O mulţime de factori pot afecta productivitatea, însă vestea bună este ca o bună parte din ei se află în controlul tău. Ca să lucrezi eficient este esenţial modul în care te raportezi la activităţile tale, dar şi felul în care prioritizezi task-urile.
Dacă îţi doreşti să lucrezi cu spor, indiferent de domeniul de activitate, iată 5 soluţii uşor de pus în aplicare:
Dezvoltă o rutină
O rutină bine pusă la punct te poate ajuta să munceşti cu spor şi să te concentrezi mai bine. Atunci când ai un program haotic, este foarte posibil ca productivitatea ta să scadă, fie că este vorba de muncă sau de orice altă activitate.
Dacă ai un job office, o rutină de dimineaţă te poate ajuta să ai mai multă energie. Nu trebuie neapărat să fie vorba de ceva complicat, ci doar de câteva activităţi plăcute. Pregăteşte un mic dejun rapid şi gustos, precum terciul de ovăz sau omleta, urmăreşte câteva secvenţe dintr-un podcast sau prepară-ţi cafeaua preferată. Poţi folosi un aparat de cafea cu capsule dacă vrei să îţi uşurezi munca. Aparatele de cafea cu capsule au preţuri prietenoase şi sunt foarte uşor de folosit. Mai mult, găseşti o varietate de băuturi ce se prepară la aparatul de cafea cu capsule, de la capuccino şi până la flat white sau caramel machiatto.
În cazul în care job-ul tău nu impune un program regulat, poate lucrezi în ture sau freelance, atunci îţi poţi forma o altfel de rutină. Încearcă să găseşti o activitate care te relaxează şi te ajută să îţi limpezeşti mintea, precum meditaţia, un episod din sitcom-ul preferat sau 10 minute de mişcare.
Ia o pauză
Pauzele sunt esenţiale pentru a munci cu spor şi a avea rezultatele pe care ţi le doreşti. Nimeni nu poate munci ore în şir, zi de zi, la capacitate maximă, fără să ia cel puţin câteva pauze. Nu este o nimic greşit în a-ţi acorda câteva momente pentru tine într-o zi de muncă, fie că vrei să îţi prepari o băutură rapid la aparatul de cafea cu capsule sau să-ţi relaxezi mintea.
Tu decizi cum vrei să arate pauzele tale, dar şi cât de des ai nevoie de ele. Atât timp cât munca ta nu are de suferit, oferă-ţi momente de respiro oricând ai nevoie, păstrând în acelaşi timp limite sănătoase.
Încearcă un planner
Ca să munceşti cât mai bine, ai nevoie să ştii exact de ce să te ocupi şi când anume. Dezordinea nu te ajută să lucrezi mai bine, fie că este vorba de cea pe birou sau de cea din mintea ta. Un planner poate fi soluţia pentru a-ţi creşte productivitatea.
Găseşti o mulţime de modele de plannere în magazine sau online, cu secţiuni diverse. Unele se axează pe un program zilnic, altele pe un program săptămânal sau lunar. De asemenea, există şi varianta de a descărca un planner digital, pe care să-l foloseşti direct de pe laptop sau telefon.
Prioritizează task-urile
Productivitatea este despre a-ţi face cât mai bine treaba, nu neapărat despre a face cât mai multe într-un timp foarte scurt. De aceea, contează modul în care îţi prioritizezi task-urile. Trebuie să faci diferenţa între lucrurile urgente şi cele de care te poţi ocupa în tihnă, fără presiune, atunci când găseşti momentul potrivit.
Prioritizarea task-urilor te poate ajuta atât la birou, cât şi în viaţa de zi cu zi, atunci când vine vorba de responsabilităţi casnice sau de familie.
Învaţă să refuzi
Este dificil să fii productiv(ă) atunci când nu ştii să refuzi task-urile care nu sunt de competența ta sau invitaţiile care nu îţi aduc niciun beneficiu. Nu este deloc ruşinos să refuzi lucrurile de care nu te poţi ocupa sau care nu îţi intră în atribuţii. Desigur, contează să ştii să refuzi politicos, fără a răni sentimentele celorlalţi.
Există momente în viaţa profesională când productivitatea scade, iar motivele pot varia. Cele mai simple soluţii pe care le poţi încerca implică formarea unei rutine, planificarea eficientă a task-urilor, dar şi pauzele mai dese.
{{text}}