Sporturi   •   Auto   •   INEDIT

Parisul, cu soţ şi fără soţ » Şoferii parizieni vor circula cu rîndul, ca pe vremea lui Nicolae Ceauşescu

+2 Foto
Parisul este sufocat de numărul mare de mașini

Articol de Valentin Damian   —  marţi, 18 martie 2014

Din cauza poluării, începînd de ieri, în capitala Franţei se circulă alternativ: o zi numerele cu soţ, următoarea zi, fără soţ. Excepţie fac maşinile hibride, electrice, dar şi cele interzise în ziua respectivă, condiţia fiind să fie cel puţin trei persoane la bord.

Guvernul francez a luat o măsură radicală din cauza poluării care afectează de o bună perioadă de timp Parisul: circulaţia alternativă. Decizia a fost luată sîmbăta trecută, iar de ieri dimineaţă a fost pusă în aplicare.

Astfel, ieri, în capitala Franţei au avut drept de circulaţie doar maşinile şi motocicletele a căror ultimă cifră de pe plăcuţele de înmatriculare este impară. Proprietarii celorlalte maşini (număr par) au fost nevoiţi să le tragă pe dreapta. Excepţie fac taxiurile, atuobuzele de transport în comun, vehiculele şcolare, indiferent de ultima cifră de pe plăcuţă.

De asemenea, au liber la circulaţie, indiferent de număr, maşinile electrice, hibride şi cele înmatriculate în altă ţară.


Este permisă şi circulaţia maşinilor cu număr par, chiar dacă în ziua respectivă sînt interzise acestea, cu condiţia ca în interiorul acestora să fie cel puţin 3 persoane!

Pentru a compensa această măsură drastică, practic jumătate din numărul maşinilor pariziene fiind imobilizate în fiecare zi, municipalitatea a decis ca transportul în comun să fie gratuit! Iar cum locurile de parcare în capitala Franţei sînt întotdeauna insuficiente, staţionarea maşinilor care nu au voie să circule în ziua respectivă va fi şi ea gratuită.

Decizia drastică a stîrnit indignare în rîndul parizienilor, cu excepţia ecologiştilor şi a celor cu orientare de stînga, aflaţi la putere. În afara opoziţiei, cele mai vehemente critici au venit din partea asociaţilor de şoferi şi motociclişti. Măsura a fost luată cu 8 zile înaintea alegerilor municipale.

A mai existat o restricţie de acest gen în octombrie 1997, care a rezistat doar o singură zi.

Ce este smogul

S-a format pornind de la doua cuvinte englezesti smoke (fum) şi fog (ceaţă deasă), deci smogul este un amestec de ceaţă solidă sau lichidă şi particule de fum formate cînd umiditatea este crescută, iar aerul este atît de calm încît fumul şi emanaţiile se acumulează lîngă sursele lor.


Smogul se produce în marile aglomeraţii urbane, în care există un mare număr de automobile (dioxidul de azot este descompus de razele solare, eliberîndu-se ozon, aldehide şi cetone).

Efectele nocive ale smogului

- alergii, inflamaţii, efecte cancerigene

- iritarea şi infectarea sistemului respirator, împiedică transportul oxigenului prin sînge şi reduc conţinutul de oxigen celular

- afecţiuni ale sistemului nervos şi ale funcţiilor fizice ale organismului

- scăderea imunităţii.

- afectarea vederii

- provoacă dureri de cap, ameţeli şi stări de vomă

4.000 de contravenţii au acordat ieri pînă la orele prînzului poliţiştii din Paris celor care n-au respectat circulaţia alternativă

700 de poliţişti au fost mobilizaţi pentru a verifica circulaţia alternativă

22 de euro este amenda pe loc pentru cei care încalcă această regulă şi 35 de euro dacă vrei s-o plăteşti în 3 zile

Populaţia Bucureştiului plus zona metropolitană: 2,26 milioane locuitori

Număr locuitori Bucureşti: 1,88 milioane

Suprafaţă Bucureşti: 238 kmp

Număr maşini înmatriculate Bucureşti: 900.707 unităţi

Populaţia Parisului, inclusiv zona metropolitană: 12,84 milioane de locuitori

Număr locuitori Paris: 2,34 milioane

Suprafaţă Paris: 2.844 kmp

Număr maşini înmatriculate Paris: 2,28 milioane unităţi

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.