GSP special   •   Publicitate   •   ADVERTORIAL

Călin Clej dezvăluie povestea și motivele parteneriatului dintre Pepsi și proiectele ”Regelui”: "Hagi e angajatul propriului vis"

+2 Foto
Gheorghe Hagi și Călin Clej, Marketing Director PepsiCo în România, pe 27 mai 2009, la data anunţului oficial al parteneriatului

Articol de Gazeta Sporturilor   —  marţi, 15 martie 2016

Călin Clej, marketing director PepsiCo Greater Balkans, dezvăluie povestea și motivele parteneriatului dintre Pepsi și proiectele lui Gheorghe Hagi.

Toamna anului 2009 mătura în Herăstrău primele frunze de culoarea ei. Într-un birou al unui bloc din satul francez, un tablou care oglindește celebra îmbrățișare dintre Hagi și Maradona la Coppa del Mondo 1990, prinsese și el accente arămii.

Ușa apartamentului a deschis-o chiar Hagi. "Deși nu era singur, tot el a făcut cafele, ceaiuri... Chiar m-a impresionat cu modestia lui". Vorbele îi aparțin lui Călin Clej, marketing director PepsiCo România.

World Cup 94, profiterol, "Casablanca"


Povestea e despre parteneriatul dintre Pepsi și proiectele lui Gică Hagi, dar logodna celebrei firme de răcoritoare cu fotbalul românesc e veche. Pepsi a fost băutura oficială a echipei naționale în perioada 1993 - 1994, inclusiv în nopțile de la World Cup 94, cele despre care s-a vorbit și se va mai vorbi peste generații, cum se va vorbește despre "zecele" Nadiei de la Montreal.

"Pe atunci însă, zona de marketing nu era prea dezvoltată. Doar prezența produselor la conferințele de presă, poate cîte un banner, și cam atît. Apoi, am mai avut un parteneriat pe 6 ani cu Dinamo, iar campania Stelei din perioada 2006 - 2009 a fost însoțită de Gatorade, un alt produs al nostru", desenează Călin Clej îmbrățișarea dintre Pepsi și fotbalul nostru.

Tabloul se mută la Constanța.

În plină iarnă, marea zîmbește cu soare. În restaurantul de la hotelul "Iaki", Zoli Iasko, manager sportiv la Academia Hagi și la Viitorul, zîmbește și el cînd dă timpul înapoi și rememorează primele întîlniri dintre el și Hagi. "E începutul unei frumoase prietenii", așa sună celebra replică din "Casablanca", dar habar n-avem dacă puștii Iasko Zoltan și Hagi Gheorghe vizionaseră pe atunci nemuritorul film cu Ingrid Bergman și Humphrey Bogart pe afiș. "Pe atunci" înseamnă undeva către finalul anilor 70, cînd în cofetării se mai găseau ciocolată și profiterol, iar în fotografiile din ziare puteai vedea bucureșteni zîmbind.


"L-am cunoscut pe Gică de la primele selecții pentru Luceafărul. Noi, cei născuți în 1965, am fost cea mai tînără generație. O selecție dura și două săptămîni, așa că stăteam mult împreună. Am și fost o generație foarte unită, dintre cei care am ajuns sus, mai erau Țîrlea, Musznai, Mezaroș, vorbesc de cei care am cam fost din primele clipe. Stăteam în căminul de la Electroaparataj, lîngă fostul stadion 23 August, și mai ieșeam la un film, la un profiterol... Uneori, cînd nu aveam antrenament, mergeam și ne antrenam singuri, pe un teren de nisip pe locul unde e acum sediul FRF. Eu eram portar, el atacant, ne antrenam unul pe altul. Era la fel ca azi: ambițios, ager la minte, un băiat cu personalitate".

"La început am fost trei"

Întrebarea vine singură. "De cînd a început să se gîndească la Academie?". Iasko nici nu clipește: "Încă dinanite de a-și încheia cariera. Îmi tot spunea că vrea să întoarcă fotbalului ceea ce fotbalul i-a dat lui. Pe la începutul lui 2008 mi-a spus că e gata să ne apucăm de treabă. Din primăvara acelui an am început să merg prin țară să caut tineri jucători, să caut date despre ei.

Am făcut cam 60.000-70.000 de kilometri pe an cu mașina. A cumpărat deja un teren, undeva lîngă aeroportul Mihail Kogălniceanu, la 25 de kilometri de Constanța, și-mi vorbea despre planurile sale și despre cum va construi el o bază asemănătoare celei a lui Real Madrid, care e tot așa, situată lîngă Barajas, aeroportul madrilen. Pînă la urmă, a apărut varianta să cumpere terenurile de la Ovidiu și a construit acolo. În iarna lui 2009 am înființat efectiv Academia. Am fost 3 oameni la început: Gică, eu și nea Paul Peniu. Deși nu eram înscriși în nici o competiție, pentru că era între sezoane, aveam un lot de seniori plus două de juniori, care au făcut cantonament, meciuri de pregătire, program de antrenament, totul ca și cum am fi fost în plină competiție. Gică Hagi e omul care nu a lăsat nimic la voia întâmplării".

