Consiliul Legislativ a emis un aviz negativ pentru inițiativa lui Vasile Dîncu de modificare a Legii Sportului, prin care CSA Steaua și celelalte cluburi de drept public ar putea să evolueze în Liga 1.
CONTEXT:
- Vasile Dîncu, fostul ministru al Apărării, și colegii lui din PSD au propus unele modificări aduse Legii educației fizice și sportului. Ele ar trebui să ofere CSA dreptul de promovare din sezonul 2023-2024, dacă vor fi aprobate până cel târziu cu o săptămână înaintea startului viitorului campionat din Liga 2;
- Conform actualei Legi a Sportului, „militarii” nu pot ajunge în primul eșalon decât dacă își schimbă forma de organizare. Fie ca asociație non-profit, fie ca societate comercială pe acțiuni. Iar altă variantă este să obțină modificarea legii și cluburile de drept public să poată fi considerate profesioniste.
Modificarea Legii Sportului, aviz negativ de la Consiliul Legislativ
Important: Consiliul Legislativ este un organ consultativ de specialitate al Parlamentului României. Poate analiza legi, modificări aduse acestora, dă avize, pozitive sau negative, dar nu are un rol decisiv. Altfel spus, în ciuda avizului negativ acordat propunerii legislative de modificare a Legii Sportului, Parlamentul poate da în continuare curs, teoretic, inițiativei lui Vasile Dîncu.
Avizul semnat de Florin Iordache, președintele Consiliului Legislativ și fost ministru al Justiției, amintește politica Uniunii Europene de a nu sprijini financiar decât sportul amator, nu și cel profesionist.
Pasaj din aviz:
„În ceea ce priveşte finanţările acordate de instituţiile publice cu scopul de a investi în sportul de performanţă, semnalăm că o astfel de finanţare este susceptibilă să fie considerată ajutor de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) şi, pentru a nu fi acordat ilegal, trebuie să poată fi justificat în temeiul art. 107 alin. (3) din tratat. Potrivit Comisiei Europene, promovarea sportului poate constitui un obiectiv de interes comun în sensul art. 107 alin. (3) lit. (c) din TFUE atât timp cât este sprijinit sportul de amatori și nu activitățile sportive profesioniste”.
În continuare, în aviz e specificată intoleranța Uniunii Europene cu privire la concurența neloială - când un club de drept public participă într-o competiție profesionistă și se întrece cu societăți private.
Pasaj din aviz:
„Normele Uniunii Europene privind ajutorul de stat garantează că finanţarea publică nu denaturează concurenţa între cluburi. Acestea protejează condiţiile de concurenţă echitabile pentru majoritatea cluburilor profesioniste, care trebuie să funcţioneze fără subvenţie”.
Consiliul Legislativ: „Spania a fost obligată să recupereze sumele ilegale oferite cluburilor”
Pentru a-și susține cauza, Consiliul Legislativ se folosește de exemple din investigațiile Comisiei Europene.
- În Spania, de pildă, Comisia Europeană din cadrul UE a stabilit, notează Consiliul Legislativ în avizul său, că sprijinul acordat de stat pentru 7 cluburi profesioniste - Barcelona, Real Madrid, Valencia, Athletic Bilbao, Atletico Osasuna, Elche și Hercules - le-a oferit un avantaj nedrept acestora față de celelalte cluburi și au încălcat astfel normele Uniunii Europene. Spania a fost obligată să recupereze sumele ilegale oferite acestor echipe.
- În Franţa, „cluburile sportive, federaţia şi organismele sale descentralizate sunt obligate să fie organizaţii non-profît reglementate de Legea din 1 iulie 1901 privind contractul de asociere şi Decretul privind aplicarea acesteia din 16 august 1901. Cluburile care participă la evenimente care generează venituri mai mari de 1,2 milioane de euro anual sau care angajează sportivi cu un venit total de peste 800.000 de euro sunt obligate să creeze, pe lângă organizaţia non-profît, o societate, care gestionează activităţile comerciale ale clubului”
- Majoritatea cluburilor din Germania „şi-au transformat departamentele de fotbal profesionist în societăţi pe acţiuni (de exemplu, FC Bayern Munchen - nelistată), societăţi cu răspundere limitată (de exemplu, Bayer 04 Leverkusen FuBball GmbH) sau parteneriate în comandită pe acţiuni cu o societate cu răspundere limitată în calitate de asociat general (de exemplu, Borussia Dortmund GmbH & Co KGaA - listată)”
- În Portugalia, „Cluburile sportive care intenţionează să participe la competiţii sportive profesioniste trebuie să înfiinţeze societăţi sportive, care sunt reglementate de Decretul-lege nr. 10/2013. Societăţile sportive pot adopta forma juridică de societăţi sportive pe acţiuni sau societăţi cu răspundere limitată cu un singur membru, iar acestea sunt supuse regulilor generale aplicabile acestor tipuri de societăţi stabilite prin Codul societăţilor din Portugalia şi regulilor specifice stabilite în Decretul-lege Nr.10/2013”
- În Ungaria, „legea sporturilor reglementează formele juridice în care sporturile pot fi practicate şi organizate în Ungaria. Cluburile neprofesioniste pot fi cluburi sportive, fundaţii sportive sau şcoli sportive. Cluburile sportive profesioniste pot fi doar societăţi cu răspundere limitată sau societăţi pe acţiuni care nu sunt tranzacţionate public”
Consiliul Legislativ încheie avizul cu o trimitere la principiile impuse de UE: „E necesar ca toate cluburile profesioniste să concureze în condiţii de echitate şi fair-play financiar, fără acordarea de subvenţii bugetare”.
Documentul integral » Avizul negativ al Consiliului Legislativ pentru modificarea Legii Sportului, AICI:
Aviz negativ pentru modificarea Legii Sportului by Gazeta Sporturilor on Scribd
Modificările propuse în noua Lege a Sportului: Dîncu vrea să introducă pasajele „persoane juridice de drept public” și „organizate ca persoane juridice de drept public”
(1) Cluburile sportive, organizate ca societăţi comerciale sportive pe acţiuni, sunt cluburi sportive profesioniste. Acestea au drept obiect de activitate participarea la competiţii sportive profesioniste, promovarea şi dezvoltarea activităţilor sportive, precum şi alte activităţi legate sau derivate din obiectul lor social.
- Actualul alineat din art. 31 al Legii educației fizice și sportului
Propunerea de modificare: „(1) Cluburile sportive profesioniste sunt structuri sportive organizate ca asociații fără scop patrimonial, societăți comerciale sportive pe acțiuni sau persoane juridice de drept public, înființate ca instituții publice reprezentative în domeniul activității sportive de performanță, care au obținut licența din partea federației sportive naționale, emisă în conformitate cu statutele și regulamentele federațiilor internaționale pe ramura de sport”.
(3) Cluburilor sportive profesioniste li se aplică regimul juridic al societăţilor comerciale, cu particularităţile cuprinse în prezenta lege.
- Actualul alineat din art. 31 al Legii educației fizice și sportului
Propunerea de modificare: „Cluburilor sportive profesioniste, organizate ca asociații fără scop patrimonial, li se aplică regimul juridic al acestui tip de asociații, cluburilor sportive profesioniste, organizate ca societăți sportive comerciale pe acțiuni, li se aplică regimul juridic al societăților comerciale, cu particularitățile din prezenta lege, iar cluburilor sportive profesioniste, organizate ca persoane juridice de drept public, înființate ca instituții publice reprezentative în domeniul activității sportive de performanță li se aplică regimul juridic al instituțiilor publice în subordinea cărora funcționează”.
{{text}}