Max Verstappen s-a impus în Marele Premiu al Qatarului, în week-end-ul în care și-a adjudecat cel de-al treilea titlu mondial la rând. Olandezul n-a avut emoții pe „Losail”, unde a reușit cea de-a 14-a victorie stagională. Cursa a fost una cu totul inedită, întrucât Federația Internațională de Automobilism (FIA) a impus o regulă specială, aceea ca fiecare pilot să conducă maximum 18 tururi cu același set de pneuri. N-a fost cazul vreunei descalificări.
Un weekend ideal pentru Max Verstappen, care i-a adus sâmbătă confirmarea celui de-al treilea titlu de campion mondial, iar duminică o nouă victorie de cursă, a 14-a în acest sezon. Din nou olandezul a dominat, ținându-se departe de incidente, de erori, de emoții inutile.
Pe final nimic nu mai era de contestat, o liniște pe care primele secvențe ale Marelui Premiu din Qatar nu păreau s-o anunțe.
Dezastru pentru „Silver Arrows”: monoposturile Mercedes s-au ciocnit la start
Nici nu începuse cursa de la Doha și veștile proaste erau confirmate: lovitură dură pentru Ferrari, după ce Carlos Sainz nu a mai luat startul din cauza unei probleme la sistemul de alimentare.
Aceasta a fost observată prea târziu, cu mai puțin de o oră de start, și nu a putut fi remediată în timp util, a anunțat un purtător de cuvânt al echipei.
Sainz, singurul pilot care nu e de la Red Bull care a câștigat o cursă în acest sezon, urma să plece de pe poziția a 12-a, în timp ce coechipierul Charles Leclerc din a 5-a. Red Bull au suferit și ei când Sergio Perez a fost retrogradat de pe 13 la plecarea de la boxe, din cauza înlocuirii unor componente ale unității de putere și a operării unor schimbări la monopost, inclusiv un șasiu nou, după ciocnirea suferită în cursa de sprint.
Apoi s-a dat startul! Și haos imediat, din care Max Verstappen a scăpat cu bine, țâșnind în față, în timp ce safety car-ul a fost imediat instituit după incidentul între cele două monoposturi Mercedes.
George Russell a putut continua, a intrat la boxe pentru schimbarea aripii, în timp ce pentru Lewis Hamilton totul s-a sfârșit extrem de repede, septuplul campion mondial ieșind în decor cu mașina avariată.
„Am fost scos din cursă de propriul coechipier", a spus Hamilton, în timp ce Russell a izbucnit: „Pe bune, ce naiba, oameni buni, două curse la rând!”. Peste câteva momente a revenit, explicând că nu și-a dat seama de ceeea ce se întâmpla în jurul său. E îndemnat să țină capul sus și să se concentreze pe întrecere.
Cu toții la boxe pentru noua regulă
Drama a continuat cu penalizarea lui Nico Hulkenberg, 10 secunde, după ce a luat startul din locul greșit. Pe măsură ce cursa înaintează, mașinile intră pe rând la boxe pentru a repecta noua regulă: nu mai mult de 18 tururi cu același set de pneuri! La revenire însă, e mult de recuperat.
Lucrurile s-au rearanjat însă aproape de jumătatea întrecerii, cu Verstappen primul, urmat de Piastri, aflat într-un sezon-revelație, și de Alonso. În plus, steaguri alb-negre arătate pentru depășirea limitei pistei, Albon, apoi Perez!
Căldură insuportabilă în Qatar
Alonso cere apă la următoarea oprire, „scaunul arde, putem face ceva?”, întreba el. Se pare că nu s-a putut. Câteva tururi mai târziu, iese de pe pistă în virajul 15, dar revine, pe locul 7.
Logan Sargeant abandonează, după ce anunțase prin radio că nu se simte bine. Iese din monopost clătinându-se. Căldura e aproape insuportabilă.
Cu 8 tururi înainte de final, ordinea e: Verstappen, Russell, Piastri, Norris, Leclerc. Apoi vine ultima oprire și pentru campionul mondial. George Russell are nevoie de aer, parcă totul e aprins în jur.
Finalul se apropie, iar Max câștigă încă o cursă în acest sezon de aur, urmat de Piastri și Norris. Verstappen își adăugase numele pe lista triplilor campioni mondiali încă de sâmbătă, după ce coechipierul și unicul rival la titlu, Sergio Perez, a ieșit în decor în timpul cursei de sprint.
Mexicanul avea nevoie de o poziție finală între primii trei pentru a menține suspansul aprins pentru încă o zi, dar speranțele i-au pierit în norul de praf stârnit după coliziunea în trei cu Esteban Ocon (Alpine) și Nico Hulkenberg (Haas) în turul 11.
