulator!
Acasă la un preot
Prima acţiune a clubului Duster a avut loc anul trecut, în iulie, la Rucăr. Ceva mai timid, cîteva maşini şi cam atît. În septembrie, clubul a căpătat personalitate juridică, iar în weekend-ul trecut a avut loc Întîlnirea Naţională a Dusteriştilor din România. Cartierul general, la 10 kilometri de Sinaia, în inima Parcului Naţional Bucegi, la pensiunea Valea Şipotului. Una de 4 stele, nou-nouţă, construită cu fonduri europene şi împrejmuită de păduri de fag. Dusteriştii, extrem de încîntaţi de locaţie. "Patron este un părinte, aşa că o să spunem tot timpul ««Doamne ajută!»», glumesc "prăfoşii".
16 Duster-uri au venit la întîlnire
16 maşini şi peste 30 de persoane au răspuns la catalogul strigat de dirigintele clubului. Duster-uri cu numere de înmatriculare din Bucureşti, Ilfov, Argeş, Vîlcea şi Iaşi, echipate cu bullbar-uri şi proiectoare pe plafon, iar la interior cu tot felul de gadgeturi şi accesorii erau pregătite pentru întrecere. Zăpadă din belşug, tracţiune 4x4. Pînă la testarea capacităţii de off-road a lui Duster, clubul a dat drumul la concursuri cu unul de frumuseţe.
"Miss Dusty". Membrii juriului au trecut pe la fiecare în parte. Toţi şi-au prezentat maşina, bineînţeles punctînd îmbunătăţirile aduse. Criteriile au fost destule: caroserie, cauciucuri, gadgeturi, accesorii. A urmat o cursă contra-cronometru pe traseu închis şi teren înzăpezit.
S-a plecat pe rînd. La început, pentru recunoaştere. Fiecare trebuia să realizeze un timp cît mai bun în calificări pentru a obţine o poziţie cît mai bună. Pentru ultimii a fost cel mai greu. Zăpada devenea tot mai afînată după fiecare Duster care o călca.
S-au întîlnit cu Lodgy pe drum
După-amiaza a fost rezervată unui traseu montan în Bucegi. S-a mers în caravană pînă la cabana Bolboci. Drum forestier, zăpadă multă, n-aveai unde să te duci în stînga sau în dreapta. "Cine se împotmoleşte, claxonează lung. Avem maşină pregătită pentru intervenţii", au spus organizatorii. A fost nevoie de ea. Şufa de tractare a fost de bază în multe situaţii, dar Duster s-a comportat mai mult decît onorabil. Unul dintre dusterişti, cel mai curajos cu siguranţă, fără tracţiune integrală, singura de altfel, a compensat cu lanţuri. Toată lumea a ajuns cu bine la cabana unde dusteriştii şi-au fixat cartierul general.
Pe drum, o caravană de Dacii Lodgy, toate albe, erau în teste. "Prăfoşii" comunică între ei cu ajutorul staţiilor de emisie-recepţie. "Atenţie, vin Lodgy-urile!". "E urîtă!", spune unul dintre Dusterişti, mîndru de SUV-ul său, modelul de top al gamei. La cabană îi aşteaptă premiile oferite chiar de cei de la Dacia: scuturi de motor din aluminiu, bullbar (bare de inox) şi cotiere.
Clubul a dat un tort cu marţipan. Bineînţeles, sub forma unui Duster. Bineînţeles, brun-caju, culoarea consacrată a Dusterului. "Căcăniu, mai pe româneşte. Dar am văzut că, mai nou, şi BMW a pus pe X5 tot brun caju. Acelaşi căcăniu!", a punctat Narcis Costache, preşedintele clubului, al cărui Duster are culoarea......? Brun caju!
Profilul dusteriştilor
Profilul proprietarului român de Dacia Duster? Sexul preponderent este cel masculin, iar vîrsta variaz ă între 35 şi 50 de ani. Nivelul de pregătire? Studii medii şi peste medii, iar veniturile la fel. Ocupaţiile? Angajaţi, funcţionari, manageri în corporaţii şi mici întreprinzători. Din punctul de vedere al zonelor, posesorii de Duster sînt din mediul urban.
Ce înseamnă să intri în clubul Duster
Dusteriştii spun că numărul proprietarilor de SUV- românesc va creşte o dată ce marea masă de Loganişti din ţară vor ajunge cu maşinile la vîrsta prin care o pot plasa prin Programul Rabla. Pentru a intra în clubul Duster, trebuie să plăteşti o taxă de intrare în valoare de 100 de euro, iar cotizaţia anuală va fi de 200 lei. În schimb, membrii acestuia vor avea discount-uri la service-uri, societăţi de asigurări şi pensiuni de 10%.
7.249 de SUV-uri Duster s-au vîndut anul trecut în România, ocupînd astfel locul doi în topul vînzărilor Dacia după liderul Logan Berlină (15.830 de unităţi)
4.826 de unităţi Duster s-au vîndut în România în 2010 (anul lansării)
300 de Dacii Duster au fost cumpărate în România în ianuarie 2012, în creştere cu 30,4% faţă de aceeaşi lună a anului trecut
{{text}}