McLaren a trecut peste tumultul din anii trecuți și vrea să-și recapete aura de echipă învingătoare în Formula 1. Cu o prestație excelentă în primele teste din pre-sezon și un monopost promițător, Lando Norris și Daniel Ricciardo speră să aibă parte de un sezon memorabil în 2022.
- GSP.ro prefațează noul sezon din Formula 1, a cărui cursă inaugurală va avea loc pe 20 martie, printr-o serie de articole despre fiecare dintre cele 10 echipe care vor concura pentru glorie în 2022.
În 2021, McLaren a fost una dintre singurele 4 echipe cu pilot pe prima treaptă a podiumului în cel puțin una dintre curse. Constructorul englez a câștigat Marele Premiu al Italiei, fiind singura echipă din 2021 a cărei piloți au încheiat o cursă pe primele două poziții - Ricciardo 1, Norris 2.
O a doua parte a sezonului mai puțin reușită a făcut ca McLaren să încheie sezonul pe un onorabil loc 4, sub Mercedes, Red Bull și Ferrari.
Locul 3 în 2020, locul 4 un an mai târziu, iar în 2022 ambițiile papaya continuă să fie ridicate. De ce nu?, chiar mai mari decât până acum.
McLaren simte că 2022, an în care va fi utilizată o generație nouă de monoposturi, cu șasiu construit de la 0, reprezintă o oportunitate rară pentru a sări direct în fruntea clasamentului.
Iar monopostul pe care Daniel Ricciardo și Lando Norris îl vor pilota în 2022, MCL36, pare capabil să livreze trofee în vitrina echipei din Woking.
Spectaculosul MCL36, monopostul cu care McLaren caută gloria în 2022
MCL36 a fost prezentat pe 11 februarie. Noul monopost, proiectat sub dirijarea directorului tehnic James Key și a directorului Andreas Seidl, este dominat de culoarea clasică a echipei, papaya, care se îmbină cu albastru deschis și cu negru.
Principalul punct de discuție legat de noul monopost a fost alegerea inginerilor în privința suspensiilor. McLaren a optat pentru un sistem pull-rod pentru suspensia față, fiind una dintre singurele două echipe - alături de Red Bull Racing - cu o asemenea abordare. În spate, în ceea ce reprezintă o altă decizie îndrăzneață, s-a mers pe o configurație push-rod.
Când vine vorba despre proiectarea monopostului, directorul tehnic James Key spune că „ne-am asumat riscuri, nu ne-am ușurat viața prin alegerea opțiunilor mai facile în zonele unde am simțit că există potențial”.
Referitor la alegerile aparte cu privire la suspensii, Key spune că „întreaga configurație are legătură cu partea aerodinamică. În față, suspensia este singurul lucru cu care te poți «juca» între podea și aripa-față”.
Vorbind pentru The Race, directorul tehnic de la McLaren a adăugat că „dacă avem singura mașină cu o astfel de configurație, atunci fie am făcut o alegere foarte, foarte corectă, ori...”. N-a terminat fraza. Gândul că ar fi dat greș nu trece prin mintea inginerilor echipei din Woking.
Până la urmă, McLaren n-a fost singura echipă care a mers împotriva curentului în privința suspensiilor. Și Red Bull, care a dezvăluit adevăratul RB18 abia la Barcelona, a adoptat „metoda” McLaren.
Unul dintre aspectele cheie ale sezonului 2022 va fi războiul intens de dezvoltare a mașinilor, întrucât echipele își vor evalua reciproc designurile și vor veni cu modalități noi de a genera forță de apăsare prin intermediul efectului de sol.
A trecut ceva timp de când efectul de sol a avut un rol atât de important în Formula 1, dar el oferă potențial de a avea întreceri mai strânse, mai interesante.
- James Key, potrivit Motorlat.com
Cu ocazia lansării noului monopost, directorul Andreas Seidl a dezvăluit obiectivul McLaren în 2022: „Vrem să reducem diferența față de echipele fruntașe”.
Având în vedere prestația monopostului papaya de la Barcelona, din primele teste ale pre-sezonului, pare că deciziile luate în etapa de proiectare au fost inspirate.
