Liga 1

Orlando Nicoară, directorul eAD, despre introducerea sistemului pay-per-view pentru Liga 1: „Abonatul TV din România primește mult și plătește prea puțin”

Orlando Nicoară spune că puține competiții de fotbal asigură divertisment spectatorilor așa cum se întâmplă la Super Bowl // foto: Guliver/gettyimages

Articol de Dan Udrea, Remus Răureanu  —  marţi, 08 februarie 2022

Orlando Nicoară, directorul eAD, firma care deține drepturile TV în Liga 1, spune că primul eșalon românesc e cel mai scump produs de sport, dar și cel mai vizionat, însă respinge ideea că sistemul pay-per-view ar fi viabil. 

Directorul eAD susține că din cauza „democratizării drepturilor sportive, la noi, competițiile se văd cel mai ieftin din toată Europa”. Nicoară crede că SUA e exemplul de transmisiuni sportive, dar că Premier League e cel mai atractiv produs la nivel mondial.

- E diferență mare de sume plătite pe drepturile din Liga 1 versus Champions League? 
- Liga 1 e cel mai scump produs, pe zonă de sport, din România.

„Chiar și pe Eurosport, fotbalul bate tot”

- Și audiențele la cele două competiții păstrează raportul sumelor plătite? 
- Nimic nu poate rivaliza cu interesul pentru Liga 1. Chiar citeam zilele trecute un studiu că tenisul ar fi cel mai urmărit sport în România. Nici pe departe. Aproape 70% din audiență e generată de fotbal, tenisul e la sub 20%. Chiar pe Eurosport, care transmite turneele de Grand Slam, unde joacă și Halep, fotbalul din Premier League bate tenisul. 

Sunt și anumite meciuri de Champions League care se apropie sau chiar depășesc anumite audiențe din Liga 1, dar un meci gen FCSB - Dinamo, Craiova - FCSB, CFR - FCSB, ca audiență cumulată pentru cele 3 posturi care îl transmit, se plasează pe primul sau chiar pe locul 2 în topul tuturor televiziunilor din România în seara respectivă. Oricum, audiențele sunt în scădere față de acum 10 ani. Motivul? Lipsa publicului tânăr, care n-a fost câștigat în acești ani.

- Sistemul pay per view ar putea să fie introdus pentru Liga 1? 
- Liga să-și facă un astfel de sistem și utilizatorul să plătească? Nu e viabil așa ceva! Dacă ne referim la televiziuni, unele deja fac așa ceva, solicită o taxă pentru anumite posturi care transmit meciuri, exemple Telekom și Vodafone.

Orlando Nicoară, despre sistemul pay per view: „La un preț de 10 euro pe lună, nu s-ar strânge nici 100.000 de abonați”

- Dar de ce spuneți că nu e viabil? 
- La câte meciuri pe etapă v-ați uita voi dacă nu ați fi jurnaliști?

- Din 8, măcar la 4-5, probabil. 
- Dacă vei fi pus să plătești pentru fiecare meci, atunci îți alegi cu atenție, iar dacă ar fi vorba despre un abonament care să acopere toată luna, atunci e exclus să se ajungă la o sumă cum e cea din prezent. Gândiți-vă ce ar însemna 10 euro comparativ cu ce reprezintă acum un abonament la un operator de cablu, care oferă o grămadă de posturi TV în acest preț. 

Eu cred că la 10 euro nu s-ar strânge nici 100.000 de abonați. Deci, s-ar ajunge la 12 milioane pe an. De aproape două ori și jumătate sub valoarea actuală a contractului. E adevărat și altceva. Că ceea ce oferă astăzi platformele și televiziunile din România e unicat în Europa!

Orlando Nicoară: „Ceea ce un român vede cu 5-6 euro, în alte țări costă 100 de euro”

- În ce sens? 
- Costurile sunt foarte mici. E o discrepanță foarte mare între ce primești de la acești operatori și cât achiți. Ceea ce un abonat din România vede cu doar 5-6 euro, în țări de afară costă 100 de euro! Să ai acces la Champions League, Europa League, LaLiga, Serie A, Bundesliga, Ligue 1, Formula 1 și toate celelalte competiții majore și să suporți doar 5-6 euro, așa ceva nu există nicăieri

Sportul e foarte scump, drepturile se achiziționează pe bani mulți, dar abonatul plătește un preț foarte mic. E o debalansare care e în neregulă și într-un viitor apropiat trebuie să se reducă această discrepanță.

- Dar de ce credeți că e așa în România? 
- Competiția majoră între operatori, dar și faptul că există 3 televiziuni de sport, nu una singură: Digi, Telekom și Look. Ele dețin competițiile și practic orice abonat are acces la ele. E o democratizare a drepturilor sportive. Indiferent la cine te abonezi, la ce operator TV, ai aproape totul la dispoziție.

- În Anglia, anumite pub-uri achită taxă suplimentară pentru a avea pachetul de meciuri din Premier League? 
- Foarte corect! Când tu ca pub vrei să transmiți meciurile din Premier League ești nevoit să achiți un preț mult mai mare, e un pachet special. Acest lucru ar trebui să fie valabil și pentru pub-urile din România. De exemplu, vrei să primești 100-150 de clienți care să vadă meciurile de la un turneu final de Campionat Mondial sau European, atunci plătești alt preț, nu același ca un abonat dintr-un apartament.

>

Orlando Nicoară: „Conceptul american n-a prins încă în Europa”

- Există diferențe majore între SUA și Europa pe acest domeniu? 
- NBA și sporturile americane sunt foarte bune pentru televiziunile din SUA. Baschetul se consumă în toată lumea fiindcă e un sport popular mai peste tot. Fotbalul american se consumă doar în State, deși Super Bowl-ul stabilește cele mai mari tarife din lume pentru spoturile de publicitate din pauzele jocului. 

E o bătălie teribilă în State, în toate aceste sporturi, pe atragerea de public tânăr, se plătesc studii, firme, care să se ocupe de așa ceva. NBA își face anual un raport, fiecare echipă în parte are un calcul de audiență, pe fiecare categorie de vârstă în parte și există o preocupare ieșită din comun pentru a atrage public tânăr.

- Deci sunt la alt nivel? 
- Statele Unite sunt în momentul de față maximum din ceea ce se poate obține din punctul de vedere al unei transmisii sportive. Nu se rezumă doar la meciul propriu-zis, ci la două-trei ore de divertisment, de spectacol, de show. E un concept care în Europa n-a prins, poate doar când se joacă Mondiale sau Europene de fotbal și parțial la Champions League. 

În SUA contează mai puțin ceea ce se petrece pe teren și mai mult cât de bine te simți și te distrezi tu cu copilul, familia, prietenii.

- La ce sumă se ridică volumul total de drepturi TV în România pentru tot ce înseamnă competiții sportive într-un an? 
- Hmmm... Să fac repede un calcul... Se duce spre 100 de milioane de euro!

Ca produs din sport, cel mai atractiv în momentul de față e Premier League. Și vorbim la nivel mondial. E competiția care mi se pare cel mai bine organizată, care generează cele mai mari audiențe, din Europa până în SUA și în Asia și, în general, tot ceea ce propune acest campionat. E realmente o lecție!

- Orlando Nicoară, director eAD

Citește și: 

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.