Telekom dispare din România, RCS-RDS și Orange împart abonații și drepturile TV ale societății germane. Și rămâne un singur post TV de sport, DigiSport sau cu alt nume, care va transmite și Liga 1, și restul competițiilor.
Piața televiziunilor de sport se modifică radical în perioada următoare. Evenimentele principale: dispare Telekom din România, întreaga companie, nu doar postul TV!, și rămâne un singur post de sport, al RCS-RDS. Nu e clar, deocamdată, dacă televiziunea unică se va numi DigiSport sau altfel.
Postul acesta va transmite și partidele din Liga 1, potrivit surselor care descriu scenariul transformărilor spectaculoase din media. În spatele afacerii s-ar afla Zoltan Teszari, patronul RCS-RDS, avocatul Adrian Tomșa, un avocat din Cluj ce deține Look TV, și Orlando Nicoară, administratorul eAD, societatea care tocmai a preluat de la Liga Profesionistă drepturile TV pentru campionatul românesc.
Care e schema în detaliu?
Telekom se retrage cu totul din România și "averea" reprezentată de abonați și de drepturile TV va fi împărțită între RCS-RDS și Orange. Francezii preiau partea de telefonie mobilă, RDS se alege cu bucata din Telekom care ține de televiziune. Televiziunea unică rămasă va fi construită pe "scheletul" DigiSport, combinat cu câțiva oameni de la Telekom Sport. Nu vor face parte din plan toți angajații de acum ai celor două posturi.
Prima reacție a unul club din Liga 1 despre dipariția Telekom
28 de milioane pentru L1
Vlad Enăchescu, șeful actual de la Telekom Sport, rămâne pe dinafară, nu face parte din proiectul noii televiziuni. Postul va transmite competițiile care se văd în prezent în România, inclusiv Liga 1. Orlando Nicoară, managerul societății eAD, tocmai a anunțat într-o conferință de presă organizată cu Liga Profesionistă că firma a preluat drepturile TV pentru următorii cinci ani și că va plăti 28 de milioane de euro pe sezon, cu 500.000 de euro peste suma pe care au achitat-o televiziunile în contractul trecut.
Nici Orlando, nici LPF n-au explicat de atunci de unde vor veni banii, din moment ce RDS și Telekom nu și-au asumat că vor transmite împreună competiția, ca până acum. Surse de la Ligă susțin că eAD nici nu a garantat achitarea celor 28 de milioane de euro anual, afacerea depinde de apariția unei televiziuni care să preia meciurile.
Cum se împart cei 7,5 milioane de abonați din România
- RCS&RDS - 3.700.000
- Telekom - 1.500.000
- Focus Sat - 1.000.000
- UPC - 900.000
- Orange TV - 400.000
„Grila rămâne neschimbată: 30 la sută din bani vor ajunge la cluburi în mod egal şi 70 la sută având în vedere criteriul performanţei sportive, în funcţie de locul ocupat în clasament la finalul sezonului regulat, respectiv la finalul play-off-ului/play-out-ului. Vor fi trei tranşe, una la începutul sezonului, una în ianuarie şi una în martie”
Justin Ștefan, secretar general LPF
Nici un plan LPF&eAD nu mai e valabil
Mutările spectaculoase de pe piața de televiziune ar salva campionatul, întrucât Liga 1 depinde de încasările din drepturi TV, nu există altă soluție de atragere a unor venituri atât de mari. Liga Profesionistă și eAD au prezentat, în conferința în care au anunțat că societatea lui Orlando Nicoară capătă drepturile TV, niște planuri abstracte, care țin mai mult de viitor, de reformarea competiției, nu explică în niciun fel cum vor trăi cluburile în viitorul apropiat dacă n-ar mai primi aproape 30 de milioane de la televiziuni.
5 idei clare după semnarea parteneriatului LPF-eAD
- Dezvoltarea infrastructurii și a resursei umane implicate în identificarea, formarea și creșterea jucătorilor.
- Creșterea numărului de spectatori pe stadioanele din Liga 1. Vânzarea de bilete online, dar și abonamente pentru toate jocurile din L1.
- Creșterea audiențelor TV. În prezent, audiența cumulată Digi, Telekom, Look, pe targetul all-urban, este de 2,89%.
- Atragerea unor branduri importante ca sponsori ai fotbalului din Liga 1.
- Digitalizarea produsului. Lansarea unei aplicații pentru iOS, dar și pentru Android.
