Ciclism

A fost corect ce a făcut Nairo Quintana? Scandalul "neutralizării" a stîrnit haos în Turul Italiei

Articol de Mitică Docan  —  miercuri, 28 mai 2014

Columbianul Nairo Quintana (Movistar) a cîştigat etapa a 16-a din Turul Italiei şi a avut un avantaj suficient de mare, 4 minute şi 11 secunde, pentru a lua tricoul roz de pe umerii compatriotului Rigoberto Uran (Omega Pharma-QuickStep). Însă ceea ce trebuia să fie o poveste simplă s-a transformat în haos din cauza organizatorilor

1. Ce s-a întîmplat?

Etapa a 16-a din Turul Italiei a cuprins două căţărări importante, Gavia şi Stelvio, după care plutonul a avut de rulat în jur de 70 de kilometri pînă la final, acolo unde o altă căţărare îi aştepta pe rutieri. Lucrurile s-au complicat pe traseu, pe Stelvio, cea de-a doua căţărare, acolo unde vremea a fost oribilă, iar asfaltul ud a devenit foarte alunecos.

În consecinţă, atunci cînd s-a ajuns în vîrful căţărării, la 2758 de metri, iar plutonul se pregătea să coboare, pe twitter au apărut zvonurile conform cărora coborîrea ar fi prea periculoasă, iar organizatorii ar putea cere neutralizarea. Mai mult, lucrurile au primit o notă de gravitate atunci cînd chiar pe contul oficial de twitter al competiţiei a apărut următorul mesaj: "Coborîrea de pe Stelvio este neutralizată din cauza zăpezii".

Ce ar fi presupus această neutralizare? Rutierii ar fi avut liber să coboare panta în propriul ritm, urmînd ca orice ecart să fie anulat la baza coborîrii, cînd s-ar fi format iarăşi  grup compact. Însă, după doar cîteva minute, mesajul de pe twitterul Giro a fost şters şi înlocuit cu o altă explicaţie: "Nu a fost nicio neutralizare pentru coborîrea de pe Stelvio. Ne cerem scuze pentru informaţia greşită. #giro" :O Din păcate, în aceste cîteva minute de confuzie, pe şosea avea să se instaleze haosul.

2. Care a fost rezultatul? Echipele dialoghează cu organizatorii prin radio-ul oficial al cursei. Mai precis, fiecare maşină de echipă accesează o anumită frecvenţă, acolo unde se fac anunţurile oficiale ale cursei. Oficialii întrecerii au explicat echipelor că vor posta o motocicletă cu steag roşu în faţa plutonului pe porţiunile de coborîre care sînt periculoase, dar că NU neutralizează coborîrea întreagă! Bineînţeles, fiecare echipă a interpretat mesajul în propria cheie, aşa că pe traseu au pornit atacurile.

Nairo Quintana, columbianul de la Movistar, a abordat agresiv coborîrea, tăind curbe şi strunindu-l pe Gorka Izagirre să se detaşeze de grupul principal, în timp ce Rigoberto Uran, liderul în clasamentul general şi omul care ar fi trebuit să joace defensiv, a fost suprins de camerele TV în timp ce mergea ultra-prudent şi îmbrăca o pelerină. Ecartul dintre cei doi adversari s-a format rapid, iar Quintana nu a mai fost văzut pînă pe linia de sosire, acolo unde a avut un ecart suficient de mare pentru a-l dezbrăca pe Uran de tricoul roz.

3. Cicliştii ce au spus? "Am auzit de la Davide Bramati că vom fi ghidaţi de motociclete cu steaguri roşii pe coborîre, pentru siguranţa noastră şi că ne putem menţine poziţia fără să atacăm. Cînd am început să coborîm, nu am văzut nici o motocicletă, dar am observat că Majka e lîngă mine, deci nu mi-am făcut probleme. Apoi am aflat că Nairo Quintana e departe şi că distanţa e mare, aşa că am pornit urmărirea", a explicat Uran, la finalul zilei.

"Nu înţeleg unde e polemica. Nu am primit nici un ordin de la organizatori sau de la echipă în ceea ce priveşte vreo neutralizare. Am făcut diferenţa pe căţărare, acolo ne-am desprins, nu pe coborîre", a parat Quintana. Majka, în schimb, un alt perdant al zilei, nu a fost prea entuziasmat pe facebook: "Totul s-a năruit pe Stelvio. În vîrful căţărării, eram într-un grup de 40 de inşi în care se regăseau şi Uran, şi Evans. Ne-am oprit cu toţii în vîrf, fiindcă am fost informaţi că va fi neutralizată coborîrea din cauza zăpezii. În schimb, Quintana şi Rolland erau departe şi acumulau două minute şi jumătate de avantaj. Am protestat, fiindcă regulile nu au fost aceleaşi pentru toţi".

4. Explicaţii despre twitter. În epoca reţelelor sociale, twitterul este, de departe, cel mai folosit instrument de comunicare în plutonul profesionist. Aproape toţi cicliştii şi directorii sportivi se folosesc de rapiditatea cu care circulă informaţia pe reţeaua cu 140 de caractere pentru a comenta şi întreţine dezbateri în jurul sportului pe două roţi. De data aceasta, twitterul a funcţionat ca un bumerang. Patrick Lefevere, directorul de la Omega Pharma-QuickStep, nu a iertat greşeala organizatorilor: "Am pierdut Turul Italiei fiindcă radio-ul oficial al cursei a spus una, iar twitterul a spus alta". De cealaltă parte, Mauro Vegni, directorul Corsei Rosa, a anulat importanţa contului cu 243 de mii de urmăritori: "Twitterul nu contează, lumea trebuie să se folosească de radio".

Mai multe echipe au anunţat că vor protesta astăzi şi că ar putea boicota startul etapei a 17-a.


Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.