Cu miliardarul Lawrence Stroll la conducere, Aston Martin este una dintre cele mai ambițioase echipe din Formula 1. În viitorul apropiat, formația britanică plănuiește să lupte cot la cot cu „greii” din acest sport pentru titlul mondial. Mai jos, despre mutările făcute de AM înainte de sezonul 2022.
- GSP.ro prefațează noul sezon din Formula 1, a cărui cursă inaugurală va avea loc pe 20 martie, printr-o serie de articole despre fiecare dintre cele 10 echipe care vor concura pentru glorie în 2022.
- Primul episod, despre Haas, aici: „Mașina arată bine, am așteptări mari!”
- Al doilea, cu Alfa Romeo în prim-plan: „Ne apropiem de plafonul de cheltuieli”
- Williams, subiectul episodului 3: factorul Alex Albon și colaborarea extinsă cu Mercedes
2020 a fost un an excelent pentru Racing Point. Cu Lance Stroll și Sergio Perez la volanul mașinii supranumite „Mercedesul roz”, constructorul britanic a încheiat sezonul pe locul 4, cu 195 de puncte, doar 7 sub McLaren.
Cu puternicul om de afaceri Lawrence Stroll la cârmă, lucrurile păreau că vor merge din ce în ce mai bine. Încă din ianuarie 2020, Racing Point anunțase că va deveni Aston Martin începând din sezonul 2021, după ce un consorțiu condus de miliardarul canadian a obținut 16,7% dintre acțiunile brandului britanic de automobile, grație unei investiții de 216 milioane de euro.
În 2021, Sebastian Vettel, de 4 ori campion mondial în Formula 1, l-a înlocuit pe mexicanul Sergio Perez, dar Aston Martin nu a putut repeta performanța extraordinară din 2020. Cu un singur podium, locul 2 pentru Vettel la Baku, și doar 77 de puncte adunate de cei 2 piloți, echipa britanică a încheiat sezonul pe locul 7.
Un an deloc reușit, care nu schimbă cu nimic planurile mărețe ale echipei din Silverstone.
În 2022, primul an cu noua generație de monoposturi, regândite din punct de vedere aerodinamic, dar cu aceeași unitate de putere ca anul trecut, Aston Martin vrea să fie sus. Iar planul pentru a urca echipa în vârful clasamentului a fost pus în mișcare.
Peste 200 de milioane de euro pentru „probabil cea mai bună fabrică din Formula 1”
În septembrie anul trecut, Lawrence Stroll a anunțat că vrea să o facă pe Aston Martin candidată la titlul din Formula 1 în „3, până la 5 ani”. Afirmația a coincis cu startul lucrărilor la noua fabrică Aston Martin din Silverstone, o investiție care se va ridica la aproximativ 237 de milioane de euro.
Stroll vrea ca Aston Martin să dispună de cele mai bune condiții din sporturile cu motor, iar noua fabrică, deși reprezintă o investiție ce nu va da roade imediate, va juca un rol extrem de important în îndeplinirea obiectivului.
Oricum, planurile începuseră de mult. Încă de când a cumpărat echipa din Formula 1, în 2018, pe atunci numită Force India, miliardarul a observat că este nevoie de o nouă „casă”.
Lawrence Stroll, proprietarul Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team // foto: Imago ImagesGuy Austin, managerul de proiect pentru noua fabrică AM, spune că lucrările începute în a doua parte a anului 2021 trebuie finalizate până pe 23 ianuarie 2023.
„Proiectarea clădirii a durat în jur de 2 ani. În sfârșit, am ajuns să avem designul pe care Lawrence îl vrea, o expresie a viziunii pe care o are pentru Aston Martin. Știm că vom avea probabil cea mai bună fabrică din Formula 1!”, a transmis Austin, pe care Stroll l-a convins personal să supervizeze proiectul de la Silverstone.
10 februarieeste ziua în care Aston Martin își va prezenta monopostul pentru 2022, AMR22
Otmar Szafnauer, directorul cu origini românești, a fost înlocuit
Pentru Aston Martin, schimbări majore nu se petrec doar la nivel de infrastructură. La începutul anului, echipa britanică a anunțat despărțirea de directorul Otmar Szafnauer, în vârstă de 57 de ani, inginer născut în România din tată american și mamă româncă, mutat în SUA la vârsta de 7 ani.
Szafnauer lucra din 2009 alături de echipa din Formula 1, în trecut denumită Racing Point, respectiv Force India.
