Fotbal   •   Liga 1   •   Craiova - Sepsi

Prima decizie VAR din istoria Ligii 1: ROȘU direct, după ce Sepsi o egalase pe Craiova!

Prima intervenție VAR din istoria Ligii a avut loc în minutul 87 al meciului dintre CS Universitatea Craiova și Sepsi Sf. Gheorghe, la scorul de 2-2.

Articol de Gazeta Sporturilor   —  vineri, 15 iulie 2022

Prima intervenție VAR din istoria Ligii a avut loc în minutul 87 al meciului dintre CS Universitatea Craiova și Sepsi Sf. Gheorghe, la scorul de 2-2. 

CSU Craiova și Sepsi au oferit un duel incendiar pe arena „Ion Oblemenco”. Rezultatul final, 2-2, a fost stabilit în minutul 87, de Nicolae Păun, cu un șut de la marginea careului de 16 metri. Oltenii s-au grăbit să repună mingea de la centrul terenului, moment în care arbitrul Radu Petrescu a făcut semn că în camera VAR se analizează o fază. 

Prima decizie VAR din istoria Ligii 1

Andrei Chivulete și Andrei Constantinescu, cei doi arbitri responsabili cu videoarbitrajul, au semnalat un potențial cartonaș roșu. 


Conform protocolului, Petrescu a mers la ecranul de la marginea terenului și a confirmat că Alexandru Mateiu, mijlocașul Craiovei, s-a dus cu talpa direct pe glezna stângă a lui Păun, chiar în momentul șutului de la gol. 

I-a arătat direct cartonaș roșu, prima decizie cu VAR din istoria competițiilor interne din România. 

Cum, când și de ce intervine VAR


Principiul de bază al arbitrajului video pleacă de faptul că nu intervine pentru orice situație de joc, ci doar în 4 situații extrem de bine definite:

  1. Verifică orice gol marcat. Dacă e sau nu ofsaid, dacă a fost sau nu fault, dacă a fost sau nu henț;
  2. Verifică penalty acordat sau neacordat;
  3. Verifică toate situațiile de cartonaș roșu, acordat sau neacordat, dar doar situațiile de cartonaș roșu acordat direct, nu rezultat din două avertismente;
  4. Atunci când are loc o identificare greșită a jucătorului avertizat.

Când decide "centralul" și când decide exclusiv arbitrul VAR

Sunt două situații în privința ultimei decizii care va fi luată după o fază controversată.

1. În marea majoritate a cazurilor, aceasta aparține "centralului". Atunci când e nevoie de interpretare, a fost sau n-a fost fault de cartonaș roșu, e sau nu henț sancționabil, atunci arbitrul de centru trebuie să revadă el faza și abia apoi oferă decizia.

2. În schimb, atunci când e o situație factuală, decizia îi aparține arbitrului VAR, care doar îi transmite "centralului" ce trebuie să decidă. Situație factuală înseamnă: dacă locul unui fault e în interiorul sau în afara suprafeței de pedeapsă, dacă mingea a depășit sau nu cu întreaga circumferință linia porții sau linia care delimitează terenul.

Când nu intervine VAR

Sunt câteva situații în care, deși un gol se înscrie teoretic în condiții neregulamentare sau care e precedat de o fază care încalcă Legile Jocului, VAR nu e mandatat să intervină:

  • dacă un aut sau corner e acordat greșit, iar după executarea lui se marchează, golul e validat, VAR nu va interveni;
  • dacă o echipă în atac primește eronat o lovitură liberă de la marginea careului, din care înscrie, din nou, arbitrajul video nu poate repara eroarea fiindcă situația nu face parte din protocolul de intervenție;
  • dacă un jucător repune mingea în joc neregulamentar (mingea nu stă când execută o lovitură sau intră câțiva centrimetri în teren atunci când bate un aut) după care se înscrie un gol, iarăși nu e de competența VAR să intervină

Cum se decide ofsaidul

Determinarea poziției de ofsaid se face automat, de către soft, sau manual, de către operatorul din cabina VAR, asistat de arbitrul VAR? La această întrebare există un răspuns în detaliu:

  • toate camerele TV care filmează meciul trebuie să fie calibrate înainte de meci, pentru a nu avea întârziere în semnalul oferit
  • acest lucru e foarte important în cazurile în care nu se poate detecta cu aceeași cameră și jucătorul care pasează, și cel asupra căruia planează suspiciunea că s-ar afla în ofsaid
  • conform Legilor Jocului, momentul pasei e momentul în care cel care dă pasa atinge balonul
  • pentru atacant și pentru ultimul apărător, dacă partea corpului cea mai apropiată de poartă, implicit cea care e luată ca reper, e pe pământ, atunci linia e simplu de trasat. În schimb, dacă acea parte a corpului e în aer, exemplu genunchi, umăr, cap, atunci e nevoie de trasare 3D, motiv pentru care e nevoie de cel puțin două unghiuri (două camere), pentru a-i determina exact proiecția în spațiu

Citește și alte știri din fotbalul românesc:

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.