În echipa de IT a celor de la Haas, unicul constructor american din Formula 1, regăsim și un român. Rafael Boceanu (26 de ani) lucrează din vara lui 2023 la Haas și își spune povestea pentru cititorii GSP.ro.
Era doar un copil atunci când tatăl lui i-a insuflat pasiunea pentru competiția numărul 1 din sporturile cu motor, pentru monopostul roșu în care Michael Schumacher scria istorie.
Douăzeci de ani mai târziu, se mândrește că munca lui ajută la buna funcționare a ecosistemului uneia dintre cele 10 echipe actuale de Formula 1, lume în care este din ce în ce mai complicat să intri - doar întrebați-i pe Mario și Michael Andretti sau pe cei de la Porsche, de exemplu.
Programator la origine, Rafael Boceanu visa să lucreze ca dezvoltator de jocuri video. Cum a ajuns într-o industrie fără element comun explică într-o discuție cu GSP.ro, purtată cu numai 9 zile înaintea primei curse din noul sezon de F1.
Rafael Boceanu, românul care lucrează ca IT Support la Haas F1
- Să o luăm cu începutul. Născut în România, mutat în Marea Britanie pentru facultate. Spune-ne, te rugăm, despre traseul tău.
- M-am născut la Drobeta-Turnu Severin, am terminat acolo liceul, apoi m-am mutat în UK pentru studiile superioare. Am făcut licența la Loughborough University, am studiat Business și IT, apoi am făcut masterul la Manchester Metropolitan University.
- Conform prezenței tale din social media, părea că ai vrea să lucrezi în industria de jocuri video. Cum ai ajuns la Haas?
- Da, am studiat Business & IT la licență, dar nu eram foarte sigur ce vreau să fac. Am lucrat ca programator la o bancă și nu am fost foarte încântat de ce făceam. Dezvoltasem din liceu o pasiune pentru jocuri video și am zis «OK, hai să urmez un master în domeniu». La master aveam nevoie un an de internship, de formare profesională. Am tot aplicat la joburi de dezvoltator de jocuri video și am văzut dintr-o dată oportunitatea asta la Haas, care este tot un fel de internship. A fost singurul job la care am aplicat și nu era din sfera jocurilor video. Procesul de angajare a fost destul de exhaustiv, dar am reușit și este foarte plăcut să am oportunitatea asta. Am contract cu Haas până pe 30 iunie.
- De unde pasiunea pentru Formula 1?
- Urmăresc Formula 1 din 2003. Toată «boala» asta a venit de la taică-miu. El era foarte pasionat din tinerețe, apoi a avut un copil și ce să facă? A dat mai departe (n.r. - râde). Țin minte că eram mic și mă uitam cu el, el fiind foarte mare fan Schumacher. Urmăream împreună sezoanele cu el la Ferrari, când era în plină glorie.
Nu știu să mai fie vreun român care să lucreze la Haas, în oricare dintre 3 cele 3 sedii ale noastre: aici, la Banbury, în Italia sau la sediul din SUA. Suntem destul de puțini la Haas, în contact fiecare cu fiecare, cred că am cunoscut pe toată lumea care lucrează aici. Sunt în jur de 250 de angajați.
- Rafael Boceanu
- Ce presupune rolul tău la Haas?
- E ceva inedit față de ce făcusem până acum. Lucrez în IT Support la fabrica Haas din Banbury și e mult mai dinamică toată treaba, implică tot ce înseamnă partea tehnică a tuturor echipelor din companie. Noi ne asigurăm că au acces la toate sistemele pe care le folosim, că sistemele funcționează cum trebuie, la nivelul la care trebuie, în special pe durata sesiunilor de pe circuit. Este o monitorizare continuă a tot ce înseamnă sistemele care țin monoposturile pe circuit.
- Simți că cei din UK au mai multe șanse să pătrundă în industria asta, având în vedere cât de multe echipe din Formula 1 au baze sau operațiuni acolo?
- Probabil că te ajută să fii stabilit aici, dar nu să fii englez e relevant. Am colegi de mai multe naționalități, italieni, greci, spanioli. Nu să fii englez te avantajează, ci să fii deja în UK sau să fi urmat deja niște cursuri aici. Este mult mai ușor dacă ești stabilit aici.
I-a întâlnit pe Kevin Magnussen și Nico Hulkenberg
- Cât de legată e munca ta de ceea ce se întâmplă efectiv pe circuit?
- Fiecare echipă folosește anumite sisteme ca să contribuie, într-un fel sau altul, la buna desfășurare a evenimentelor de pe circuit. Asta începe de la achiziționarea anumitor componente până la telemetrie și alte funcții care monitorizează performanța mașinii. Noi ne ocupăm, efectiv, de instalare, menținere și suport pentru toate aceste programe. Avem și o echipă dedicată de IT care merge pe circuit. Ei sunt acolo să răspundă tuturor nevoilor ivite. De obicei sunt urgente, pentru că dacă se întâmplă vreo problemă de IT pe circuit trebuie rezolvată cât mai rapid.
- Ai avut șansa de a fi printre cei deplasați la Grand Prix-uri cu echipa?
- Avem o echipă dedicată pentru asta, dar nu ar fi nicio problemă să-ți exprimi dorința și să se facă o schimbare. Am avut contact cu sesiunile, pentru că avem și o echipă de race support care este în fabrică și monitorizează de aici tot ce se întâmplă pe circuit. Am avut ocazia să particip la astfel de sesiuni, însă nu pe circuit.
- Contact cu Magnussen, Hulkenberg, Gunther Steiner ați avut?
