Rareș Tudor Pop (41 de ani), deputat USR și vicepreședintele Comisiei de Tineret și Sport din cadrul Camerei Deputaților, a inițiat proiectul de lege care prevede ca primăriile să aloce pentru copii și juniori 30% din bugetul destinat sportului. Pop spune că edilii au libertatea de a direcționa cei 30 la sută către un singur club, dacă așa preferă, și că nu există un mecanism legal prin care traseul banilor să fie controlat: „Putem doar să monitorizăm și să facem vizite în teritoriu”.
- Ce prevede proiectul inițiat de USR: autoritățile locale vor putea să finanțeze orice tip de structură sportivă, de drept public sau privat, dacă respectă câteva condiții. Entitatea trebuie să se afle pe raza unităţii teritorial-administrative respective, iar de acum, 30% din bani să fie direcționați către activitățile juvenile.
Deputatul Rareș Tudor Pop a acceptat să vorbească în exclusivitate pentru GSP.ro despre modul în care pot fi distribuiți banii și cum va fi monitorizat acest proiect.
- Domnule Pop, ce ne puteți spune despre ideea de la care a plecat acest proiect de lege?
- Proiectul a plecat de la modul în care sunt cheltuiți banii destinați sportului. În 2019, erau alocați sportului 1,8 miliarde de lei, bani publici. Am vrut să aflu câți bani erau destinați juniorilor, indiferent despre ce ramuri sportive vorbim. Astfel, am trimis mai multe cereri pe legea 544 spre toate municipiile din țară, pentru a vedea câți bani destinați sportului ajung către copii și juniori. Aici vorbim doar despre sportul de performanță. Pe baza acestor cereri mi-au răspuns cu date o treime din municipii. A reieșit faptul că bugetele locale finanțează cu aproximativ 0,5% - 10% programele pentru copii și juniori. Astfel, am venit cu această propunere legislativă prin care 30% din banii destinați sportului de către autoritățile locale să meargă spre copii și juniori.
Suma poate acoperi costuri referitoare la echipamente sportive, deplasări, salarii pentru antrenori. Măsura a fost primită bine de colegii din Parlament, la fel și de cluburi. Sunt cluburi municipale care alocă o sumă importantă de bani spre centrele de copii, unul dintre exemple fiind CSM București, care redirecționează anual 39% din buget către juniori.
Rareș Tudor Pop, deputat USR
Din păcate noi investim mult în echipele de seniori, investim în salariile lor. Într-un fel e bine, pentru că pot crește performanța, vizibilitatea sportului. Nu este greșit. Ce este greșit e că prea puțini bani merg către copii și juniori. Acest lucru se observă în momentul în care tu, ca ministru, vii cu o lege în care 40% dintre sportivii aflați pe teren trebuie să fie români, nu ai o bază solidă în spate. Nu ai de unde să iei acești copii și juniori.
Rareș Tudor Pop, deputat USR
- Programul pare că este orientat mai mult spre sportul de performanță decât spre cel de masă, nu?
- Lucrurile sunt strâns legate unul de celălalt. În general, din 100 de copii care fac sport doar 5 ajung să facă performanță, restul rămân cu un obicei bun, de a face sport, pe care îl vor repeta și în viitor. În timp, sperăm ca tinerii să adopte un stil de viață sănătos și să luăm din povara sistemului de sănătate.
- Legea Sportului prevede ca banii veniți de la autoritățile locale să ajungă în infrastructura cluburilor sportive, dar și în bazele de copii și juniori. Această lege aduce și alte fonduri suplimentare pentru secțiile de copii și juniori?
- Din păcate, practica ne arată că banii de la autorități se îndreaptă spre salariile și cheltuielile curente ale unei echipe. Dacă municipalitatea va da 10.000 de lei către un club, 3.000 de lei vor ajunge obligatoriu la copii și juniori. În mod normal, grosul banilor alocați ar trebui să meargă către susținerea juniorilor și undeva la 20-25% să meargă către seniori.
Rareș Tudor Pop:
- Există vreo prioritizare a banilor? Ar trebui ca aceștia să meargă mai mult spre cluburile sportive sau spre proiecte școlare, după cum mai apare ca variantă în proiect?
- Nu. Aici vrem să le lăsăm autorităților locale o flexibilitate foarte mare. Trebuie să decidă împreună cu comunitatea locală cum vor fi cheltuiți acești bani. Noi nu ne putem băga peste decizia lor. Noi le spunem doar să ducă banii pe urmele copiilor și juniorilor, pentru că, la ora actuală, în România este foarte scump să faci sport.
- Acești 30% pot merge doar spre un singur club?
- Ca să fie clar: se pot duce spre o secție, orice fel de secție, atât privată, cât și de stat, sau spre un program al unei instituții de învățământ. Dacă autoritățile locale doresc să dea 30% doar pentru un club, atunci o pot face.
Rareș Tudor Pop: „Putem face o încercare în această etapă, ulterior corectând toate greșelile”
- Există vreun control sau filtru prin care se poate verifica dacă banii ajung unde trebuie?
- Legislativ nu avem aceste pârghii. Eu pot doar să monitorizez acest lucru și să fac vizite în teritoriu, să vorbesc cu toți actorii implicați în acest proiect. Putem face o încercare în această etapă, iar ulterior să corectăm greșelile și lucrurile pe care nu le-am putut avea în vedere inițial. Nu o să pot acoperi acest lucru de unul singur, dar pot păstra legătura cu Asociația Primăriilor și Comunelor. De altfel, o să iau legătura pentru a le cere ajutorul după promulgare. Mai sunt asociații sportive care pot contribui. Vom încerca să avem o vedere de ansamblu a acestui proiect. De asemenea, putem avea întâlniri pe Zoom, chestionare.
- Nu vă este teamă că autoritățile vor închide ochii atunci când cluburile vor încălca noua lege?
- Se pot întâmpla tot felul de situații pe care nu avem cum să le controlăm, dar pentru acest lucru există alte instituții ale statului, care ar trebui să verifice ce fac primăriile cu banii, de pildă Curtea de Conturi. Noi până la urmă nu suntem poliție. Noi trebuie să ne bazăm și pe buna credință și pe dialogul dintre noi și autoritățile locale.
- Cum se va implementa această lege la nivelul comunelor, dacă nu au un club sportiv?
- Această alocare se poate face pentru un club sportiv școlar, iar aici intervin inspectoratele județene, care se pot ocupa de modul în care se poate implementa acest lucru.
{{text}}