LPF are pe masă o propunere de prelungire a contractului de drepturi TV pentru încă 3 ani, cu un surplus de două milioane de euro pentru fiecare an, din care un milion să fie condiționat de două obiective.
- Medie de spectatori de 70% din capacitatea stadioanelor, pentru echipele cu arene mici sau 10.000 de fani pentru cele cu stadioane mari
- Sporirea audiențelor TV cu 10%.
Contractul de drepturi TV în Liga 1 e în plină desfășurare, urmează să expire abia în 2024, însă s-au demarat deja negocierile pentru extinderea acestuia.
Gino Iorgulescu anunța în urmă cu o lună că vrea mai mulți bani, Orlando Nicoară, directorul eAD, firma care le deține în prezent, a susținut vinerea trecută, la stabilirea țintarului viitorul sezon, că deja s-a gândit la o propunere prin care suma să crească.
Din informațiile GSP, această ofertă prevede o mărire a contractului de la 28,5 milioane de euro (fără TVA). Un surplus de două milioane de euro pentru fiecare an, la care să se adauge chiar și scutirea de plată a penalizărilor pe care LPF le avea de suportat din urmă cu două ediții, atunci când nu s-au disputat toate meciurile prevăzute în contract, din cauza pandemiei.
Bani în plus doar cu spectatori și telespectatori în plus
Din surplusul de două milioane de euro pentru fiecare an, jumătate s-ar achita fără niciun fel de condiție și s-ar împărți în mod egal celor 16 cluburi. În schimb, celălalt milion de euro ar urma să se împartă tot în cote egale cluburilor, dar fiecare va accesa banii dacă va îndeplini una din următoarele două condiții:
- Să aibă o medie de spectatori la meciurile de pe teren propriu de cel puțin 70% din capacitatea stadioanelor, acest lucru fiind valabil pentru echipele care evoluează pe arene care au cel mult 14.000 - 15.000 de spectatori. Pentru cluburile care evoluează pe arene cu peste 15.000 de locuri, să aibă o medie de minimum 10.000 de fani.
- Să crească audiența medie a meciurilor cu 10% față de sezonul precedent.
Condițiile solicitate de deținătorul de drepturi n-ar fi ușor de respectat de cluburi. În privința audiențelor TV, cluburile nu pot avea un control direct, însă această măsură e privită mai degrabă ca un efect dacă va fi îndeplinită cealaltă.
În privința numărului de suporteri la jocurile de acasă, condiția cerută de eAD are ca scop sporirea interesului, dar și a spectaculozității, fiindcă un stadion aproape plin, implicit cu o atmosferă deosebită, dă automat senzația că și calitatea jocului e mai bună.
Inclusiv pentru cei care urmăresc jocul la TV. Dacă regula aceasta ar fi existat și în sezonul trecut, atunci, dintre echipele care au evoluat pe stadioane mari și aveau nevoie de o medie de cel puțin 10.000 de fani, doar FCSB și Rapid s-ar fi încadrat și ar fi accesat banii din drepturi TV. Iar dintre restul formațiilor, niciuna n-a bifat 70% din capacitatea arenei.
Echipele care au evoluat pe arene de peste 15.000 de locuri
Club | Medie spectatori | Respectau regula |
FCSB | 10.500 | DA |
Rapid* | 10.000 | DA |
CSU Craiova | 8.600 | NU |
CFR | 4.300 | NU |
FC Argeș | 3.200 | NU |
FCU Craiova | 2.900 | NU |
Chindia | 1.000 | NU |
* a evoluat multe meciuri pe Arena Națională, dar și la Mioveni (cu tribune goale) și finalul sezonului în Giulești
Echipele care au evoluat pe arene mai mici de 15.000 de locuri
Club | Medie spectatori | Procent din capacitate / Respectau regula |
UTA | 6.000 | 48% / NU |
Farul | 1.900 | 42% / NU |
Sepsi | 2.100 | 25% / NU |
Mioveni | 1.900 | 19% / NU |
Botoșani | 1.300 | 17% / NU |
Voluntari | 800 | 17% / NU |
IMPORTANT: Sezonul trecut a fost influențat de pandemie. N-au fost deloc luate în calcul meciurile disputate cu tribunele goale, dar au contat inclusiv cele în care accesul a fost la un moment dat restricționat la 50% din capacitate și intrarea în arenă se făcea exclusiv pe bază de vaccin sau test negativ.
Ce ar avea de făcut nou-promovatele
Club | Capacitate stadion | Ce medie ar avea nevoie |
Hermannstadt* | 7.800 | 5.500 |
U Cluj | 30.000 | 10.000 |
Petrolul | 15.500 | 10.000 |
* Va evolua la Mediaș
FCSB n-are niciun rival la TV
În privința audiențelor TV, FCSB e implicată de fiecare dată printre cele mai urmărite meciuri ale sezonului precedent, desfășurate în 2022. Meciul cu cea mai mare audiență a fost Universitatea Craiova - FCSB 0-1, din finalul play-off-ului, care a strâns în fața televizoarele, pe Digi, Prima Sport și Orange aproape un milion de privitori.