- Da, da. Eu am început munca aici chiar înainte de weekend-ul de la Silverstone, probabil cel mai monopolizant weekend din sezon. Totul se întâmplă aici, vine toată lumea, media, piloți, team principalul, este o mare nebunie. După cursă au avut loc două sesiuni de teste a cauciucurilor, iar una dintre ele a fost deschisă întregii echipe, să meargă la circuit alături de 2 membri ai familiei, să stea în garaj, să cunoască piloții, team principalul și ceilalți membri ai echipei. Vedeai mașina la pitstop practice (n.r. - antrenamentele pentru schimbarea pneurilor) și când făceau teste pe circuit, a fost o întreagă experiență. În afară de acest eveniment, i-am avut în fabrică pe Kevin și pe Nico atât de Crăciun, când au filmat materiale promoționale, cât în presezon.
Schimbări majore la Haas: „Am interacționat frecvent cu noul team principal. Sunt optimist pentru viitorul echipei”
- Apopo de Gunther, cum ai primit vestea plecării lui? El era un personaj foarte popular.
- Da, e un om foarte carismatic, amuzant. Vestea a fost primită cu amărăciune. A avut loc o întâlnire cu toată echipa în care s-a anunțat că au căzut de comun acord să se despartă. Totul a fost foarte pașnic. Am pierdut un om care reprezenta ceva pentru imaginea externă, dar am privit totul cu optimism pentru viitor, în ideea că va exista o schimbare.
- Cu Ayao, noul team principal, ai avut vreo interacțiune?
- Da! Cu el, interacțiunile sunt mai frecvente. Spre deosebire de Gunther, el este bazat aici, are biroul aici, în Banbury. Când nu este la circuit, tot timpul este aici. Așa că am interacționat încă dinainte să devină team principal.
- Crezi că e bine că a existat această promovare în loc să fie adus un om din exterior?
- În primul rând cred este bine că s-a produs o schimbare de perspectivă, fiind adus la cârmă un om cu viziune bazată mai mult pe inginerie, Ayao având un astfel de fundal. Știe exact cu ce se mănâncă treaba asta, vine cu respectul câștigat în anii la Haas, cu toate cunoștințele și toată implicarea în dezvoltarea mașinii. Cred că este un lucru bun și simt un optimism cu privire la ce se va întâmpla cu el la conducere.
Rafael Boceanu: „Nu mă feresc să recunosc, sunt fan Ferrari”
- Spuneai că tatăl tău a fost fan Schumacher. Ți-a transmis și ție pasiunea pentru Ferrari?
- Da și nu mă feresc să o recunosc, colegii mei știu chestia asta, sunt deschis cu privire la afinitatea mea față de Ferrari încă de când eram mic. Oricum, legăturile dintre Haas și Ferrari sunt strânse, nu s-ar supăra nimeni.
- Care sunt speranțele voastre de la 2024? Mesajul public dinspre Ayao nu a fost neapărat încurajator: «În Bahrain vom fi spre coada grilei, dacă nu chiar ultimii».
- Speranțele sunt de dezvoltare. Toată lumea vrea să luăm sezonul ăsta pas cu pas, să dezvoltăm monopostul și performanțele cât de mult se poate.
12 punctea adunat Haas în sezonul 2023 de Formula 1. A ocupat ultimul loc în clasamentul constructorilor
- A mai spus Ayao că «Am început târziu munca la monopostul din 2024 și apoi a trebuit să ne oprim două luni pentru upgrade-ul din Austin». Există voci care contestă strategia de anul trecut?
- Probabil că mereu când privești în urmă te gândești cum ai fi putut proceda mai bine. Eu consider că deciziile luate anul trecut au fost cele mai bune la acel moment. Nu aveai de unde să știi cum vor evolua lucrurile. Trebuie să vedem cum evoluează lucrurile de aici, cred că avem o echipă potrivită la conducere pentru a ne duce pe drumul cel bun.
- Care sunt impresiile după prima zi de testări? Piloții Haas au fost ultimii ca timpi pe tur, dar primii ca număr de tururi conduse.
- Este foarte plăcut să vezi munca depusă atât de piloți, cât și de oamenii din spatele lor. Să faci 148 de tururi într-o sesiune, fie ea și de teste, este ceva destul de impresionant. Este foarte multă muncă la mijloc, foarte mult efort depus. Timpii nu sunt foarte relevanți acum, fiecare echipă testează diferite lucruri. Unii caută viteza de cursă, alții lucrează la managementul pneurilor, fiecare se uită specific la ce vrea să îmbunătățească. Concluziile nu pot fi trase până la prima sesiune de calificări.
Pas cu pas
- Cel puțin pe partea de fiabilitate și de management al pneurilor, probleme avute de Haas în ultimii ani, semnele sunt încurajatoare.
- Cred că cea mai mare problemă anul trecut a fost aceasta de tyre management. Evident, speranțele sunt să fie îmbunătățite, se lucrează continuu spre îmbunătățirea în toate direcțiile care afectau monopostul înainte.
- Ce urmează pentru tine? Ți-ai trasat vreun obiectiv anume, vreo cale anume?
- În prezent iau lucrurile pas cu pas. Sunt fericit să fiu aici, nu credeam niciodată că voi ajunge să lucrez în Formula 1, o vedeam o industrie închisă și probabil chiar este. Am fost cumva norocos să reușesc să intru aici, pe filiera asta de IT, să văd cum funcționează o echipă din interior, mai ales fiind pasionat de mic de fenomen. Iau totul pas cu pas, aștept să văd cum vor sta lucrurile și voi vedea ce-mi rezervă viitorul.
{{text}}