Liga 2 e mai ieftină de 56 de ori
120.000 de euro costă, în medie, fiecare meci din prima ligă de fotbal! Suma e uriașă și nu e acoperită de încasările din publicitate, nici măcar pe aproape. RCS-RDS și Telekom au continuat să achite prețul foarte mare în concurența lor pentru abonați. Oamenii din televiziuni au sesizat chiar că unele partide din Liga a doua au înregistrat audiențe mai mari decât ale eșalonului principal! Asta în condițiile în care „Divizia B” costă 500.000 de euro pe sezon, de 56 de ori mai puțin decât se plătește pentru Liga 1! B-ul va fi și mai interesant în sezonul următor, în care apar Rapid, Gloria Buzău, CSM Reșița. „Vor fi 12 echipe implicate în lupta pentru promovare!”, estimează Daniel Pancu, antrenorul Rapidului. z
„Nu pot să spun nimic în momentul de față, pentru că sunt doar speculații. Am auzit și eu chestiunea asta, dar am auzit multe în atâția ani de zile. Nu pot spune ceva oficial, din moment ce n-am nici eu mai multe informații. Prostii se tot aud!”
Vlad Enăchescu, director Telekom Sport
Fără drepturile TV, Liga 1 se apropie de faliment!
Cifrele oficiale ale celor 14 echipe din prima divizie, cumulate pe tot anul 2018, arată că din totalul veniturilor, drepturile de difuzare au sărit de 40%. Fără acești bani, campionatul s-ar dilua atât de mult încât ar ajunge la pragul minim de existență
Liga 1 are nevoie ca de aer de drepturile TV, iar incertitudinea ce persistă față de viitorul contract aruncă majoritatea cluburilor într-un impas financiar aproape imposibil de evitat.
FRF a publicat concluziile exercițiului financiar pe care l-a cerut și l-a impus cluburilor de pe prima scenă, acela de a-și dezvălui în amănunt tot raportul contabil pe care îl depun și la Ministerul Finanțelor la finalul anului.
Concluzia pentru 2018 e că drepturile TV se apropie, ca pondere în veniturile totale, de 50%! Anul trecut, cele 14 cluburi au avut încasări, altele față de cele din vânzarea fotbaliștilor, de circa 60 de milioane de euro. Dintre acestea, felia cea mai mare a fost reprezentată de drepturile de difuzare: 25,5 milioane de euro! Drepturile TV înseamnă mai mult decât adună împreună sponsorizările, publicitatea, veniturile de la UEFA și biletele de la meciuri.
Per total, Liga 1 a raportat o pierdere de peste 10 milioane de euro anul trecut. Aici sunt luate în calcul inclusiv veniturile de care cluburile au beneficiat din vânzarea fotbaliștilor.
7% a fost procentul cu care a crescut ponderea drepturilor TV în veniturile Ligii 1 în 2018 față de 2017
87%din totalul cheltuielilor cluburilor din Liga 1 au fost cele cu personalul fiecărei societăți în parte
82.400.000 €au fost cheltuielile totale ale cluburilor din Liga 1 anul trecut, ceea ce înseamnă o medie de aproape 6 milioane de euro pentru fiecare dintre cele 14 echipe
13 %a fost procentul cu care au scăzut veniturile Ligii 1 în 2018 raportat la anul 2017: 60 de milioane de euro, față de 69 de milioane în 2017
Transferurile de jucători: plus 12 milioane
Liga 1 continuă să fie o piață care face bani din balanța transferurilor. Pe tot anul trecut, cele 14 cluburi, luate împreună, au raportat o diferență în plus de 12 milioane de euro între ceea ce au cheltuit pe achiziția de jucători și ceea ce au încasat de pe urma vânzărilor.
Pe 2017, L1 a fost pe plus
Acum 2 ani, cluburile din tot campionatul au produs profit. Balanța per total a fost de plus 6 milioane de euro. În schimb, anul 2018 a adus o pierdere de 10,4 milioane de euro. În 2018, deși veniturile au fost considerabil mai mici față de 2017, cheltuielile au fost mai ridicate.
Ajax a produs doar de la UEFA cât toată Liga 1
Liga 1 a atras în tot anul 2018 venituri de aproape 60 de milioane de euro. Fix această sumă a fost produsă de Ajax în actualul sezon de UEFA Champions League, exclusiv din bonusurile de la UEFA. Ajax a disputat 3 tururi preliminare și a ajuns până în semifinale, unde a pierdut dramatic, la ultima fază a meciului retur, împotriva lui Tottenham.
{{text}}