Un studiu al unui ”think tank” specializat în sport atrage atenția că lunile în care spectatorii lipsesc din tribune din cauza pandemiei îi fac pe oameni să se dezobișnuiască de mersul la stadion. Pierderile sunt uriașe, nu numai în sport, fiindcă fotbalul s-a dezvoltat atât de mult încât a făcut ca și joburi din alte domenii să depindă de el.
Cluburile de fotbal au pierdut bani mulți și mai pierd și acum. Și vor mai pierde, fiindcă lumea post-pandemie nu o să arate așa cum arăta în trecut. Sunt șanse mari ca stadioanele să nu mai fie pline, din cauza fricii de virus, care nu va dispărea ușor, și din pricina pauzei prea lungi pe care au luat-o suporterii. LTT Sports e un "think tank" specializat în sport, o societate care consiliază ECA, Asociația Europeană a Cluburilor. Un studiu pe care l-a realizat LTT folosind mai multe surse, inclusiv rapoarte oficiale ale UEFA și ale FIFA, atenționează în privința pericolului ca fotbalul să piardă din public.
În perioada în care oamenii nu au mai putut merge în tribune, audiența TV nu a explodat. Iar lumea și-a mai pierdut din reflexul de a cumpăra bilete pentru meciuri. Nici măcar scoțienii, europenii care erau cel mai des în arene, nu mai sunt convinși că vor reveni în tribune după expirarea pandemiei. Fotbalul a pierdut, în condițiile acestea, bani din bilete, sponsori, audiență. Regresul afectează toată societatea, pentru că fotbalul a evoluat atât de mult în epoca modernă încât a prins în afacere și alte domenii. Afaceri din afara sportului, locuri de muncă depind de un sport aflat în criză, suferind din cauza coronavirusului.
„Nu toți suporterii sunt fanatici!”
Analiza LTT Sports citează un studiu al Serviciului Național de Sănătate din Anglia, NHS, care a pretins că disputarea meciului Liverpool-Atletico Madrid cu 50.000 de oameni în tribune a dus la 41 de decese cauzate de Covid. E un exemplu dintre cele care îi vor împiedica pe oameni să se repeadă în tribune post-pandemie. Lumea tot va mai fi speriată, măcar pentru o vreme. "Este posibil ca oamenii să umple tribunele după pandemie, să existe o reacție ca după fiecare dintre cele două războaie mondiale din secolul XX.
Dar e și riscul ca oamenii să-și mai piardă din interesul față de fotbal, după luni de zile în care nu au mai mers la meciuri. Suporterii sunt diferiți, nu sunt toți fanatici. Pentru unii, mersul la stadion era obișnuință, una pe care acum s-ar putea s-o piardă" e calculul pe care îl face societatea specializată în consiliere legată de strategii în sport.
Un scoțian din trei a mai uitat de fotbal!
Un sondaj efectuat în Scoția a înregistrat rezultate îngrijorătoare. Un scoțian mergea pe stadion, în medie, cel mai des dintre toți europenii. E vorba despre o medie calculată în funcție de numărul locuitorilor din fiecare țară. Asociația Suporterilor Scoțieni a comandat sondajul în urma căruia a rezultat că 30 la sută dintre respondenți au spus că odată ce arenele vor fi redeschise la capacitatea maximă vor merge la mai puține meciuri. 5 la sută au zis că nu vor reveni pe stadioane deloc. Audiența TV nu a crescut spectaculos, așa cum se așteptau televiziunile. După repornirea fotbalului în Anglia, cel mai bun meci al primei etape din pandemie, Manchester City-Arsenal, nu a egalat recordul de audiență al sezonului.
Nemții s-au uitat doar cât a fost gratis
Germania a fost prima țară care a reluat campionatul în primăvară. Meciurile au fost transmise "free-to-air" pentru o scurtă perioadă de grație pentru suporterii cărora le lipsise fotbalul. Audiența a explodat, televiziunile au înregistrat recorduri. Din momentul în care partidele nu au mai fost televizate "la liber" și s-a revenit la sistemul "pay per view", audiența a revenit la nivelul la care era înaintea pandemiei, chiar a scăzut un pic sub ratingul înregistrat înainte de coronavirus.
