O comparaţie între rezultatele sondajelor IRES, din martie 2014, şi Avangarde, din decembrie 2017, developează o situaţie dramatică: cluburile au rămas fără aproape o treime din pasionaţii de fotbal.
Terminăm anul cu echipă calificată în primăvara Europa League, dar cu naţionala în afara a încă unui Mondial. În plus, terminăm anul cu rezultatele sondajului Avangarde, care dezvăluie că fotbalul românesc îşi pierde cel mai important capital: suporterii! În respectivul studiu, realizat la jumătatea lunii decembrie, pe 800 de subiecţi, la întrebarea care este echipa dumneavoastră favorită din fotbalul românesc, cei care au răspuns "nu am" şi "nu ştiu, nu răspund", adică practic cei care nu sunt interesaţi şi pasionaţi de fotbal, au reprezentat un procent imens, de 43%!
În urmă cu aproape 4 ani, într-un sondaj similar, realizat în martie 2014 de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pe 1.036 de subiecţi, la acelaşi chestionar, cei care au bifat "nicio echipă favorită" şi "nu ştiu, nu răspund" au reprezentat numai 12%! Rezultă o diferenţă de peste 30 de procente, oameni pe care fotbalul românesc, temporar sau nu, i-a îndepărtat de acest fenomen în ultimele sezoane!
COMPARAŢIE SPECTATORI
Pe stadioane pierderea se apropie de 20%
Diferenţa în minus din cele două sondaje e confirmată, chiar dacă nu în aceeaşi proporţie, şi de realitatea din tribune. În sezonul 2013-2014, media spectatorilor la primele 5 formații în topul asistenţelor a fost mai mare cu aproape 20% faţă de ce există în prezent.
90%dintre cei care au răspuns sondajului IRES din martie 2014 au răspuns cu "Da" la întrebarea "Credeţi că fotbalul poate educa un copil?"
44%a fost procentul pe care l-a obţinut Hagi în acelaşi sondaj la secţiunea "Oferiţi numele unui fotbalist care ar putea fi model pentru copiii de azi", următorii în top find Messi 8% şi Gică Popescu 6%
CAUZELE DIMINUĂRII PASIUNII PENTRU FOTBALUL ROMÂNESC
- dispariţia unor branduri importante din prima ligă: Rapid, Petrolul, U Cluj, Oțelul, Timişoara, Farul, UTA
- controversele în jurul unor branduri imense, care au creat confuzie în rândul ultrașilor: Steaua, Universitatea Craiova
- lipsa de performanţă în dreptul unui club foarte mare, cu un bazin important de fani, Dinamo, care de 10 ani nu a mai câştigat campionatul
- lipsa unor fotbalişti de top la cluburile de "afară", gen Generaţia de aur, care să creeze modele şi emulaţie în rândul celor care ar fi putut să fie atraşi spre fotbal
- lipsa rezultatelor echipei naţionale: am bifat un singur turneu final în ultimii 9 ani şi niciun Mondial în ultimii 20 de ani
- scandalurile imense de corupţie în care oameni direct implicaţi în fenomen au fost condamnaţi la închisoare
Paradox: L1 se vinde senzaţional
În ciuda acestor cifre şi a faptului că pasiunea românilor e din ce în ce mai mică pentru fotbal, produsul din Liga 1 rămâne în continuare unul extrem de bine vândut. Drepturile TV păstrează un nivel formidabil, ţinând cont de realităţile financiare ale României anului 2017: 34,1 milioane de euro pe an! Marii cablişti, RCS şi Telekom, achită în continuare sumele şi fiindcă şi-ar asuma un mare risc de a pierde abonaţi în momentul în care în grilele lor n-ar mai avea meciurile din campionat.
Liga 1 bate Premier League şi Serie A
Nu doar derby-uri gen FCSB - Dinamo și Craiova - FCSB sunt meciuri care produs o audienţă importantă, dar au fost cazuri în care partide mediocre de Liga 1 s-au suprapus cu meciuri mari din campionatele puternice, gen United-City 1-2 sau Napoli - Inter 0-0. Audienţa unor jocuri precum Gaz Metan - Craiova 1-1 sau Viitorul - CFR 1-0, care s-au jucat aproape la aceeaşi oră, a fost chiar şi de 6-7 ori mai mare!
-20% fără Steaua!
Acesta e procentul pe care clubul lui Becali l-a pierdut în preferinţele microbiştilor din România în 2017 faţă de 2014, când a fost deposedat în instanţă de brandul Steaua.
Una dintre cauzele pentru care microbiştii sunt astăzi mai puţini ca acum 4 ani e, fără niciun dubiu, cel mai mare scandal pe care fotbalul românesc l-a produs în această perioadă: interzicerea dată clubului lui Gigi Becali de a folosi marca Steaua. Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie s-a produs în finalul anului 2014 şi chiar dacă la început a fost contestată, ulterior ea a fost pusă în aplicare, iar de un an denumirea oficială a grupării e FCSB.
A produs consecinţe majore? La nivel de prezenţă pe stadion, doar rezultatele şi performanţele realizate de formaţia al cărei patron e Becali au influenţat asistenţa. Totuşi, la nivel de masă, FCSB a pierdut din susţinători, din pasionaţi.
O spune diferenţa de cifre din cele două sondaje: IRES, din martie 2014, când Steaua era Steaua şi cel realizat de Avangarde, la jumătatea lunii decembrie 2017, când există FCSB. La întrebarea "Care este echipa dumneavoastră favorită?", procentul celor care au răspuns Steaua acum e cu 20% mai mic faţă de cel de acum aproape 4 ani.
Steaua - Chelsea: 2,2 milioane peste FCSB - City!
Şi audienţele de top la meciuri de referinţă în ultimii 4-5 ani susţin discrepanţa dintre Steaua şi FCSB. În martie 2013, la meciul Steaua - Chelsea 1-0, din optimile de finală în Europa League, partida a fost urmărită de 4,75 de milioane de telespectatori. În august 2016, la partida FCSB - Manchester City 0-5, în play-off-ul Champions League, în faţa televizoarelor au stat numai 2,57 milioane de persoane.
Doar Gigi a rezistat de acum 9 ani
În februarie 2009, IRES realiza un amplu sondaj de opinie care a avut ca temă principală fotbalul şi sportul românesc. Una dintre întrebări viza patronii din fotbalul românesc, iar răspunsurile au indicat 8 finanţatori de la acea vreme. După 9 ani, numai unul a mai rezistat, e vorba despre Gigi Becali. Unul a şi decedat între timp, Vasile Turcu, majoritatea au făcut închisoare sau chiar se mai află în spatele gratiilor, singurii care n-au fost încătuşaţi fiind Paszkany, Porumboiu și Mititelu.
Pe care finanţator/patron de club îl consideraţi cel mai cunoscut?
- Gigi Becali 80%
- Cristi Borcea 4%
- George Copos 4%
- Adrian Porumboiu 4%
- Marian Iancu 1%
- Adrian Mititelu 1%
- Arpad Paszkany 1%
- Vasile Turcu 1%
- Nu ştiu 2%
- Nu răspund 2%
# Sondaj IRES februarie 2009
{{text}}