Producătorul american de materiale sportive Nike a pornit o campanie controversată cu fostul jucător de fotbal american Colin Kaepernick, iar o parte din fani nu sunt deloc mulțumiți. Acțiunile Nike de la bursă au scăzut cu 3% într-o singură zi.
Există o linie fină între politică și sport, pe care Nike a ales să o încalce.
Gigantul american i-a dat un contract lui Colin Kaepernick, 30 de ani, fostul jucător de fotbal american devenit celebru pentru protestul său împotriva violenței poliției americane și a ceea ce el spune că sunt atacuri rasiste repetate din partea autorităților față de cetățenii afro-americani.
În 2016, Kaepernick, quarterback la San Francisco 49ers, a îngenuncheat în timp ce se cânta imnul Statelor Unite la startul unui meci, un gest ce s-a propagat la alte echipe din NFL, dar care a fost condamnat cu tărie de președintele Donald Trump și de alte voci din spațiul public pentru lipsă de respect.
Între timp jucătorul a rămas fără contract profesionist, însă a fost cooptat ca noua imagine a campaniei "Just do it", a celor de la Nike, care aniversează 30 de ani. "Believe in something, even if it means sacrificing everything" este sloganul celor de la Nike, în traducere: "Crede în ceva, chiar dacă asta înseamnă să sacrifici totul".
"Just don't"
Totuși, decizia celor de la Nike a fost primită cu destulă răceală în rândul fanilor care consideră că Kaepernick a fost lipsit de respect la adresa simbolurilor americane. Mai mulți fani ai brandului american au postat imagini pe rețelele de socializare în care și-au rupt hainele cu sigla producătorului american sau chiar au dat foc unora dintre materialele sportive. Unii au vorbit despre trecerea la branduri precum Adidas sau Brooks, scrie washingtonpost.com.
Pe Twitter a început să fie foarte popular hashtagul #NikeBoycott, în timp ce președintele Donald Trump s-a implicat direct în dezbatere și a încercat să dezamorseze conflictul: "Nike transmite un mesaj teribil. Dar oricât de mult nu sunt de acord cu implicarea lui Colin Kaepernick, despre asta e vorba în țara asta: ai anumite libertăți, de a gândi, a face lucruri despre care alții cred că nu ar trebui să le faci. Eu sunt, totuși, de cealaltă parte a conflictului în cazul lui".
Campania Nike și-a arătat efectele și la bursă, acolo unde acțiunile au scăzut cu 3% într-o singură zi, cea mai mare cădere din aprilie încoace.
În schimb, decizia a provocat publicitate pozitivă de 19 milioane de dolari în mediul online, publicitate negativă de 11 milioane și 14 milioane neutră, conform unui raport Bloomberg.
{{text}}