Deputații PSD și-au retras susținerea pentru un proiect de lege care cerea interzicerea reclamelor la jocurile de noroc. Inițial, legea prevedea blocarea completă a reclamelor. În forma actuală, după mai multe consultări, ea ar putea interzice reclamele la TV în intervalul 06:00-23:00 și, în plus, limitarea reclamelor stradale.
Adrian Cozma și Robert Sighiartău, deputați PNL, au depus varianta inițială în noiembrie 2022, lor alăturându-li-se deputați USR, PNL, PSD și AUR. Proiectul susținea interzicerea totală a reclamelor la jocurile de noroc, atât în audiovizual, cât și în publicitatea stradală sau online, iar amenzile pentru încălcarea legii ar fi fost între 10.000 și 50.000 de lei, informează Libertatea.
Ulterior, proiectul a rămas fără voturile de la PSD după ce inclusiv Gino Iorgulescu ar fi făcut lobby pentru asta. Gino este președintele Ligii Profesioniste de Fotbal si aproape toate cluburile din prima divizie își asigură o parte din buget datorită unor sponsorizări de la casele de pariuri.
“Ne-am dat seama că proiectul e o prostie”
„La câteva zile după ce am semnat proiectul, ne-a sunat președintele Ligii Profesioniste de Fotbal (n.r. - Gino Iorgulescu). A spus: «Eu ce fac cu fotbalul, nu mai pun reclame?». Ne-am dat seama că proiectul e o prostie cât casa. De aceea ne-am retras semnăturile”, a declarat un deputat PSD pentru Libertatea.
Care e situația actuală
Nici în prezent, reclamele la casele de pariuri nu pot fi difuzate la TV în intervalul 23:00 - 06:00, dar legea actuală prevede o excepție: pot fi difuzate reclame la casele de pariuri, la orice oră, dacă asta se întâmplă în timpul unei competiții sportive. Concret, dacă o partidă se joacă la ora 16:00, postul TV poate difuza reclame la casele de pariuri în timpul meciului.
Noul proiect de lege elimină această posibilitate. Totuși, există un amendament care ar permite „inserturile grafice, respectiv reprezentarea, statică sau în mișcare, cu sau fără sunet, a mărcii, a siglei sau a altui simbol prin care se identifică titularul mărcii, al siglei sau al simbolului ori imaginea unui produs reprezentativ al acestuia, dacă acestea sunt efectuate în timpul transmisiunilor sportive în direct. În orice situație, aceste inserturi grafice vor fi însoțite de mesajul «Joacă responsabil»”.
Legea va fi dezbătută marți în Comisia de Cultură din Senat, iar dacă primește voturile necesare va fi dezbătută miercuri în plen.
„Specialiștii și oamenii din domeniu ne-au spus că încurajăm evaziunea și economia neagră, dacă interzicem total”
Luni, Alina Gorghiu, președintele Senatului, a explicat noile amendamente aduse proiectului de lege.
„O să mă întrebați de ce nu se pot interzice de tot reclamele. Pentru că toți specialiștii și oamenii din domeniu ne-au spus că dăm dintr-una în alta, că încurajăm evaziunea și economia neagră, dacă interzicem total”, a spus aceasta.
De partea cealaltă, Adrian Cozma, unul dintre inițiatorii proiectului, este nemulțumit de schimbare.
„Nu trebuie să existe nicio formă de publicitate la jocurile de noroc. Niciuna! Îmi mențin inițiativa, aceea este forma sănătoasă. Mi se par nepotrivite aceste propuneri și propunerea corectă este cea plecată de la noi”, a declarat el.
Liga 1 e dependentă de casele de pariuri
În iulie 2022, Gazeta Sporturilor făcea o analiză a legăturii dintre echipele din Liga 1 și casele de pariuri.
Aproape 70% dintre formațiile din primul eșalon au pe lista sponsorilor o casă de pariuri. FRF, LPF, dar și primele 3 competiții de fotbal, Liga 1, Liga 2 și Cupa, sunt branduite cu 3 case de pariuri, în vreme ce naționale de seniori și de senioare, dar și de U21 sunt sponsorizate tot de o societate din domeniul jocurilor de noroc.
CLUB | Sponsor principal |
FCSB | Betano |
CSU Craiova | Betano |
Rapid | Superbet |
UTA | Efbet |
U Cluj | Superbet |
CLUB | Sponsor secundar |
CFR Cluj | PokerStars Casino |
Farul | Superbet |
Petrolul | Efbet |
FC Argeș | Mozzart |
Botoșani | Unibet |
Hermannstadt | Unibet |
{{text}}