FCSB a ales cel mai vestic punct al Europei, dintre toate echipele din Liga 1, pentru a efectua cantonamentul de vară. O localitate din inima Olandei, Apeldoorn. E mult spus oraș, pentru că noi, românii, percepem orașele ca pe niște locuri pline de blocuri și bulevarde, extrem de dens populate.
- Gazeta Sporturilor e prezentă în cantonamentul celor de la FCSB din Olanda, Apeldoorn. Dan Udrea (redactor-șef adjunct), Remus Răureanu (reporter special) și Ionuț Iordache (fotoreporter) transmit de la fața locului toate detaliile care contează
Aici e exact opusul. Străzi înguste, verdeață cât cuprinde, niciun bloc sau clădiri înalte. Un fel de sat, cu căsuțe ca în poveștile copilăriei. Acesta e decorul în care FCSB se află de aproape 10 zile. De fapt, în toată Olanda, nu doar în Apeldoorn, Florinel Coman, Olaru și compania au găsit o cu totul altă lume. Altă lume față de România. O țară în care totul se învârte în jurul bicicletei.
De la copii de 6-7 ani, până la vârstnici trecuți de 60 și chiar 70 de ani, toată lumea merge pe bicicletă. La școală, la job, la plimbare sau pur și simplu de la un magazin la altul, se folosește în special bicicleta. Inclusiv duminica, oamenii se îmbracă frumos, bărbații la costum și cravată, se urcă în șa și merg la biserică.
La accidente, biciclistul plătește mereu cel mai puțin
Doar dacă parcurgi șoselele, chiar și de la volanul mașinii, realizezi că infrastructura e făcută mai degrabă pentru a proteja mersul pe bicicletă decât pe cel cu automobilele. Sunt străzi, mai ales în localitățile mai mici, cum e și Apeldoorn, în care banda pentru bicicliști e la fel de lată cât cea dedicată mașinilor. Sunt cazuri în care ajungi, cu mașina, în spatele unui biciclist, din sens opus vine altă mașină și pur și simplu nu e loc să treacă ambele automobile în același timp prin dreptul celui pe bicicletă.
Și, în astfel de cazuri, întotdeauna cel protejat trebuie să fie cel pe bicicletă. Dovadă că unele artere sunt pline de indicatoare care anunță: „aici sunt tolerate și mașinile, care sunt oaspeți”.
În cazul în care au loc accidente, iar implicat e și un biciclist, în majoritatea cazurilor se aplică un anumit articol din Codul Rutier din Olanda, care spune că șoferul e obligat să suporte cel puțin jumătate din costurile pe care le va avea cel ce s-a aflat pe bicicletă.
Fotbaliștii de la FCSB au devenit și ei bicicliști
FCSB s-a integrat perfect în acest peisaj în care toată lumea pedalează. Drumul de la hotel la baza de antrenament și înapoi e făcut zilnic exclusiv pe bicicletă. Sunt 4-5 kilometri, cu un sfert din parcurs printr-o pădure deasă. Bicicletele aparțin hotelului și fiecare fotbalist primește o cheie cu care deblochează bicicleta din parcare și o folosește.
Parcări de biciclete? Da, nu doar că există așa ceva, dar în Amsterdam e un spectacol grandios din acest punct de vedere. Chiar undeva în centru a fost amenajată, pe lângă alte sute de parcări, una subterană de dimensiuni imense, creată în întregime sub apă.
VIDEO. Așa arată o parcare subacvatică de biciclete în Amsterdam:
Cu o capacitate de 7.000 de locuri în care să-ți lași bicicleta. Inclusiv o poți urca pe un mini-lift. Depozitarea în primele 24 de ore e gratuită, apoi se achită o taxă de numai 1,35 euro pe zi. Parcarea respectivă a costat 60 de milioane de euro.
În capitala Olandei ai impresia că ești într-o fabrică de biciclete. La semafor, când mașinile au roșu, străzile sunt traversate de zeci și zeci de bicicliști. Unii își transportă și câte doi copii în același timp pe bicicletă, într-un cadru special creat, un fel de cuvă, care e atașată în fața bicicletei.
S-a pornit din anii '70: „Opriți crimele asupra copiilor”
Nu e deloc întâmplător cum arată astăzi Olanda, ci e rezultatul unei reacții pe care această țară a avut-o la nivel general începând cu anii '70. În acea perioadă, Olanda s-a confruntat cu o problemă gravă: străzile ei, construite cu foarte mulți ani înainte, ajunseseră să nu mai poată să susțină un trafic atât de aglomerat de mașini. Și s-a ajuns într-un an la un bilanț neverosimil pentru acea perioadă: 3.000 de oameni morți în accidente, dintre care aproape 20% au fost copii.
S-a declanșat atunci o campanie denumită „Stop de Kindermoord” - Opriți crimele asupra copiilor. Și populația a fost încurajată masiv să folosească bicicleta, iar astăzi s-a ajuns ca numărul bicicletelor pe care Olanda le deține să depășească numărul locuitorilor.
Și, conform euronews.ro, în 2018, mai mult de un sfert din toate călătoriile făcute în interiorul țării au fost realizate cu bicicleta. Procentul în alte țări, precum Marea Britanie și Franța, a fost de numai 5%.
Top orașe cu cele mai multe biciclete
- Amsterdam (Olanda)
- Copenhaga (Danemarca)
- Utrecht (Olanda)
Olandezii pe bicicletă, românii în farmacii
Poate nu e deloc întâmplător că Olanda te șochează, ca român, prin lipsa farmaciilor. Aproape că traversezi localități întregi în care nu vezi un magazin cu medicamente, iar dacă iei Amsterdam la pas găsești realmente orice, mai puțin sau foarte rar o farmacie.
România e departe de această lume pe care o propune Olanda. Mersul pe bicicletă la noi, indiferent că e vorba despre un oraș mare sau despre unele mai mici, e, de fapt, un sport extrem.
În schimb, țara tinde să devină una pharma. În cel mai recent studiu realizat de mediaTRUST, care a avut ca obiectiv care sunt cele mai active branduri în publicitate, pe luna iunie 2023, jumătate din Top 10 îl reprezintă farmaciile sau anumite medicamente.
Cele mai active branduri în România în iunie 2023
Denumire | Domeniu |
1. Penny | hipermarket |
2. Lidl | hipermarket |
3. Catena | farmacie |
4. Dr. Max | farmacie |
5. eMag | comerț online |
6. Profi | hipermarket |
7. Nurofen | medicament |
8. Prostagood | medicament |
9. Carrefour | hipermarket |
10. Cicatridin | medicament |
Incredibil: România, al doilea cel mai mare producător de biciclete din Europa
Chiar dacă în țara noastră nu se folosește prea mult mersul pe bicicletă, suntem în topul statelor care produc cele mai multe biciclete. Conform Eurostat, în anul 2021, România a fost pe locul 2 în această ierarhie, cu nu mai puțin de 2,5 milioane de biciclete fabricate. Suntem doar sub Portugalia, dar peste țări precum Germania, Franța, Italia și Spania.
Topul țărilor producătoare de biciclete din Europa
Ţara | Biciclete fabricate (mil.) |
1. Portugalia | 2,9 |
2. România | 2,5 |
3. Italia | 1,9 |
4. Germania | 1,4 |
5. Polonia | 1,2 |
6. Spania | 0,6 |
7. Franța | 0,5 |
8. Ungaria | 0,4 |
{{text}}