Sporturi   •   Auto   •   TOPGEAR DE MAI

Gata de decolare » A apărut TopGear de mai: număr aniversar dedicat vitezei

+3 Foto
270.000 de euro este preţul estimativ pentru un SLS AMG Black. Maşina are un motor 6.2 litri V8, 630 CP. Ajunge în 3,6 secunde la 100 km/h. Viteza maximă este de 315 km/h

Articol de Gazeta Sporturilor   —  miercuri, 15 mai 2013

Numărul aniversar al revistei, 8 ani de la prima apariţie în România, este dedicat vitezei. Un drive-test cu fum şi scrîşnete de anvelope oferite de Mercedes-Benz SLS Black.

"Noul SLS Black de la Mercedes are mai multe din toate: mai multă putere, mai multă aerodinamicitate, mai mult carbon. Pentru test, o maşină de stradă galben strident. O maşină de 630 CP, suspensii ajustabile, frîne carboceramice, axul transmisiei din carbon, evacuare din titan şi o atitudine de maşină de curse. Motorul V8 de 6.2 litri amplasat frontal şi cutie cu şapte trepte şi dublu ambreiaj montat în spate. Se poate tura pînă la 8.000 rpm.

Mare lucru, o să spui, 800 de rotaţii în plus, dar să permiţi unor pistoane cu diametrul de 102,2 mm să urce şi să coboare de 133 ori pe secundă nu e o muncă de o oră. AMG pretinde că a trebuit să se lupte pentru fiecare 100 rpm în plus faţă de cele 7.200 de pe SLS-ul standard. I-a luat 20 de luni de muncă.

Se aude un scîrţăit din colţul garajului, scîrţîitul cadenţat al roţii unui cărucior, iar un mecanic solid îşi face apariţia purtînd pe o platformă mobilă ultima piesă lipsă a maşinii: Stig. Omul în alt se întîlneşte cu maşina în galben. Aştepta cu încălzitoarele de anvelopă. Chiar are nevoie o maşină de stradă de ele?


Husele groase ale roţilor sînt scoase, iar maşina e coborîtă pe podeaua lucioasă. Stig prinde viaţă. Se urcă repezit la volan şi se aude imediat un huruit în timp ce opt cilindri sînt scoşi din repaus. A plecat. În timp ce capota lungă îşi scoate nasul în soarele de pe circuitul Paul Ricard, pot să jur că am văzut o mînă albă care mîngîie volanul negru din alcantara.

Mă tăvălesc în scaunele adînci ale lui Black şi mă întind după portieră. N-ajung. Asta-i ceva nou. În SLS-ul obişnuit, o pot prinde cu vîrful degetelor, însă AMG a decretat că şoferul trebuie să stea mai jos în Black, aşa că acum trebuie să şed cu o bucă pe prag ca să pot închide portiera. Abia văd capota care este interminabilă.

Black devorează pista cu poftă şi încredere. Distrugător pe porţiunea dreaptă şi foarte stabil în viraje.

Omul din spatele motorului

Am încercat de cîteva ori să descifrez semnătura de sub capotă, însă rămîn la numele Sunday Jonathan. Vreau să-l cunosc pe omul din spatele motorului. Pentru asta a trebuit să părăsim circuitul Paul Ricard. Adică aveam de fcăut un drum epic de 1.000 de kilometri de-a lungul Europei. Destinaţia finală, Affalterbach, un sătuc mic şi curat la 20 km nord de Stuttgart, cartierul general AMG.


Nu există o poartă în sine-intri cu maşina direct în mijlocul unor clădiri industriale elegante. O mie de oameni lucrează aici, însă pe mine mă interesează doar unul: Sunday Jonathan. Omul al cărui nume stă scris pe motorul "meu". Sunday a făcut o treabă bună, îmi zic eu, în timp ce parchez lîngă ceea ce pare a fi o cabină de pază. V8-ul a funcţionat impecabil. Aşa că bravo ţie, Sunday! Amuzant nume totuşi. Se dovedeşte că paznicul e obişnuit cu posesorii de AMG care vor să vină să strîngă mîna celui care le-a construit motorul.

5 minute mai tîrziu, îi strîngeam mîna lui Sunday Jonathan. Numele lui era de fapt Sivadas Inthrathas, unul din cei trei care au fost instruiţi să asambleze motoarele pentru SLS Black. L-am felicitat pentru munca fantastică şi spunîndu-i că mai are de lucrat la scrisul de mînă, deşi omul a mărturisit că şi-a exersat semnătura de o mie de ori pentru plachetă."

5 ore pentru un AMG

Lui Sivadas Inthrathas îi ia peste 5 ore să construiască un motor de SLS Black. Totul se face pe o staţie de lucru computerizată într-o cameră bine luminată şi presurizată la 1,5 atmosfere pentru a împiedica pătrunderea prafului. Cît de manual este construit? Păi, deşi l-am văzut o singură dată folosind un ciocan pentru a lovi blocul motor, trebuie să scaneze fiecare unealtă şi piesă înainte de a le folosi, iar multe şuruburi sînt strînse de o maşină. Computerul, se pare, e seful acţiunii.

Ce mai puteţi citi în TopGear de mai?

- care au fost motivele pentru care celebrul circuit de la Nurburgring a fost scos la vînzare

- analiză microscopică a celui mai rapid Ferrari din istorie: LaFerrari

- James May încearcă să înţeleagă misterul ştergătorului de lunetă de pe Porsche 911, al cărui preţ sfidează orice logică

- teste cu Peugeot 208 GTI, Audi RS 6 Avant, Ford Fiesta ST şi BMW M135i

- Renault Clio şi Ford Fiesta au dovedit că şi trei cilindri sînt distractivi

Surprize pentru cititori

- Cadou cu revista: un superalbum cu Paraziţii

- Concurs: poţi căştiga 150 de bilete duble la filmul "Furios şi Iute 6"

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.