ANALIZĂ. O explicație pentru demersul de a înființa Super Liga Europei și mai ales de ce o bancă, un gigant mondial, JP Morgan, susține acest proiect: ultimul studiu în ceea ce privește impactul fotbalului la nivel mondial arată că, după Europa, acest sport aproape că a devenit numărul 1 și în China, iar în SUA a depășit deja unul dintre cei 4 mari "jucători de până acum", hocheiul.
Concluziile ultimului raport realizat de Brand Finance, cu privire la cele mai valoroase branduri din fotbal, încasările cluburilor, dar mai ales impactul fotbalului în Europa, Asia și SUA, pot oferi câteva explicații pentru care marile cluburi de fotbal ale Europei au semnat pentru a fonda Super Liga. O competiție care ar urma să aibă un sponsor fabulos, banca americană JP Morgan, ce și-a declarat disponibilitatea de finanța cu o sumă cuprinsă între 4 și 6 miliarde de euro!
Motivele investiției în Super Liga Europei
Studiul, realizat pe 7 mari piețe (Anglia, Spania, Germania, Italia, Franța, China și SUA) are un rezultat care nu poate fi sub nicio formă contestat: fotbalul e numărul 1 în lume, ca medie pentru aceste 7 țări. În plus, dacă faptul că în Europa e pe primul loc între cele mai populare 10 sporturi nu reprezintă o surpriză, în schimb, modul în care câștigă teren în China și SUA, două zone cu un potențial de audiență imens, care ar genera automat încasări formidabile, poate fi un argument pentru care marilor cluburi li s-a propus, fix de către o bancă americană, o astfel de afacere exclusivistă.
În China, fotbalul a ajuns deja pe locul 2 în topul preferințelor. Aproape unu din doi chinezi, care au participat la acest studiu amplu, au răspuns că e interesat de fotbal, mai precis 46%, ceea ce reprezintă un procent imens față de ceea ce înseamna interesul pentru fotbal în urmă cu 15-20 de ani! În plus, fotbalul aproape că a ajuns să rivalizeze cu baschetul, privit ca o adevărată religie în China! În plus, și în SUA piața sporturilor cele mai atractive începe să sufere modificări. Iar fotbalul a urcat, pentru prima dată în istorie, peste unul dintre cei 4 mari jucători din piață. Fotbalul a săltat peste hochei și e acum doar sub fotbalul american, baseball și baschet.
Ce fani are fotbalul pe cele 7 mari piețe mondiale
Țară | Fani Fotbal | Loc în sporturile preferate |
Spania | 56% | 1 |
Italia | 56% | 1 |
Germania | 44% | 1 |
Franța | 40% | 1 |
Marea Britanie | 40% | 1 |
China | 46% | 2 |
SUA | 16% | 3 |
42%e procentul mediu al celor pasionați de fotbal în cele 7 mari piețe luate în calcul de Brand Finance
Marea diferență Europa vs China și SUA: propria competiție!
Studiul mai aduce o concluzie extrem de relevantă în ceea ce tinde să fie noua structură a fotbalului european. China și SUA sunt tot mai dispuse să investească și să susțină o competiție exclusivistă, cu marile forțe europene, fiindcă cei pasionați de fotbal în aceste țări sunt într-un procent foarte mic interesați de propria întrecere, dar au un interes foarte mare pentru Champions League, acolo unde granzii înscriși acum în Super Liga captează practic întreaga atenție. În schimb, cele 5 țări din Europa au un interes uriaș, în primul rând pentru propriul campionat, apoi urmează cupele europene.
Țară | Interes pentru propriu campionat |
Germania Bundesliga | 86% |
Spania La Liga | 83% |
Italia Serie A | 79% |
Franța Ligue 1 | 72% |
Marea Britanie Premier League | 72% |
SUA MLS | 31% |
China CSL | 21% |
Champions League e cea mai urmărită!
Chiar dacă pasionații fotbalului din Europa pun pe primul loc campionatul intern, media celor 7 mari piețe indică UEFA Champions League ca lider în topul preferințelor. Concluzia se explică prin faptul că SUA și China, unde meciurile din Liga Campionilor erau pe primul loc, sunt două țări care trec de 1,7 miliarde de locuitori, în vreme ce Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Italia abia ajung la nivelul Statelor Unite.
- Champions League - 58%
- Premier League - 47%
- LaLiga - 38%
- Bundesliga - 33%
Granzii Europei, echipe favorite în China și SUA
Un alt top care are un mare impact în dorința cluburilor de anvergură din Spania și Anglia de a crea o competiție exclusivistă, cu mult mai multe meciuri în care să fie implicate, e cel care se referă la echipele favorite în fiecare din cele 7 țări studiate. Dacă în cele 5 din Europa iubitorii fotbalului au ca formații cu care simpatizează pe cele din propria țară, nu la fel stau lucrurile în China și SUA, unde Barcelona și Real Madrid sunt cele mai urmărite, dar pe podium sunt și Manchester United și Chelsea! Toate aceste 4 au semnat aderarea la Superliga.
Care sunt cluburile preferate
- Marea Britanie: 1. Liverpool, 2. United, 3. Arsenal
- Spania: 1. Real Madrid, 2 Barcelona, 3. Atletico
- Germania: 1. Bayern, 2. Dortmund, 3. Leipzig
- Franța: 1. PSG, 2. Marseille, 3. Lyon
- Italia: 1. Juventus, 2. Inter, 3. Milan
- SUA: 1. Barcelona, 2. Manchester United, 3. Chelsea
- China: 1. Real Madrid, 2. Guangzou Evergrande, 3. United
Barca și Liverpool, creșteri fabuloase
Top 10 cele mai valoroase branduri din fotbal în 2020
Club | Valoare (milioane euro) | Ce loc ocupa acum 15 ani + valoarea din 2006 |
1. Real Madrid | 1.419 | 1 (246 milioane) |
2. Barcelona | 1.413 | 7 (79) |
3. Man. United | 1.314 | 4 (147) |
4. Liverpool | 1.262 | 8 (72) |
5. Man. City | 1.124 | nu era în top 10 |
6. Bayern Munchen | 1.056 | 2 (153) |
7. PSG | 966 | nu era în Top 10 |
8. Chelsea | 949 | 5 (106) |
9. Tottenham | 783 | nu era în top 10 |
10. Arsenal | 719 | 6 (89) |
* Juventus, Inter și Milan se aflau în 2006 în Top 10 cele mai valoroase branduri din fotba
27este locul ocupat în această ierarhie de Ajax, primul club din afara celor 5 mari țări (Spania, Anglia, Germania, Italia și Franța), dar și gruparea din Amsterdam are peste ea formații precum Wolverhampton, West Ham, Leicester, Everton
34%din încasările lui Liverpool provin din drepturile de difuzare, în vreme ce la Bayern procentul din această sursă e de 26%
57%din bugetul lui United îl reprezintă veniturile din "comercial", în timp ce PSG atinge 72% la acest capitol
{{text}}