Programul cu litere portocalii

În toamna lui 1982, Baia Mare era în sărbătoare. În primul tur al Cupei Cupelor, în orașul de pe Săsar a venit marele Real Madrid. În atacul spaniolilor strălucea Carlos Alonso Gonzales "Santillana", unul dintre cei mai mari atacanți pe care i-a dat istoria fotbalului, despre care se zice că sărea de la sol peste un metru și jumătate. Baia Mare s-a ținut tare: 0-0.

Un puști de 7 ani a fost fermecat de poveștile oamenilor mari și de faptul că bunicul său i-a adus un cadou neobișnuit: programul de meci. "Era un program scris cu portocaliu, cam așa ceva...". În primăvara lui 1988, puștiul crescuse mare. Minaur, echipa de handbal, juca semifinala Cupei IHF cu Barcelona.

În tur, spaniolii cîștigaseră cu 22-21. La meci au asistat și fotbaliștii Stelei, care aveau chiar în după-amiaza zilei de 10 aprilie 1988, meci de Cupă cu FC Baia Mare. "Oau, tata, uite-l pe Hagi!". Minaur a cîștigat returul cu 24-22 și avea să cîștige și trofeul.

"Cum vrea, de ce vrea, pentru cine vrea"

Puștiul de mai înainte e Călin Clej, marketing director PepsiCo România. Biroul lui e plin de postere mai vechi și mai noi, inclusiv din anii 60. Celebra băutură răcoritoare a intrat în România în 1966. Se împlinesc așadar, 50 de ani. Pe rafturi, cîteva mostre din sticlele acelea spiralate, care la finalul epocii Ceaușescu se mai găseau doar în frigiderele ștabilor  vremii.

Analiza rece a lui Călin Clej taie ca muchia unei lame: "Pepsi a fost unul dintre sponsorii echipei naționale din 2007 pînă în 2011, adică inclusiv în preliminariile victorioase pentru Euro 2008 și pe parcursul turneului final. În 2009, proiectul Academiei abia se năștea. Hagi mi-a vorbit despre acest proiect timp de două ore. A fost prima dată în viața mea în care un om mi-a vorbit despre planurile sale cu atîta pasiune, fără să se repete, despre întregul proiect: cum vrea, de ce vrea și, mai ales, pentru cine vrea. Cînd cineva vrea să atragă un sponsor are și ceva mercantil în discurs. În discursul lui Gică Hagi nu era nimic mercantil".

Next 11

Parteneriatul dintre Pepsi și planurile lui Hagi a demarat în 2009. În 2012 s-a născut proiectul "Next 11". Călin Clej explică: "Echipa națională schimba generațiile. Oricum, exista, de ceva vreme, ideea că ««o echipă cum a fost Generația de Aur nu vom mai avea în veci»». Deși Hagi crede foarte mult în generația lui, pe care a apărat-o întotdeauna, m-a impresionat că în loc să fie de acord cu acea idee, el vorbea despre faptul că vrea să aducă fotbalului nostru o altă Generație de Aur. Așa, la ideea noastră, am demarat proiectul Next 11. Repeta obsesiv un cuvînt: Construcție. Altul ar fi explicat în stil oportunist. Mai puțin el. Atunci mi-am dat seama că e imposibil să nu reușească. Hagi e angajatul propriului său vis".

Dream-Team Pepsi

Mari vedete ale fotbalului mondial s-au perindat alături de Pepsi ca odinioară la rezumatele Eurosport Legends. "Cînd am făcut parteneriatul cu FRF, cel demarat în 2007, am vrut să aducem echipa națională la un astfel de nivel de vizibilitate. Pepsi avea o campanie de promovare și comunicare alături de Messi, Beckham, Ronaldinho, Lampard, Henry... Pepsi a fost primul brand care a cosntruit un dream-team din acest punct de vedere. Noi i-am alăturat acestei campanii pe Mutu, Lobonț și Marica", spune Călin Clej, marketing director PepsiCo România.

"Nu putem trage linie în parteneriatul dintre Pepsi și Hagi. Dar peste ani, pentru Pepsi și pentru implicarea noastră în zona tinerilor, am vrea să spunem: am fost și noi acolo încă de la început"

Călin Clej, marketing director PepsiCo România

"Am agreat ideea să nu fim doar sponsori, ci parteneri: e un proiect de anduranță, în care nu totul va fi în culori vesele"

Călin Clej, marketing director PepsiCo România

"Visul meu a fost să creez un climat pentru performanță și să predau tinerilor filosofia mea despre fotbal. Orice proiect are nevoie de parteneri puternici, care să înțeleagă pasiunea pentru sport. De aceea mă bucur că am demarat proiectul Next 11 împreună cu Pepsi"

Gheorghe Hagi, 11 mai 2012, la lansarea proiectului "Next 11"

2009 este anul în care a demarat parteneriatul Pepsi - Academia Hagi

În episodul viitor:

  • Cînd și de ce s-a gîndit Hagi să revină în antrenorat
  • Povestea clipului cu Messi și Ianis Hagi
  • Cum era Hagi cînd bătea mingea pe maidanul copilăriei
Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.