McLaren a impresionat în primele teste colective din pre-sezon
În prima zi, pe 23 februarie, Lando Norris a fost cel mai rapid dintre cei 16 piloți aflați la volanul noilor mașini. Britanicul, care a condus 101 de tururi pe circuitul din Barcelona, a avut un timp de vârf de 1:19.568, fiind singurul pilot care a coborât sub un minut și 20 de secunde în ziua inaugurală.
Pe 24 februarie, în cockpit-ul MCL36 s-a aflat Daniel Ricciardo. Australianul și-a trecut 126 de tururi în cont, fiind cel mai rapid pilot în sesiunea de dimineață, cu 1:20.288. Până la finalul zilei, a fost depășit de Charles Leclerc (1:19.689) și Pierre Gasly (1:20.288).
În ultima zi, piloții McLaren s-au mulțumit cu locurile 10 (Ricciardo), respectiv 11 (Norris). Combinat, cei doi au condus 365 de tururi în cele 3 zile, în care nu s-au confruntat cu probleme serioase.
Modul în care s-au mișcat monoposturile McLaren l-a impresionat pe George Russell, noul pilot Mercedes. La finalul zilei 2, britanicul a declarat că „unele echipe par foarte rapide, în special o echipă roșie (n.r. - Ferrari) și una portocalie. Sunt foarte, foarte competitive, să vedem ce putem face între aceste teste și cele din Bahrain. Pare că au lucrurile sub control, arată foarte bine și cu puțin combustibil și cu cantități mari, dar și în privința gestionării pneurilor”.
Daniel Ricciardo: „3 zile fără cusur”
„Cred că suntem într-un punct bun, dar există mereu ceva de îmbunătățit. Vom oferi echipei câteva date cu care să lucreze, iar eu mă voi concentra asupra a ceea ce pot face mai bine în continuare.
Per total, au fost 3 zile fără cusur, un start de sezon minunat. Le mulțumesc tuturor de la fabrică pentru munca grea pe care au depus-o pe timpul iernii, astfel încât să fim în această poziție bună”, a declarat Daniel Ricciardo după testele din Barcelona.
Totuși, el crede că Mercedes și Red Bull, echipele care au dominat sezonul 2021, nu au dat totul din casă:
„Până acum, Red Bull și Mercedes n-au arătat nimic din ce pot. Vom vedea cum va fi când o vor face. Pentru moment, ne concentrăm pe noi, încercăm să realizăm ce putem îmbunătăți. Cred că știu deja care sunt punctele noastre forte, acum încerc să aflu punctele slabe, din punct de vedere al conducerii și al configurației mașinii”.
După prima zi a testelor, Lando Norris, care a semnat de curând prelungirea contractului cu McLaren până la finalul lui 2025, a glumit pe rețelele sociale: „O zi productivă, dar mă enervează că am terminat pe primul loc. Acum veți crede că suntem rapizi și ne veți supraestima!”
McLaren stă bine unde celelalte echipe suferă
Un alt aspect îmbucurător pentru McLaren este faptul că MCL36 nu a suferit serios din cauza fenomenului de porpoising, care le-a dat bătăi de cap tuturor echipelor la Barcelona.
Odată cu revenirea monoposturilor cu efect de sol, fenomenul de porpoising a reapărut în peisaj. Acesta presupune „țopăirea” mașinilor în sus și în jos la viteze mari, pe liniile drepte, mișcarea amintind de modul în care marsuinii (n.r. - în engleză, porpoise) se deplasează în apă.
În momentul în care podeaua mașinii generează forță de apăsare la sol, mașina este „aspirată” aproape de circuit. Cu cât monopostul coboară, cu atât aerul circulă mai accelerat, ceea ce creează și mai multă forță de apăsare la sol. Podeaua ajunge să se blocheze, iar ulterior eliberează brusc presiunea, revenind astfel în poziția inițială. Ciclul se repetă până în momentul frânării.
Problema nu a fost anticipată în momentul proiectării noilor monoposturi, iar piloții s-au plâns de comportamentul mașinilor în cele 3 zile de teste.
