Sporturi   •   Auto   •   VARIANTA FINALĂ

Taxa auto în varianta a 3-a

Articol de Răzvan Scăeşteanu   —  miercuri, 02 aprilie 2008

Taxă de primă înmatriculare intră în vigoare la 1 iulie. Pentru maşinile noi, ea creşte de 2-3 ori, scade pînă la jumătate pentru unele autovehicule vechi şi este zero pentru Euro 5 şi hibride

Guvernul României a stabilit prin ordonanţă de urgenţă cadrul legal pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule. Noua taxă, aprobată de Comisia Europeană, va intra în vigoare de la 1 iulie 2008 şi va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. De asemenea, Guvernul a decis să restituie oamenilor diferenţa de taxă auto, rezultată din suma plătită pînă în prezent şi noua taxă. Anul trecut s-au strîns la buget peste 700 milioane RON din taxa de primăînmatriculare. După intrarea în vigoare a noii taxe, diferenţele vor fi returnate tot de la buget.

Concret, cea de-a 3-a variantă a taxei auto creşte considerabil (2-3 ori) în cazul maşinilor Euro 4. Astfel, pentru un Logan, pe benzină, cu motor de 1,4 litri, noua taxă va fi de 245 euro, faţă de 160 euro în prezent. Iar pentru acelaşi Logan, dar cu propulsor de 1,6 litri pe benzină, taxa va fi de 387 euro, faţă de 183 în prezent. Ceea ce, dacă facem o simplă socoteală, înseamnă că avem o creştere cu peste 200%. Bizar, taxa creşte mai puţin spectaculos pentru motoarele mari. De pildă, pentru o maşină nouă dotată cu un motor de 1,9 litri diesel se vor plăti 553 euro, în loc de 508.

Taxare diferenţiată

Noua taxă de poluare se calculează diferit, în funcţie de normele de poluare. Astfel, în cazul maşinilor Euro 4 şi Euro 3, se va ţine cont de emisiile de CO2 şi de noxe. La sfîrşit, se va aplica o cotă de reducere în funcţie de vechime. În cazul motoarelor Euro 3 însă, taxa ţine cont şi de o "şmecherie", nu toate maşinile dotate cu astfel de propulsoare avînd emisiile de CO2 înscrise în acte. Şi, pentru ca acestea să fie stabilite, proprietarul va fi nevoit să facă un test dinamic la Registrul Auto Român, care costă cam 450 euro.


Puterea costă

Noul sistem de calcul al taxei avantajează într-un fel autovehiculele Euro 2, Euro 1 şi, chiar, non-Euro, dar cu motoare de pînă la 2.000 cmc, formula de calcul fiind diferită. În aceste cazuri, taxa scade aproape la jumătate. Cine îşi doreşte însă o maşină mare şi performantă va plăti mai mult decît în momentul de faţă: pentru o maşină de 3.000 cmc Euro 1, cu o vechime de 6-7 ani, se vor plăti 10.710 euro, faţă de 6.868 euro în prezent.

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.