Fotbal   •   Liga 1   •   INTERVIU

EXCLUSIV VIDEO Cine e Ianos Bokor, managerul lui Sepsi Sfântu Gheorghe! Fost fotbalist, acum om de afaceri: „Controalele lui Marin Barbu m-au făcut să investesc în taxi-uri” :)

Articol de Vlad Nedelea   —  miercuri, 10 aprilie 2019

Ianos Bokor, directorul sportiv-investitor de la Sepsi, povestește cum a ajuns în fotbal. Are o firmă de transporturi cu o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei și nu ezită să bage bani la clubul la care a jucat, iar acum activează în conducere. 

- Domnule Bokor, sunteți manager la Sepsi, dar ajutați și cu bani echipa...

- Am făcut totul benevol. Fiindcă patronul Laszlo Dioszegy îmi e prieten, m-am născut în Sfântu și aici am început fotbalul. Era normal să mă implic. Echipa a fost clădită și crescută pe prietenie. Nu ne așteptam să ajungem la acest nivel. Eu n-am avut salariu până anul trecut, când s-au făcut niște schimbări. Acum fiecare om are o răspundere, vorbim de Liga 1 și nu sunt permise greșeli majore.

- Dar nu depindeți de acești bani câștigați la Sepsi, nu?

- Nu. Eu sunt și sponsor la echipă. Firma mea e pe șortul echipei. Am o firmă de transport marfă intern și internațional, plus o firmă de taxiuri în Sfântu. E normal să ajut și eu cât pot și cât e legal.

- Cum ați ajuns la Sepsi?

- M-am întâlnit cu patronul și, dat fiind faptul că eu vin din fotbal, dânsul din businessul cu panificație, l-am întrebat cum de a intrat în fotbal. Mi-a zis că e un vis al lui din copilărie. Și când jucam eu, el făcea galerie echipei. Voia să bage niște bani în fotbal, la Liga a 5-a, pentru ca orașul să revină pe harta fotbalistică. A promovat după doar un an în Liga a 4-a, dar apoi nu a fost bine gestionată situația și n-au mai promovat în Liga a 3-a. Plus că la nivelul ăsta și arbitrii sunt mai corupți.


"Când am venit la Sepsi am cerut să fim respectați"

- Și aici interveniți dumneavoastră!

- Am vorbit cu patronul și am făcut un plan de viitor. Am decis să ajut. Am adus 4-5 jucători, cu salarii de 2.000 de lei, plus cazare și masă. Am câștigat la pas seria.

- V-ați implicat și pentru a fi tratată corect echipa?

- Am impus mai mult respect. Am cerut să fim respectați pentru că vrem să clădim ceva serios. Nu voiam să pierdem prin niște sate de "vai și vai". OK, mergem să jucăm și la curul măgarului, cum se zice, dar dorim respect.

- A fost și barajul…

- Mai aveam doar 13 jucători. Vali Suciu, antrenor atunci, a discutat cu mine și am decis să mă legitimez. Am intrat în minutul 75 în locul lui Tibor Moldovan. Era 1-0 pentru noi, dar am luat un gol de nicăieri, așa că a trebuit să joc încă 30 de minute, prelungiri. Am bătut la penalty-uri, am marcat și eu. Țin minte că patronul avea niște emoții când am luat mingea... (râde)


- Urma Liga a 3-a…

- Da, și oamenii de lângă patron voiau să iasă prea mult în față. Am simțit lucruri pe care nu pot să le accept la un club de fotbal. Nu puteam accepta șicanele prostești. Iar eu sunt un om mândru. I-am zis atunci patronului că am multe pe cap și că mă retrag. Am ieșit atunci din proiect și primul an nu au promovat. Al doilea an, echipa era la promovare, de fapt era 90% promovată când am discutat cu patronul, care mi-a zis că sunt bine-venit dacă vreau să mă întorc. Am acceptat cu promisiunea lui că am mână liberă ca manager.

- Cum a venit planul pentru Liga 1?

- Am început să aducem jucători cu experiență la Liga 1, cum erau Ghinga, Plămadă și Hadnagy. Dar țelul nu a fost niciodată să promovăm. Eram mulțumiți și cu Liga a 2-a. Conjunctura ne-a adus în lupta la titlu. Și atunci i-am zis lui Loți, ce să facem? Mergem sau nu în Liga 1? De aici a început investiția Guvernului maghiar.

"Facem rapoarte lunar pentru Guvernul maghiar"

- Cum s-a ajuns la această legătură?

- Ei deja erau cu proiectul de la Miercurea Ciuc și când au observat să Sepsi s-a ridicat de nicăieri, au zis să vină și aici. Să ne ajute! Au luat legătura cu patronul și s-au înțeles.

- Dar ce urmăresc?

- Îi interesează partea de copii și juniori. Iar la echipa mare noi trăim din sponsori, nu din banii de la Guvernul maghiar. Avem sponsori mulți, e adevărat, cu "picioare" și în Ungaria. Ei vor să clădească viitorul. Să putem crește copii. Și poate din cei crescuți aici ies și câțiva care ajung fotbaliști.

- Vă verifică în vreun fel?

- Sunt controale periodice. Lunar facem rapoarte, pentru că avem niște linii trasate pe care avem voie să cheltuim banii: copii și juniori, infrastructură, salarii nu avem voie să dăm.

- Dacă produceți un jucător și îl vindeți apoi pe o sumă mare, statul maghiar încasează ceva?

- Acești bani intră în bugetul clubului. Dacă noi producem, înseamnă că am făcut lucruri bune. Noi vom crește pentru a avea jucători la echipa mare, ca să nu mai aducem din alte părți.

