CADEL EVANS (BMC)
. Cînd nimeni nu credea că australianul poate fi mai discret ca de obicei, Cadel Evans a avut o jumătate de an liniştită ca suprafaţa unui lac de munte, în luna iunie. În ciuda faptului că a cîştigat Critérium International şi a fost al treilea în Turul regiunii Dauphiné, rutierul în vîrstă de 35 de ani nu a furat niciodată lumina reflectoarelor, a suferit de o infecţie a sinusurilor şi a ratat cursele clasice din Ardeni, a arătat slăbiciune chiar şi la contratimp, exerciţiul lui favorit, şi a părut mereu cu un pas în urma pregătirilor. Totuşi, cîştigătorul de anul trecut al Turului are peste 100 de kilometri de contratimp în care să îşi demonstreze abilităţile, are o echipă devotată 100% ţelului de a confisca tricoul galben şi, cel mai important, are experienţa şi îndîrjirea necesare să reziste pe o nouă porţie de căţărări infernale.
BRADLEY WIGGINS (SKY). Născut în Gent, dar educat în Londra, Wiggins reprezintă acel mix teribil între tradiţia flamandă, în care încăpăţînărea şi suferinţa pe bicicletă se moştenesc genetic, şi eleganţa şi fluiditatea britanice, specifice probelor de contratimp. Wiggins are o jumătate de sezon de înrămat: victorii în Paris-Nisa, Turul Romandiei, Turul regiunii Dauphiné şi patru probe de contratimp individual survolate. De altfel, în cazul în care Turul Franţei se adaugă primelor trei victorii, Wiggins reuşeşte ceva ce nici marele Eddy Merckx nu şi-a trecut în cont într-un singur an. :O Sabotat oarecum de ambiţiile la sprint ale campionului mondial Mark Cavendish, Wiggins e obligat să răspundă pe şosea la întrebarea care stă pe buzele tuturor: şi-a atins vîrful de formă prea devreme? Rutierul în vîrstă de 32 de ani s-a răţoit la jurnalişti la finalul din Dauphiné: "Dacă pierd, sînt prea prost, dacă înving, atunci mi-am atins vîrful de formă prea curînd. O să vedeţi voi". Cu atitudinea stă bine, cum va face faţă pe căţărări?
RYDER HESJEDAL (GARMIN). Canadianul care a uluit specialiştii prin victoria sa din Turul Italiei are şansa de a scrie istorie: poate deveni primul rutier de la Marco Pantani încoace care reuşeşte rîvnita dublă Turul Italiei/Turul Franţei. Excelent în probele de contratimp, bun şi lucid pe căţărare, Hesjedal dispune de un avantaj pe care Alberto Contador nu a putut conta în 2011. Turul Italiei a fost mult îndulcit de către noul director, Hesjedal şi-a permis să joace la remiză pe marele căţărări, iar adversarii s-au dovedit rutieri de paie, fără putere să-l distanţeze în momentele decisive. O scurtă privire asupra potenţialului de explozie al rutierilor de această listă + o răutate şi vedem că Hesjedal are şansa sa şi în Marea Buclă. În condiţiile în care îmbracă tricoul uneia dintre echipele care îşi asumă măsuri anti-doping extrem de dure, ar fi o victorie a bunului-simţ. Cu o recuperare mult mai scurtă, şi o victorie realizabilă.
VICENZO NIBALI (LIQUIGAS). În ciuda faptului că s-a luptat nefiresc pentru laurii din Milano-Sanremo şi Liege-Bastogne-Liege, italianul în vîrstă de 27 de ani s-a menţinut în umbra marilor nume, alegînd cantonamentele lungi şi foarte solicitante, în dauna kilometrilor în pluton. Cîştigător în Tirreno-Adiatico, Nibali a arătat maturitate şi determinare, dar mai are nevoie de un singur ingredient: experienţa în momente decisive. Aici intervine Ivan Basso, mult mai celebrul său coechipier, retrogradat de la statutul de combatant al lui Lance Armstrong la gradul de domestique de lux al tînărului său maestru. Nibali are şansa din nou să arate că victoria din Turul Spaniei 2010 nu este superlativul carierei.
MARILE SPERANŢE. Luxemburghezul Frank Schleck nu va beneficia de aportul lui Johan Bruyneel, directorul sportiv de la RadioShack, iar problemele sale nu se opresc aici. Rutierul în vîrstă de 32 de ani a declinat responsabilitatea eventualei lupte pentru tricoul galben şi zvonurile arată că se pregăteşte împreună cu fratele său, Andy, de o nou frondă împotriva noii sale echipe. Alejandro Valverde (Movistar) nu şi-a arătat colţii nicăieri, nici în clasice şi nici în cursele pe etape, dar are experienţa necesară să abordeze marile căţărări, fără însă să strălucească la contratimp. Rusul Denis Menchov a ratat un an la Geox, dar alături de Katusha speră să guste puţin din dulceaţa celor trei Mari Tururi cîştigate în Spania şi Italia. Totuşi, rutierul născut în oraşul lui Stahanov e departe şi el de forma de odinioară şi are nevoie de un miracol pentru a se implica în lupta la vîrf.
Turul Franţei începe pe 30 iunie, în Liege, cu o probă de contratimp individual. Urmăreşte caravana pas cu pas pe GSP.
{{text}}