„Am dori să-i mulțumim pentru munca depusă în ultimii 12 ani și să-i urăm succes pentru viitor, având în vedere că va accepta, fără dubii, noi provocări”, se arăta în comunicatul Aston Martin.
Pe 14 ianuarie, Aston Martin anunța că Mike Krack (49 de ani) avea să-i ia locul lui Otmar. Krack era șeful BMW în materie de sporturi cu motor, adică a supervizat echipele BMW din Formula E, Formula GT și IMSA. Luxemburghezul nu se află la prima aventură în Formula 1, sport în cadrul căruia a lucrat pentru Sauber și BMW Sauber.
„Aston Martin este una dintre cele mai mari mărci de automobile din lume. Faptul că am fost rugat să joc un rol principal în asigurarea succesului în Formula 1, pe care un nume atât de ilustru îl merită cu prisosință, reprezintă o provocare pe care intenționez să o înfrunt cu energie și entuziasm”, a transmis Krack.
Krack nu este, însă, unicul nume important convins să se alăture proiectului Aston Martin.
Începând din aprilie, în cadrul echipei va lucra și Dan Fallows, șeful departamentului de aerodinamică de la Red Bull Racing. Fallows a fost ademenit de echipa britanică, care i-a oferit postul de director tehnic. El ar fi vrut să înceapă munca încă din ianuarie, dar Red Bull s-a opus. Într-un final, părțile au convenit să se despartă în aprilie, iar până atunci Fallows va rămâne angajat Red Bull.
La Aston Martin, Fallows va lucra aproape de Tom McCullough, director de performanță, și de Luca Furbatto, directorul de inginerie, care până în acest an a ocupat poziția de proiectant șef la altă echipă din Formula 1, Alfa Romeo. Cei trei îi vor raporta lui Andrew Green, promovat în funcția de ofițer tehnic șef.
Ce mai poate Sebastian Vettel?
În spatele cortinelor, Aston Martin, denumită oficial Aston Martin Aramco Cognizant începând din acest an, se mișcă promițător. Dar cum rămâne cu cei care trebuie să livreze succesul pe circuit?
Sebastian Vettel, transferul de marcă reușit de Aston Martin în a doua parte a anului 2020, a adunat doar 43 de puncte în 2021. A fost al doilea cel mai mic număr de puncte al neamțului din ultimul deceniu, după cele 33 de puncte din 2020, când a pilotat pentru Scuderia Ferrari.
Vettel ar fi putut avea cu 18 puncte în plus, dar a fost descalificat în Marele Premiu al Ungariei, cursă pe care o terminase pe poziția a doua.
În apărarea lui Vettel stă faptul că Aston Martin nu a dispus de cea mai performantă mașină în 2021. Încă motivat, neamțul a decis să-și prelungească înțelegerea cu AM, astfel că va fi parte a „Marelui Circ” și în 2022.
Acum, întrebarea de pe buzele tuturor este dacă Sebastian Vettel poate transforma în realitate ambițiile lui Lawrence Stroll. Un 2022 nereușit ar putea conduce la un „divorț” între pilotul în vârstă de 34 de ani și echipa britanică, în condițiile în care îndepărtarea celuilalt pilot Aston Martin, Lance Stroll (fiul proprietarului), este improbabilă, dacă nu chiar imposibilă.
Vettel are două mari avantaje de partea sa: experiența și motivația. Fiind unul dintre cei mai în vârstă piloți din Formula 1 și campion în 4 rânduri, Sebastian ar trebui să se acomodeze mai rapid cu noua generație de monoposturi.
„Anul viitor țintim mai sus, vrem să ne batem pentru trofee... mai mari”, a spus Vettel la finalul lui 2021, când i-a fost înmânat premiul pentru cele mai multe depășiri din sezonul 2021.
„Avem așteptări mari de la 2022, cu noua mașină, noile reguli și având în vedere că echipa crește și devine mai puternică”, a transmis Vettel.
132 depășiria reușit Sebastian Vettel în 2021, 5 peste locul 2 din listă, Fernando Alonso. Un număr care-i demonstrează priceperea din spatele volanului
34 de punctea obținut Lance Stroll în 2021. Cea mai bună clasare, locul 6 în Qatar
Primele teste colective din pre-sezon vor avea loc între 23 și 25 februarie, la Barcelona. Testele oficiale se vor desfășura în Bahrain, între 10 și 12 martie. Tot Bahrain va găzdui și prima cursă din noul sezon, programată pe 20 martie.
{{text}}