Într-un sport în care designul şi inteligenţa inginerilor ajută la fel de mult ca iscusinţa boberul, următoarele "maşinării" fac legea:
1. Ferrari
Comitetul Olimpic Italian a lucrat alături de Scuderia Ferrari pentru a construi cele mai rapide boburi din competiţia olimpică de la Soci. Într-un interviu pentru CNN, Carlo Mornati, secretarul general adjunct al CONI, a explicat: "Trebuia să obţinem un mix între tot ceea ce ştim despre un bob şi ştiinţa din spatele maşinilor de Formula 1".
Parteneriatul dintre forul sportiv şi Ferrari datează din 2006, iar producătorul din Maranello a construit mai o sanie specială şi pentru Jocurile Olimpice de la Vancouver, Canada.
"Am adus oameni de la echipa noastră de Formula 1 şi nişte ingineri care să lucreze la aerodinamică, fiindcă ştim că şi în bob sutimile de secundă contează enorm", a declarat şi Ferdinando Cannizzo, inginer la Ferrari. Rezultatele le puteţi vedea în galeria foto de mai sus.
2. BMW
În ultimii doi ani, Comitetul Olimpic din Statele Unite a apelat la unul dintre cei mai buni ingineri ai ramurei americane de la BMW. Michael Scully, directorul de creaţie de la BMW Group DesignworksUSA, a lucrat îndeaproape cu piloţii americani pentru a crea un bob uşor de manevrat, foarte echilibrat şi cu cifre excelent la aerodinamică.
Pentru a îmbunătăţi rezultatele în lupta contra vîntului, americanii au făcut o serie de teste în celebrele hangare NASA, acolo unde avioanele de vînătoare îşi fac ultimele ajustări înainte de a ieşi pe piaţă. Bobul de 2 conţine aceeaşi fibră de carbon din care sînt construite maşinile electrice de la BMW şi este foarte apropiat de greutatea minimă impusă de Comitetul Olimpic Internaţional, 170 de kilograme. Neoficial, afacerea dintre Comitetul Olimpic american şi BMW este cotată la 24 de milioane de dolari.
BMW lucrează, bineînţeles, şi cu Comitetul German. De altfel, Germania este recunoscută ca una dintre naţiunile care investesc masiv în cercetarea şi dezvoltarea boburilor, săniilor şi skeletoanelor. Toate produsele sînt destinate exclusiv echipelor naţionale ale Germaniei, nefiind comercializate.
3. McLaren
Asigură boburile Marii Britanii. Oamenii de ştiinţă de la echipa de Formula 1 au creat o divizie specială care s-a ocupat exclusiv numai de boburile pe care sportivii britanici. La fel ca americanii, pentru a îmbunătăţi aerodinamica, echipa de 4 a Marii Britanii a intrat într-un tunel de vînt, cel folosit pentru celebrul avion Eurofighter Typhoon. Tehnologia a vizat rezistenţa, materialele şi comportamentul bobului în regim de viteză maximă.
Bonus: Unde e România?
COSR intenţionează ca pentru următorul ciclu olimpic să apeleze la partenerul lui, Renault. Costul unui bob performant poate ajunge şi la 60.000 de euro. Deocamdată, avem de-a face cu asemenea întîmplări.
Sporturi • Jocurile Olimpice de la Soci 2014 • BOB
GALERIE FOTO & VIDEO Boburi Ferrari, BMW sau construite de NASA » Cum arată uluitoarele "maşinării" de la Soci şi unde stă România
Articol de Gazeta Sporturilor — joi, 13 februarie 2014
În lume există puţin fabricanţi de boburi. Cîţiva producători auto fac astfel de echipamente - BMW pentru Germania, Ferrari pentru Italia, în timp ce timp americanii au colaborat cu NASA.
{{text}}