12 membri din Congresul SUA au semnat o scrisoare prin care solicită explicații de la Liberty Media, compania care deține Formula 1, cu privire la respingerea aderării unei a 11-a echipe, Andretti Global, cu General Motors (GM) furnizor al unității de putere.
Andretti Global și General Motors, prin Cadillac, au format o echipă 100% americană, pe care au încercat să o înscrie în Formula 1 începând din sezonul 2025.
Andretti și GM au primit unda verde din partea Federației Internaționale de Automobilism, organizația care guvernează Formula 1, dar au fost respinși de conducerea F1, care a argumentat că „în opinia noastră aplicantul nu ar fi un participant competitiv”, având în vedere că GM ar putea produce unitatea de putere pentru monoposturile echipei cel mai devreme în 2028.
„Am privi diferit o cerere de aderare în sezonul 2028, cu o unitate de putere marca GM, fie ca echipă de uzină GM, fie ca echipă client GM, care să-și proiecteze în casă toate componentele permise”, a adăugat conducerea Formula 1, care nu a „mușcat” argumentul unui posibil plus de imagine adus de revenirea numelui Andretti în competiție:
„Chiar dacă numele Andretti poartă ceva recunoaștere din partea fanilor F1, cercetările noastre arată că F1 ar aduce un plus de valoare brandului Andretti, nu invers”.
Scrisoare adresată proprietarului Formula 1 din birourile Congresului SUA: „Acțiuni aparent anticoncurențiale!”
Deși neașteptat și dur, refuzul din partea F1 nu a spulberat speranțele celor de la Andretti și General Motors că vor putea concura în Formula 1 mai devreme de 2028. De partea lor, cele două branduri americane au 12 membri ai Congresului SUA, care au adresat o scrisoare CEO-ului Liberty Media, compania americană care deținde Formula 1.
„Vă scriem pentru a ne exprima îngrijorarea cu privire la acțiunile aparent anticoncurențiale care ar putea împiedica două companii americane, Andretti Global și General Motors (GM), să producă și să concureze în Formula 1. (...)
Refuzul pare să fie provocat de grila actuală de echipe de Formula 1 europene, multe dintre ele afiliate unor producători străini de automobile, care concurează direct cu firme americane precum GM. Este nedrept și greșit să încercați să blocați intrare unor companii americane în Formula 1, ceea ce ar putea și să încalce legea concurenței.
Participarea echipelor în Formula 1, inclusiv oricărei echipe americane, ar trebui să se bazeze pe merit, nu doar pe încercarea de a proteja grila curentă de echipe”, sunt câteva pasaje din scrisoare, redate de Motorsport.com.
Cei 12 membri ai Congresului i-au cerut CEO-ului Liberty Media, Greg Maffei, să explice „cu ce autoritate a respins FOM (n.r. - Formula One Management) solicitarea de aderare a Andretti Global? Care este raționamentul din spatele decizie, mai ales cu privire la Andretti Global și partenerul lor, GM, posibil prima echipă de curse deținută și construită în America?”. Răspunsul a fost cerut până pe 3 mai.
„Continuăm să urmărim această chestiune, iar împreună cu autoritățile federale de reglementare corespunzătoare să ne asigurăm că orice posibile încălcări ale legii concurenței din SUA sunt investigate și urmărite cu promptitudine”, se arată în finalul scrisorii.
{{text}}