Sporturi   •   Formula 1   •   RED BULL RACING

„Ridicol de rapizi” » Cu un monopost impunător și Max Verstappen pe val, Red Bull vânează supremația în Formula 1

+17 Foto
Max Verstappen, în cea mai recentă variantă a RB18, noului monopost Red Bull Racing // foto: Imago Images

Articol de Daniel Grigore   —  miercuri, 16 martie 2022

În pofida efortului colosal depus în finalul sezonului 2021, pregătirile celor de la Red Bull pentru 2022 nu par să fi fost afectate. Testele din pre-sezon au decurs aproape fără cusur, ceea ce l-a provocat pe Lewis Hamilton să afirme despre Max Verstappen și Sergio Perez că „sunt ridicol de rapizi”.

  • GSP.ro prefațează noul sezon din Formula 1, a cărui cursă inaugurală va avea loc pe 20 martie, printr-o serie de articole despre fiecare dintre cele 10 echipe care vor concura pentru glorie în 2022. 

Vreme de 7 ani, între 2014 și 2020, Mercedes a defilat în Formula 1, cucerind atât tilurile la piloți, cât și la constructori.

Un an mai târziu, Red Bull Racing a întrerupt parțial hegemonia „săgeților argintii”. Max Verstappen, în vârstă de 24 de ani la finalul sezonului, l-a întrecut pe Lewis Hamilton „la mustață”, în chiar ultimul tur al cursei finale din an, și a devenit astfel primul campion Red Bull Racing din 2013 încoace, când Sebastian Vettel obținea al 4-lea și, totodată, cel mai recent titlu al său în Formula 1.


În clasamentul constructorilor, Mercedes a fost din nou fruntașă, despărțită de Red Bull Racing de doar 28 de puncte.

Ce efect va avea titlul lui Max Verstappen pe termen mediu?

Pentru a putea face față extraordinarului monopost Mercedes din finalul de sezon, Red Bull s-a văzut nevoită să tureze motoarele la capacitate maximă. Ultimele weekend-uri au prevăzut un consum uriaș de resurse și un efort uman colosal. Totul pentru ca Max Verstappen să treacă linia de finiș înaintea lui Hamilton.

Pe bună dreptate, fanii Red Bull au fost îngrijorați că abordarea „all in” din finalul sezonului trecut ar putea dăuna pregătirilor pentru 2022, un sezon special, primul cu o generație nouă de monoposturi, regândite pentru a înlesni depășirile.


Honda părăsește Formula 1 doar cu numele 

Un alt motiv de îngrijorare a fost reprezentat de retragerea din Formula 1, cel puțin pe hârtie, a companiei japoneze Honda, responsabilă cu furnizarea unităților de putere pentru Red Bull Racing și „echipa-soră” AlphaTauri.

Pasul în spate făcut de Honda a creat necesitatea ca Red Bull să înființeze „Red Bull Powertrains”, propria companie care să producă unități de putere pentru cele două echipe.

Între timp, s-a dovedit că lucrurile nu vor sta tocmai așa în realitate. Până în 2025, unitățile de putere vor fi furnizate și întreținute în continuare de Honda, dar vor purta eticheta „Red Bull Powertrains”. Oficial, Honda a părăsit Formula 1. De facto, va continua să colaboreze îndeaproape cu Red Bull până în 2025.

RB18, „secretul” Red Bull 

În orice caz, îngrijorările ce au învăluit Red Bull Racing au fost spulberate de un pre-sezon impresionant al constructorului cu baza în Milton Keynes, Anglia.

Pe 9 februarie, Red Bull a prezentat combinația de culori a RB18, mașina pentru sezonul 2022, folosindu-se de un monopost similar cu showcar-ul Federației Internaționale de Automobilism (FIA).