Irezistibilul Max Verstappen, în galop spre titlul #3 în „Marele Circ”
Monopostul Red Bull al lui Perez a rămas blocat în covorul de pietriș, iar pilotul a ieșit definitiv din el. Asta însemna că Verstappen, cel care a pornit al treilea și a încheiat cursa pe 2, după Oscar Piastri, își asigurase încă un triumf în Formula 1, al treilea consecutiv.
Avansul său era de 184 de puncte când maximum posibil de obținut în cursele rămase era de 172. Imediat, boss-ul de la Red Bull, Christian Horner, l-a lăudat prin radio:
„Max, ești triplu campion mondial. E incredibil. Este un an incredibil pentru tine!". Iar olandezul a replicat: „Da, e nemaipomenit, băieți! Nu știu ce să spun. Mulțumesc că mi-ați asigurat o asemenea mașină. M-am simțit grozav anul acesta".
Ierarhia finală în Marele Premiu al Qatarului
Ierarhia finală în Marele Premiu al Qatarului / Sursă foto: Twitter@ F1Clasamentul general al piloților (Top 10)
Clasamentul general al piloților (Top 10) / Sursă foto: racingnews365.comClasamentul general al constructorilor
Clasamentul general al constructorilor / Sursă foto: racingnews365.comMax Verstappen, învingător în Marele Premiu de Formula 1 al Qatarului
Mai jos, desfășurarea liveTEXT a cursei:
- Final de cursă! Max Verstappen se impune în Qatar, reușește a 14-a victorie stagională! Olandezul a fost urmat de Piastri, Norris, Russell și Leclerc.
- Turul 51/57: Mai sunt șase tururi, Verstappen mărșăluiește spre o nouă victorie. E urmat de Piastri și Norris, piloții celor de la McLaren.
- Turul 35/57: Proaspăt campion mondial pentru a treia oară la rând, Verstappen defilează pe „Losail”. E lider autoritar, peste șapte secunde față de Piastri.
- Turul 20 /57: Albon conduce pentru puțin timp cursa, intră la rândul său la boxe (cea de-a doua trecere a thailandezului pe la standuri), astfel că Verstappen revine la conducere.
- Turul 17/57: La adăpostul celor 23 de secunde avans față de Albon, Verstappen merge să schimbe pneurile pentu prima oară, cu un tur înainte de momentul-limită impus de establishment-ul F1. Olandezul iese de la boxe pe 2, în spatele lui Alexander Albon (Williams).
- Turul 10/57: E agitație pe linia boxelor, a început „sarabanda” schimbărilor de pneuri, în concordanță cu regula inedită adoptată pentru această cursă.
- Turul 5/57: Steag verde! Saftey-car-ul părăsește circuitul.
- Turul 3/57: Avem saftey-car! Se rulează în spatele mașinii de siguranță.
- Fanii Mercedes sunt „pățiți”: au mai văzut scenele acestea în urmă cu mai mulți ani, când Hamilton și Rosberg au trecut, nu o dată, prin momente similare.
- Turul 1/57: Max Verstappen pleacă excelent, își consolidează poziția fruntașă. Un incident șocant se petrece, însă, în spatele olandezului: piloții Mercedes, Lewis Hamilton și George Russell, s-au lovit imediat după primul viraj. Septuplul campion mondial abandonează, Russell are și el monopostul avariat! Cei doi compatrioți aruncă vina unul pe celălalt: „Haideți, băieți, ce naiba?!”, a comunicat Russell pe sistemul radio. „Am fost scos afară de propriul coechipier”, a spus și Hamilton, în dialog cu propria echipă. Oamenii din boxa Mercedes îl încurajează pe singurul lor pilot rămas în cursă, aflat pe locul 14 în acest moment, după ce plecase de pe locul doi: „Capul sus, George! Haide să terminăm cursa asta”.
- Se pleacă în turul de formare! Cursa de pe Circuitul Internațional Losail va începe în scurt timp.
- Veste proastă pentru Ferrari, anunțată cu aproximativ o oră înaintea începutului cursei: Carlos Sainz, pilotul „căluțului căbrat”, nu va lua startul din cauza unei defecțiuni la monopost pe care mecanicii n-au putut s-o rezolve în timp util.
Olandezul Max Verstappen a câștigat sâmbătă al treilea lui titlu în Formula 1, cu 6 curse rămase în acest sezon. El pornește din pole-position în cursă.
Cu cele 7 puncte obținute în cursa sprint de sâmbătă seara, Max Verstappen s-a încununat campion în Formula 1 pentru al treilea an consecutiv.
Olandezul a reușit astfel să egaleze nume uriașe din istoria sportului, precum Ayrton Senna, Jackie Stewart, Niki Lauda, Jack Brabham și Nelson Piquet, toți cu câte 3 titluri de campion mondial
{{text}}