Roş-albaştrii luau un milion de euro de la RAFO în 2007, acum s-au mulţumit cu 500.000 de euro, după trei sezoane în care lăsaseră tricourile goale aşteptînd o superofertă
Steaua are un sezon excelent din punct de vedere financiar, cu venituri de peste 30 de milioane de euro din participarea în Liga 1 şi în Champions League plus vînzarea lui Chiricheş la Tottenham, dar încasările uriaşe nu sporesc cota de piaţă a clubului. Dovada: momentul bun generat de performanţele echipei e însoţit de semnarea unui contract de publicitate mai mic decît precedentul, care data de acum trei ani.
Bourceanu şi colegii lui vor purta pe tricouri numele firmei de asigurări City Insurance, de la care vor primi 500.000 de euro de-a lungul unui sezon. Precedentul acord pentru sponsor principal, cu Sportingbet, valora 750.000 de euro. Şi acela demonstra o tendinţă de scădere. Anterior, Steaua jucase cu City Financial pe tricouri contra a 1,5 milioane de euro. Iar în 2006 semnase primul contract foarte important de publicitate, cu RAFO, pe un milion de euro anual.
De la înţelegerea cu casa de pariuri Sportingbet, de acum trei ani, Steaua a jucat fără sponsor principal pe echipament, printre puţinele formaţii din Liga 1 aflate în această situaţie, întrucît Becali anunţase că nu mai acceptă o sumă sub un milion de euro.
Cu patronul în închisoare, condamnat să ispăşească o pedeapsă de trei ani, dar cu cea mai mare cifră de afaceri de cînd s-a înfiinţat clubul, roş-albaştrii au agreat totuşi o înţelegere mai mică decît cele cu care erau obişnuiţi.
2,2 milioane de euro încasează Steaua din vînzarea biletelor pentru meciul cu Chelsea, de marţi, ora 21:45. Suma e de peste patru ori mai mare decît plăteşte sponsorul principal
300.000 de euro pe an a plătit City Insurance către FRF, cu care are de asemenea un contract de publicitate, unul care va avea scadenţa în curînd
Chelsea ia de 40 de ori mai mult
Steaua are cei mai mulţi suporteri dintre cluburile româneşti, la distanţă mare de Dinamo, potrivit sondajelor, dar chiar şi cu acest "bazin", nu se poate compara cu cota adversarei din următorul meci european. Chelsea are contract cu Samsung, sponsorul principal, şi încasează 20 de milioane de euro pe an de la compania sur-coreeană. În România, Dinamo are cel mai bun contract: ia 1,5 milioane de euro de la Orange dacă termină pe podium, un milion pentru poziţiile 4-5 şi 500.000 de euro dacă roş-albii coboară de la locul al 6-lea în jos.
O condamnare şi scandaluri
De ce a ajuns Steaua în situaţia de a accepta o sumă mai mică decît cele cu care era obişnuită în trecut? Scandalurile în care au fost implicaţi oficialii clubului, managerul Mihai Stoica, antrenorul Reghecampf şi unii dintre jucători ar constitui o explicaţie, alăturate imaginii deja alterate de condamnare a patronului inclusiv pentru dare de mită în fotbal. Pe lîngă asta, Steaua nu comunică aproape deloc, nu există un site oficial decent, cum au majoritatea cluburilor din România şi toate din Champions League, şi jucătorii ei participă extrem de rar la acţiuni ale unor sponsori.
Şi "naţionala" a pierdut
Nu doar Steaua ilustrează un caz de pierdere a sponsorilor sau a sumelor din contracte de publicitate. FRF a încheiat contractul avut cu Dacia, acum doi ani, şi producătorul de maşini n-a fost interesat de reînnoirea colaborării. Federaţia a pierdut astfel un milion de euro. În total, colaborarea cu Dacia adusese FRF 4 milioane de euro de-a lungul contractului.
Transferul lui Neagu sau salariul lui Bourceanu
Cei 500.000 de euro pe care-i ia Steaua de la City Insurance înseamnă mai puţin decît înţelegerile comerciale din trecut, dar banii tot ajung pentru unele tranzacţii importante ale clubului. Acoperă, spre exemplu, costul achiziţionării lui Ionuţ Neagu, de la Oţelul, pe care s-au dat exact 500.000 de euro. Sau ar putea fi utilizaţi pentru extinderea contractului lui Bourceanu. Căpitanul devine liber în vara viitoare şi încă n-a fost convins să semneze prelungirea, deoarece pretinde o sumă consistentă pe loc, la semnarea actului.
{{text}}