+17 Foto
Max Verstappen vs. Carlos Sainz // foto: Imago Images

Spre deosebire de rivalele care au prezentat adevăratele monoposturi pentru 2022 înainte de testele din Spania, Red Bull a preferat o strategie diferită. Veritabilul RB18 a fost păstrat în spatele cortinelor și a ieșit la iveală abia spre finalul lunii, cu ocazia evenimentului de 3 zile găzduit de circuitul din Barcelona.

Așa cum era de așteptat, bolidul condus de Max Verstappen și Sergio Perez pe circuitul catalan nu a semănat mai deloc cu cel prezentat pe 9 februarie.

RB18 are un „nas” înalt, construit astfel încât să crească fluxul de aer care intră sub podea, și un sistem pull-rod pentru suspensia față, o abordare pe care doar McLaren a mai adoptat-o.

Un alt detaliu intrigant a fost reprezentat de arhitectura sidepod-urilor, în mare măsură plate, dar în ușoară coborâre în partea posterioară, astfel încât fluxul de aer să fie accelerat.

Cei de la Red Bull sunt extraordinar de buni pe partea de aerodinamică. Îl au pe Adrian Newey (n.r. - ofițerul tehnic șef), un om cu foarte mare experiență, trecut prin o grămadă de ere, care a adus tot felul de concepte și a găsit «portițe» în regulile Formula 1.



- Vlad Petrescu, inginer Mercedes F1

+17 Foto
Max Verstappen vs. Carlos Sainz // foto: Imago Images

Mai multe depășiri, mai mult spectacol în 2022? 

În Barcelona, la finalul celor 3 zile de teste, Red Bull a fost a patra echipă ca număr de tururi de circuit adunate, 358. Singurul obstacol notabil s-a ivit în ziua 2, când monopostul condus de Sergio Perez s-a confruntat cu o problemă la cutia de viteze.

La nivel de timp pe tur, piloții Red Bull au fost în prima parte a clasamentului doar în ultima zi. Sergio Perez, locul 3, a fost cu 0.418 secunde mai lent decât Lewis Hamilton. Verstappen, la fix 0.2 secunde în spatele coechipierului său.

Oricum, echipele au fost mai degrabă interesate de fiabilitate decât de performanță la primele teste. „Am obținut multe date, am adunat multe tururi, învățăm cum sunt influențate mașinile de efectul de sol”, a spus directorul Christian Horner.

Horner a subliniat aspectul pozitiv extras pe parcursul testelor: „Max a simțit că îi e mai ușor să urmărească mașinile din față, asta sugerează că vor exista mai multe depășiri, mai multă întrecere”.

Modificările aduse de Red Bull la RB18 în ziua 3 a testelor au dat roade 

Două săptămâni mai târziu, la testele oficiale din pre-sezon, în Bahrain, Red Bull a ridicat nivelul.

În prima zi, la volan s-a aflat Sergio Perez. Mexicanul a fost al 10-lea în privința celor mai buni timpi pe tur, la 2.075 secunde în spatele lui Pierre Gasly (AlphaTauri), dar s-a bucurat de cel mai mult timp pe circuit: și-a trecut în cont 137 de tururi, echivalentul a 2,4 Mari Premii ale Bahrainului! Un efort colosal, care le-a livrat inginerilor de la Red Bull date prețioase cu care să lucreze.

În ziua 2, Max Verstappen a preluat „hățurile” de la coechipierul său. Campionul de anul trecut a adunat 86 de tururi - locul 3 la acest aspect -, și a scos al 3-lea cel mai bun timp pe tur.

Pe 12 martie, Red Bull a scos din „joben” o variantă actualizată a RB18. Trei schimbări notabile au putut fi observate la monopostul condus de Max Verstappen și Sergio Perez în ultima zi a testelor.

În primul rând, din perspective aerodinamice, sidepod-urile au fost remodelate. Partea superioară este acum prevăzută cu un canal nou, menit să direcționeze fluxul de aer către zona posterioară a mașinii.

+17 Foto
Max Verstappen vs. Carlos Sainz // foto: Imago Images

Pe deasupra, podeaua și aripa față au suferit modificări, clapa superioară a aripii având acum un design mai cursiv.