- Nu există nici măcar condiția ca el să joace pentru naționala Ungariei?

- Copilul și părinții aleg ce vor să facă, unde vor să joace copilul lor. Noi nu putem lua decizii în locul lor.

- Ce buget aveți pentru academie?

- Nu e ceva clar. Se face de la an la an și se iau în calcule obiectivele pe care le avem. Ce mai avem de construit. La început e mai mare, pentru că avem de făcut infrastructura. După ce se vor termina aceste lucruri, nu vor mai fi așa mari investițiile.

"Am 45 de taxiuri și 60 de camioane"

- Mai aveți timp și de afaceri?

- Acum afacerea e condusă de soția și fratele meu. Am împărțit responsabilitatea între ei, doar săptămânal mă mai duc și eu pe la firmă. Pentru că dacă n-aș fi dedicat la echipă 100%, s-ar simți asta imediat.

- Dar cum ați intrat în business?

- Uite, când eram fotbalist mergeam foarte mult cu taxiul. La 17 ani eram la Săcele, la fotbal, mă luase nea Marin Barbu acolo. Și mereu îmi zicea că dacă nu mă găsește la 10 seara acasă, mă arde. Atunci nu existau mobile, erau telefoanele fixe. Și mă verifica. Eram la prietena mea, iar la 10 fără 10 chemam taxiul și fugeam acasă, că suna telefonul. Mergeam cu taxiul zi de zi. Și tot îi întrebam pe șoferi cum merge, cât câștigă. Și spuneau că au prea multe comenzi, nu fac față. Și atunci m-am dus la primărie și am cerut licențe. Am început cu 4 taxiuri!

- Au fost greutăți?

- Ca peste tot. În transporturi ești expus multor riscuri. Am totuși băieți buni ca taximetriști, mulți cu o vechime de 7-8 ani. Nu-s nici polițist, să stau să verific cum merge, cât merge, dacă se fură. Mai fac și ei de o țigară. Dar am zis să fie de un pachet, nu de mai mult. Iar de la 4 mașini am ajuns la 45. Apoi, din 2007 am început și cu camioanele. De la un prieten am luat ideea. Mi-a explicat tot și mi-am pus și eu capul la bătaie și am început cu 3 camioane. Și de la 3, acum am ajuns la 60. Am peste 150 de angajați. Am făcut afaceri și am reușit să fiu și lângă fotbal.

Despre jafurile din domeniul transporturilor

- Ce cifră de afaceri aveți?

- Peste 30 de milioane de lei. Cumulat, ambele părți. Deocamdată, mai mult nu investesc, pentru că e o instabilitate. E foarte greu pentru firmele de transport din Est. Nu suntem reprezentați cum trebuie și se cam stinge lumina pentru noi. Acum chiar nu e momentul pentru mai multe investiții.

- Nu există și o parte neagră a acestui domeniu?

- Ba da! Sunt jafuri și furturi! Anul trecut am luat marfă de la Viena pentru Germania. Erau laptopuri pe camioane. Iar în Germania, la o parcare privată au tăiat prelata și au luat 3 paleți de laptopuri, adică sute de bucăți. Marfa era asigurată din fericire. Sunt momente în care șoferii n-au curaj să coboare din mașină fiindcă sunt hoți cu arme. Iar eu chiar îi sfătuiesc că e mai bine să nu se expună. Viața unui om este mai importantă decât orice marfă. Se mai fură și motorină din parcări, de găști specializate. Vin foarte bine dotați. În câteva minute golesc rezervorul.

- Ce alte pasiuni aveți?

- Călătoriile! Dar din cauza fotbalului nu prea am timp. E un mare minus fotbalul, în defavoarea familiei. Am un copil mic și pierd multe momente care nu se mai repetă.

- Revenind la Sepsi, ce ar însemna pentru echipă o participare în cupele europene?

- E un vis al patronului. Acum nu avem infrastructură, dar vrem să facem câte un pas îniante de la an la an. Și cupele europene ar fi pasul următor. Avem deja bifată calificarea în play-off, la care nu am sperat niciodată.

- De ce sunteți considerați echipa CFR-ului?

- Nu îmi dau seama. Am văzut că a tot spus domnul Becali asta. Păi, ce, noi avem vreo rudă la CFR? Ne ajută pe noi cu ceva dacă ei iau titlul?

"Soarta l-a adus pe Tandia aici. Tours era pe ultimul loc în Franța. Ni l-a propus domnul Pigulea. L-am urmărit și s-a văzut că e un fotbalist care are calități. Am vorbit cu Eugen Neagoe și a zis să-l aducem că ne va ajuta!" Ianos Bokor

"Lui Tandia i-a țâșnit sângele din nas după al doilea meci la noi. Era total nepregătit! L-am dus la spital atunci și pe tot drumul Craiova - Sfântu Gheorghe a dormit continuu. Dar a tras tare și a ajuns la un nivel extraordinar. Și nu a avut nicio accidentare, în afara unei infecții la măsea" Ianos Bokor

"Gigi Becali nu l-a vrut niciodată pe Tandia. Doar pe la televizor, unde și-a mai bătut joc de numele lui. Băiatul și-a dat seama, nu e nebun, că acolo mergi titular, dar ajungi eternă rezervă în funcție de ce are domnul Becali în cap" Ianos Bokor

Vezi și:Mihai Stoica, despre derby-ul cu CFR Cluj și Dan Petrescu: „Atât pot să spun” + Comparație Dică - Teja: „Măcar nu se uită la telenovele” :)

AICI ai cele mai interesante statistici + clasamente în timp real din fotbalul intern și internațional!

 

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.