Sute de mii de locuri de muncă!
Dezvoltarea fotbalului ca o industrie a alimentat și alte domenii de activitate, care au devenit dependente de meciuri. Fotbalul a ajuns să aibă un impact socio-economic, dincolo de sumele pe care le produce în mod concret sportul acesta. Sunt afaceri, locuri de muncă dependente de fotbal, în alte ramuri de activitate.
Câte locuri de muncă generează fotbalul în fiecare țară:
- Anglia 99.100
- Spania 184.626
- Germania 165.000
- Franța 34.815
Impactul socio-economic al fotbalului
- Italia 3,01 miliarde de euro
- Suedia 1,9 miliarde
- Scoția 597 de milioane
- Polonia 462 de milioane
- România 272 de milioane
- Malta 69 de milioane
- Letonia 54 de milioane
Sumele se referă la toți banii pe care îi generează fotbalul de-a lungul unui an, inclusiv în afacerile din afara lui: transporturi, HoReCa și alte servicii.
165 de milioane de lireconstituie suma cu care Celtic contribuie la produsul intern al Scoției. E vorba despre banii pe care îi generează activitatea clubului din Glasgow în toate domeniile pe care le implică, nu numai strict banii din fotbal
31.474 de joburidepind de FC Barcelona, în toată Spania, dintre care 19.500 sunt locuri de muncă din orașul catalan. Legia Varșovia generează 2.399 de locuri de muncă în diferite domenii
Mai mult timp cu telefonul, dar nu pentru fotbal
Studiile efectuate în pandemie au arătat că a crescut timpul pe care oamenii îl petrec folosind telefoanele mobile. Audiența pe care o înregistrează site-urile oficiale ale cluburilor de fotbal a scăzut însă. Oamenii au avut mai mult timp la dispoziție pentru utilizarea telefoanelor, doar că au fost mai interesați de alte subiecte, mai puțin s-au interesat de echipele de fotbal favorite.
Cu cât a crescut timpul petrecut cu telefonul, în funcție de producător:
- Huawei 83 %
- iPhone 71%
- Sony 63%
- Samsung 61%
- LG 59%
3.400.000 de vizitatori uniciînregistra site-ul realmadrid.com în luna ianuarie. Din momentul în care a izbucnit pandemia, audiența a scăzut cu 60,18%. Cel mai mare regres l-a înregistrat site-ul Romei, asroma.com. De la 355.000 de vizitatori, audiența a scăzut cu 80,68%. În mai, luna cea mai slabă, doar 85.000 de oameni au mai intrat pe asroma.com
775 de milioane de euroa anunțat UEFA că le va plăti federațiilor membre în următorii patru ani în programul HatTrick, unul menit să sprijine baza fotbalului, sportul amator
1,5 miliarde de eurole va achita FIFA federațiilor membre, un sprijin pentru depășirea pierderilor pe care le-a cauzat coronavirusul
300 de milioane de lire sterlinepierde FA, federația engleză de fotbal, una dintre cele mai mari federații din lume. Instituția a anunțat că o să apeleze la disponibilizarea unei părți din personalul angajat și la alte reduceri de costuri
Stadioanele noi devin nerentabile
E puțin probabil să mai vedem curând stadioane pline, cu oamenii umăr la umăr pe scaune alăturate, așa cum stăteau în trecut. Situația aceasta constituie o problemă mai ales pentru arenele construite recent și bugetate după calcule efectuate în condiții normale. Dacă un stadion nou de 25.000 de locuri a fost construit să genereze un venit de un milion de euro pe meci, rezultă un cost de 40 de euro pentru fiecare spectator, incluzând prețul biletului, mâncarea și băutura consumate în jurul meciului. Când pe stadion nu vor mai putea fi 25.000 de oameni, la capacitatea maximă a arenei, fiecare spectator ar trebui să plătească 67 de euro ca să genereze același venit total pentru proprietarul arenei. Ceea ce înseamnă că fiecare club trebuie să se gândească dacă poate să scumpească semnificativ biletele sau trebuie să caute surse de venit în alte părți, din moment ce încasările din "match day" vor scădea semnificativ.
{{text}}