27 de sectoare de piatră cubică, aproape 200 de rutieri, vreme oribilă și un trofeu cât o carieră. Ironic sau nu, cea de-a 114-a ediție din Paris-Roubaix este mai mult de-atât.
- E considerată Infernul Nordului. O cursă de ciclism incredibil de dificilă, disputată pe cele mai groaznice suprafețe din Nordul Franței, cea mai importantă clasică din calendar. A fost înființată în 1896 și a fascinat imaginația unor rutieri de legendă, precum Fausto Coppi, Rick van Looy, Eddy Merckx sau Francesco Moser. Până și renegatul Lance Armstrong nu i-a putut rezista, când s-a întors în ciclism;
- Dificultatea competiției pleacă de la cele 27 de sectoare de piatră cubică răsfirate pe traseu. Sunt porțiuni infernale, care hurducăie bicicletele, forțează încheieturile și provoacă accidente repetate în pluton. "Tranșeele" sunt notate cu steluțe, în funcție de dificultate, cele mai aspre având 5 astfel de unități. Lungimea traseului, de 257.5 kilometri, este, de asemenea, un inconvenient, mai ales că îi avantajează pe rutierii cu experiență, oameni trecuți de 25 de ani, capabili să gestioneze risipa fizică și psihică. Alte două ironii: cursa nu începe chiar din Paris, ci din Compiegne, la aproximativ 80 de kilometri de capitala Franței și, după ce îi duce pe rutieri pe cele mai infernale poteci miniere din Hexagon, se termină cu un sprint pe velodromul din Roubaix, probabil cea mai catifelată suprafață posibilă pentru un ciclist;
- Ediția din acest an este transmisă duminică de Eurosport, începând cu ora 11:00, și reprezintă arena unei ultime încăierări istorice. Fabian Cancellara, elvețianul cu 3 victorii în Paris-Roubaix, și Tom Boonen, unul dintre singurii doi rutieri din istorie cu 4 victorii, se înfruntă pentru ultima oară, în condițiile în care primul rulează în ultimul său sezon. Cancellara, "Spartacus" de la Trek-Segafredo, a fost învins de Peter Sagan în Turul Flandrei, cu o săptămână în urmă, dar a arătat sclipiri din forma de altădată, în timp ce Boonen (Etixx-QucikStep) pare sub par, consumat în ultimii ani de accidentări și cu o oarecare lipsă de încredere și motivație. Şi "Spartacus", şi "Tommeke" sunt ciclişti construiţi pentru pavate, înalţi, grei şi predispuşi la travaliu, iar onoarea unei ultimei bătălii va aduce zeci de mii de fani pe marginea șoselei;
- Câteva nume care pândesc și au șanse reale să-i răpună pe cei doi veterani. Sep Vanmarcke, belgianul de la LottoNL-Jumbo, loc 2 în Roubaix 2015 și loc 3 în Turul Flandrei, săptămâna trecută, un rutier care își poate folosi resursele de energie de pe un traseu plat ca-n palmă pentru a forța desprinderea. Zdenek Stybar, Niki Terpstra și Stijn Vandenbergh, garda albastră al lui Boonen, pot oricând să joace rolul de jokeri, în timp ce, în cazul ploii, Lars Boom se poate amesteca în luptă. Campionul mondial Peter Sagan (Tinkoff) și Alexander Kristoff (Katusha) sunt sprinterii capabili să susțină o cursă de o zi pe pavate.
Cancellara vs Boonen, faza pe Monumente:
» Tom Boonen: 4X Paris-Roubaix, 3X Turul Flandrei
» Fabian Cancellara: 3X Paris-Roubaix, 3X Turul Flandrei, 1X Milano-Sanremo
{{text}}