Cel mai puțin afectați au fost cei de la McLaren. „Nu prea a fost o problemă pentru noi. Ne afectează puțin, dar nu reprezintă o preocupare sau o distragere majoră pentru piloți”, a declarat directorul tehnic James Key, citat de Motorsport.
Acesta susține că evitarea fenomenului de porpoising nu a fost vizată în particular în momentul proiectării noului monopost: „Mi-ar plăcea să spun că suntem foarte inteligenți, dar realitatea este că așa ceva este foarte dificil de simulat. Dar nici nu e vorba de noroc. Cred că stabilitatea mașinii contează, dar și cât de bine își păstrează sarcina aerodinamică la înălțimi diferite”.
„Rămân o grămadă de lucruri de descoperit și învățat la aceste mașini noi. Nu cred că fenomenul poate fi eradicat, e ceva fizic, dar cred că poate deveni o problemă semnificativ mai mică”, mai spune Key.
CEO-ul McLaren F1 dezvăluie: „Am luptat pentru supraviețuire”
Ultimii ani, care au marcat revirimentul uneia dintre cele mai populare echipe din Formula 1, nu au fost lipsiți de momente de cumpănă.
McLaren s-a confruntat cu probleme financiare serioase, îndeosebi din cauza pandemiei de COVID-19. În perioada de carantină din prima jumătate a anului 2020, o parte dintre angajați au fost concediați, în vreme ce alții au avut parte de tăieri salariale.
Cum pierderile din primul sfert al anului au fost de 175 de milioane de lire sterline, McLaren s-a văzut nevoită să împrumute 150 de milioane de la banca națională din Bahrain în luna iunie.
În decembrie 2020, McLaren Racing a primit o gură de oxigen. Consorțiul de investitori americani MSP Sports Capital a cumpărat un pachet de 15% dintre acțiunile companiei, în schimbul căruia McLaren Racing a încasat 185 de milioane de lire sterline. Procentul convenit are să crească până la 33% înainte de finalul lui 2022.
Tranzacția respectivă a salvat divizia Racing de la McLaren, potrivit CEO-ului Zak Brown. Spre finalul lui 2021, acesta a declarat pentru The Race că „fără investiția celor de la MSP nu ne-am fi aflat aici. Nu eram într-o formă grozavă înainte de acea tranzacție, la care am lucrat timp de 6 luni. Acum suntem extrem de sănătoși, am cumpărat o echipă de IndyCar (n.r. - Arrow McLaren SP) și avem una de Extreme E. Ne luptăm cu Ferrari, avem piloți grozavi și vom avea un nou tunel de vânt”.
Având în vedere dificultățile cu care McLaren s-a confruntat în spatele cortinelor, succesul de pe circuit este cu atât mai dulce. În septembrie 2021, Daniel Ricciardo a câștigat prima cursă pentru McLaren din 2012, de la victoria lui Jenson Button în Brazilia, în vreme ce Lando Norris a obținut 4 podiumuri pe parcursul sezonului.
În 2022, pilotul britanic vrea prima sa victorie în Formula 1.
183 de victoriiare McLaren în Formula 1, competiție în care a debutat în 1966
Progresul McLaren în ultimele 5 sezoane din Formula 1
An | Poziție |
2017 | 9 |
2018 | 6 |
2019 | 4 |
2020 | 3 |
2021 | 4 |
Primele 6 prezentări înainte de sezonul 2022 din Formula 1
- Primul episod, despre Haas, aici: „Mașina arată bine, am așteptări mari!”
- Al doilea, cu Alfa Romeo în prim-plan: „Ne apropiem de plafonul de cheltuieli”
- Williams, subiectul episodului 3: factorul Alex Albon și colaborarea extinsă cu Mercedes
- Episodul 4, despre Aston Martin: fabrică de peste 200 de milioane de euro și transferuri de 5 stele în echipa tehnică
- Partea #5: AlphaTauri vrea la „masa bogaților”
- Alpine și drumul către vârf » Motor schimbat, nume noi la conducere și o abordare „all-in”
{{text}}