Data | Meciul | Telespectatori |
mai 2022 | CSU Craiova - FCSB 0-1 | 956.000 |
aprilie 2022 | FCSB - CSU Craiova 0-2 | 900.000 |
mai 2022 | FCSB - CFR Cluj 3-1 | 700.000 |
mai 2022 | FCSB - FC Argeș 4-0 | 600.000 |
mai 2022 | FC Voluntari - FCSB | 450.000 |
Ce meciuri au trecut de 20.000 de spectatori pe stadion
Etapa | Meciul | Spectatori |
8 | FCSB - Dinamo 6-0 | 36.147 |
5 | Rapid - FCSB 1-0 | 35.000 |
8 play-off | CSU Craiova - FCSB 0-1 | 30.000 |
3 play-off | FCSB - CSU Craiova 0-2 | 24.752 |
4 play-off | CSU Craiova - CFR Cluj 3-2 | 22.937 |
20 | FCSB - Rapid 3-1 | 20.157 |
CFR Cluj, de aproape 3 ori cât U Cluj
Pentru campionatul viitor, în proporție de 90%, sumele sunt deja stabilite. Mai pot apărea unele mici modificări fiindcă ultima tranșă din cele trei va ține cont de clasamentul de la finalul sezonului regulat.
Campioana CFR va lua de aproape 3 ori mai mult decât nou-promovatele. Formația care a câștigat play-out-ul, Sepsi, se va alege cu aproape o jumătate de milion sub nivelul Voluntariului, prima formație sub trioul de forță CFR - FCSB - Universitatea Craiova.
Care e grila pentru sezonul viitor
Loc în clasament | Suma |
CFR Cluj | 2.640.000 |
FCSB | 2.540.000 |
CSU Craiova | 2.350.000 |
Voluntari | 2.230.000 |
Farul | 2.100.000 |
FC Argeș | 1.960.000 |
Sepsi | 1.760.000 |
Botoșani | 1.630.000 |
Rapid | 1.500.000 |
FCU Craiova | 1.370.000 |
UTA | 1.270.000 |
Mioveni | 1.150.000 |
Chindia | 970.000 |
Petrolul | 970.000 |
Hermannstadt | 970.000 |
U Cluj | 970.000 |
* partea pe care LPF o oprește e în jur de 2,1 milioane de euro
* sumele sunt în euro şi fără TVA
25.000 de euroe suma cu care se va alege Dinamo în sezonul viitor în Liga 2 din drepturile TV, de aproape 40 de ori mai puțin față de cât ar fi luat dacă ar fi câștigat barajul cu U Cluj
Cum a evoluat suma plătită pentru drepturile TV
Perioada | Cine a transmis | Suma anuală (inclusiv TVA) |
2000-2004 | Pro TV | 3.000.000 dolari |
2004-2008 | Telesport | 7.000.000 euro |
2008-2011 | RCS&RDS și Antena 1 | 34.000.000 |
2011-2014 | RCS&RDS, Romtelecom, Antena 1 | 34.000.000 |
2014-2019 | Intel Sky Broadcast | 33.000.000 |
2019-2024 | eAD | 34.000.000 |
511 milioane de euroa fost suma intrată în fotbalul românesc, la nivelul Ligii 1, în ultimii 22 de ani exclusiv din drepturile TV, înseamnă o medie de peste 23 milioane pe sezon
România e la ani-lumină de Premier League și Bundesliga
E imposibil de realizat o comparație între nivelul drepturilor TV de la noi față de marile campionate.
De exemplu, în Premier League, cel mai bine vândut din întreaga lume, campioana primește 209 milioane de euro, de aproape 80 de ori mai mult decât câștigătoarea titlului din România.
Chiar și în Bundesliga, Bayern se va alege cu peste 100 de milioane de euro, iar nou-promovată cu 34 de milioane. La noi, CFR va lua 2,64 milioane, iar Petrolul, Hermannstadt și U Cluj câte 970.000 de euro.
CAMPIONAT | Campioană | Nou-promovată |
Liga 1 | 2,64 | 0,97 |
Bundesliga | 105 | 34 |
Premier League | 209 | 126 |
* sumele sunt în milioane de euro
Cluburile sunt dependente de drepturile TV
La începutul acestui an, GSP a publicat un articol în care era analizat impactul sumelor din drepturi TV asupra bugetului salarial al cluburilor din Liga 1. Concluzia era că au fost cluburi care au trecut chiar și de 70% procent al banilor proveniți de la televiziuni raportat la cheltuielile cu salariile.
Club | Buget salarial (mil. euro) | Cât înseamă drepturile TV (%) |
Clinceni | 1,675 | 74% |
Botoșani | 3,23 | 72% |
Chindia | 1,6 | 70% |
Gaz Metan | 3,1 | 66% |
FCSB | 5,1 | 49% |
Farul | 4 | 49% |
Sepsi | 3,4 | 48% |
Dinamo | 2,88 | 47,5% |
CSU Craiova | 5,625 | 45% |
Voluntari | 3,1 | 37% |
UTA | 1,6 | 33% |
FC Argeș | 1,54 | 33% |
CFR | 13,2 | 19% |
* cifrele sunt pentru anul 2020, în funcție de clasările de la acea vreme, conform actelor contabile oficiale ale cluburilor
** UTA și FC Argeș au promovat în vara lui 2020, au beneficiat de doar jumătate din cota de un an din drepturi TV
*** 2020 a fost un an influențat de pandemie; de exemplu, FCSB a scăzut salariile tuturor jucătorilor și cu 50% pentru o perioadă de 6 luni, iar altele au apelat la șomaj tehnic
{{text}}