Iar noul RB18 a fost rapid. În sesiunea de dimineață, Sergio Perez a scos cel mai bun timp pe tur în doar primul său tur rapid. Până la finalul zilei, Max Verstappen a urcat în fruntea clasamentului, fiind cu aproximativ 5 zecimi de secundă mai rapid decât Mick Schumacher (Haas), pilotul de pe poziția secundă.

Max Verstappen, până în 2029 la Red Bull! 

Deși a „zburat” pe Circuitul Internațional Bahrain, Max Verstappen a rămas cu picioarele pe pământ.

La finalul zilei 3 a testelor, olandezul a opinat că „nimeni nu a dat totul acum, nimeni nu a rulat pe specificațiile de calificări”.

„A fost o evoluție generală pe parcursul zilei, am încercat pneuri diferite. Ne-am concentrat în principal pe pneuri, dar mașina a fost bună. Am urmat programul propus, asta este mereu un lucru pozitiv”, a concluzionat Verstappen, care a semnat de curând prelungirea contractului cu Red Bull până la finalul lui 2028.

1este numărul cu care Verstappen va concura în 2022. Anul trecut, a „purtat” #33

Testele au fost dificile. Au fost multe mașini care au părut destul de rapide. Alfa Romeo a părut rapidă, la fel Ferrari. Red Bull, ridicol de rapidă, dar rămânem cea mai bună echipă, indubitabil.



- Lewis Hamilton, Mercedes

Totul sau nimic pentru Sergio Perez

2022 este un an crucial pentru Sergio Perez. Pilotul mexican a semnat cu Red Bull Racing în 2021 și a avut parte de un prim sezon cu bune și rele. Locul 4 în clasamentul general la finalul anului, cu 190 de puncte, „Checo” Perez a obținut o victorie (Baku) și 5 podiumuri.

Prestațiile sale, în special în calificări, nu au fost întotdeauna la nivelul scontat. Perez a clacat în câteva rânduri în calificări și s-a văzut nevoit să recupereze teren în timpul curselor, un aspect frustrant pentru echipă și pentru coechipierul Max Verstappen, întrucât nu a putut beneficia de ajutorul mexicanului în unele momente în care ar fi avut nevoie de acesta.

Oricum, Red Bull a ales să îl păstreze pe Sergio Perez și în 2022, dar mexicanul e nevoit să ridice nivelul pentru a rămâne perechea lui Max Verstappen și în 2023.

+17 Foto
Max Verstappen vs. Carlos Sainz // foto: Imago Images

În umbră așteaptă Pierre Gasly, unul dintre piloții AlphaTauri, a doua echipă a celor de la Red Bull.

Gasly va împlini în curând 27 de ani, iar probabilitatea ca el să continue la AlphaTauri mai departe de acest sezon este infimă.

Francezul așteaptă să fie chemat la Red Bull, pentru care a mai condus în prima parte a sezonului 2019, dar fără succes. Impresionant în 2020 și 2021, Gasly consideră că merită încă o șansă în monopostul Red Bull.

„Red Bull este prima opțiune, dar nu știu ce intenționează să facă cu mine. Anul următor este ultimul nostru an împreună. Obiectivul meu este să rămân în Formula 1 pentru cel puțin 10 ani, într-o mașină care să-mi permită să lupt la titlul mondial”, a transmis Gasly, citat de Le Figaro.

Primele 8 prezentări înainte de sezonul 2022 din Formula 1

Noul sezon din Formula 1 va începe în acest weekend. Calificările vor avea loc sâmbătă, 19 martie, începând cu ora 17:00, în vreme ce cursa este programată o zi mai târziu, la aceeași oră.

Red Bull Racing are în palmares două victorii în Bahrain: ambele îi aparțin lui Sebastian Vettel și au fost reușite în 2012, respectiv 2013.

Citește mai multe știri din Formula 1:

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.