Ordinul semnat de ministrul Sănătăţii a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018, iar persoanele care suferă de afecţiuni cardiace sau de diabet vor obţine mai greu eliberarea sau reînnoirea acestui document.
Codul Rutier s-a modificat la începutul acestui an și a intrat deja în vigoare încă din primele minute ale lui 2018. Specialiştii consultaţi de Ministerul Sănătăţii au susținut că afecţiunile inimii sunt un pericol pentru siguranţa rutieră, iar o criză puternică nu mai permite controlarea maşinii.
De la 10 la 5 ani
Potrivit ordinului de ministru semnat de Florian Bodog, "afecţiunile cardiovasculare pot determina o alterare bruscă a funcţiilor cerebrale, care constituie un pericol pentru siguranţa rutieră, reprezentând un motiv pentru interzicerea, cu titlu temporar sau permanent, a conducerii unui autovehicul". Dacă pentru un şofer sănătos permisul de conducere este valabil 10 ani, cu posibilitatea de a-l prelungi după un control medical, diabeticii sau cei care suferă afecţiuni cardiovasculare vor fi obligaţi să îşi facă aceleaşi teste la fiecare cinci ani, iar specialistul care îi îngrijeşte decide dacă starea de sănătate le permite să se urce la volan!
Circulară europeană
Mai mult, în cazul în care un candidat sau un conducător auto cu diabet zaharat urmează un tratament medicamentos, eliberarea sau reînnoirea permisului se efectuează numai pe baza avizului medicului diabetolog şi, după caz, pe baza unor controale medicale periodice efectuate la intervale de maximum 5 ani.
"Vorbim de o directivă europeană din 2016 care a hotărât ca toate statele membre ale Uniunii Europene să includă mai multe restricţii cu privire la bolile din cauza cărora este pusă în pericol atât viaţa conducătorului, cât şi cea a celorlalţi participanţi la trafic, iar aici vorbim despre afecţiunile cardiovasculare sau diabetul zaharat. De exemplu, pentru reînnoirea carnetului, conducătorul are nevoie de recomandarea medicului specialist curant", spune Oana Grigore, purtătorul de cuvânt al ministerului Sănătăţii.
"În mod normal nu ar trebui să existe şoferi care să sufere de epilepsie pentru că, din păcate, asta este o boală care evoluează cu crize care fac practic imposibilă stăpânirea maşinii. Gândiţi-vă ce se întâmplă dacă un şofer face o criză de epilepsie şi intră într-o staţie de autobuz unde aşteaptă 10, 20 de oameni"
Mihai Grecu, şeful UPU a Spitalului Judeţean Timişoara pentru Digi24"Permisele de conducere pot fi eliberate sau reînnoite în cazuri excepţionale, cu condiţia ca solicitarea respectivă să fie justificată corespunzător printr-un aviz cardiologic şi să facă obiectul unui control medical periodic care să garanteze că persoana în cauză este în continuare capabilă să conducă autovehiculul în siguranţă, ţinând seama de efectele afecţiunii respective"
Ordinul semnat de ministrul Florian Bodog
Amenzile rutiere se plafonează
La sfârşitul anului trecut, Guvernul a decis plafonarea valorii punctului amenzii rutiere la 145 de lei, pentru a nu genera creşteri excesive în urma majorării salariului minim brut. Dacă nu ar fi fost luată această decizie, punctul de amendă ar fi crescut de la 145 de lei la 190 de lei, proporţional cu majorarea, de la 1 ianuarie 2018, a salariului minim, de la 1.450 de lei la 1.900 de lei. Potrivit Codului Rutier, amenzile contravenţionale se stabilesc în funcţie de numărul punctelor-amendă aplicate, iar printr-o Hotărâre de Guvern s-a decis că valoarea unui punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.
500 este numărul bucureștenilor care zilnic susțin testările Poliției Rutiere pentru obținerea permisului de conducere
3.500.000 de români suferă de afecţiuni cardiace sau diabetice netratate, boli care pot influenţa comportamentul la volan
{{text}}