International   •   Euro 2024   •   GERMANIA

Am vizitat muzeul BMW » „Altar” pentru Elvis Presley, mașina „Regelui” la loc de cinste + Sute de opere de artă și putere turbo

+25 Foto
BMW 507, mașina pe care a condus-o Elvies Presley

Articol de Eduard Apostol, Sergiu Alexandru, Daniel Grigore   —  luni, 10 iunie 2024

Pentru pasionații de automobile, Bavaria este renumită pentru un singur lucru: Bayerische Motoren Werke. Pe scurt, BMW # Gazeta Sporturilor a vizitat muzeul de la marginea orașului Munchen.

Înființată în 1916, compania BMW este unul dintre reperele Germaniei. Muzeul dedicat companiei arată cum s-a transformat în gigantul de azi, care are încasări anuale de miliarde de euro.

VIDEO. Gazeta Sporturilor, în vizită la muzeul BMW


O construcție de 5.000 de mp, situată lângă Parcul Olimpic din Munchen, ce atrage toate privirile. Peste 120 de mașini sunt expuse, pe lângă alte zeci de motociclete. O vizită la muzeu te trece prin întreagă istorie a companiei bavareze, de la primele modele până la motociclete și motoare de mașini, motociclete, avioane și chiar bărci.

3.000.000de oameni vizitează anual muzeul. E una dintre cele mai vizitate atracții din Bavaria

12euro costă un bilet

Sunt mii de oameni de toate vârstele care vin zilnic la muzeul BMW, de la copii care abia descoperă mașinile, până la pasionați de automobilism, care petrec ore în șir acolo și studiază fiecare detalii. Și toți pleacă impresionați de exponatele din muzeu, adevărate opere de artă, păstrate în condiții impecabile.


„Altar” pentru Elvis Presley » Mașina „Regelui” la loc de cinste

Regele muzicii, Elvis Presley, are zonă dedicată lui. E unul dintre principalele puncte de atracție din muzeu. Și aduce un zâmbet pe buzele tuturor care pășesc în încăpere.

Într-o cameră cu pereți și covor de culoare roșie e poziționat legendarul BMW care i-a aparținut celui considerat de mulți a fi cel mai spectaculos artist. „Elvis’s BMW 507” e mesajul care îți explică imediat la ce te uiți: o mașină într-o stare impecabilă și un microfon asemenea celor la care cânta „Regele” și la care toți încearcă să-l imite pe Elvis.

Mașina are o poveste spectaculoasă. Pe când avea 23 de ani și se afla în Germania, în stagiu militar, Elvis a vizitat fabrica BMW de la Frankfurt. A făcut un test drive cu o mașină, de care s-a îndrăgostit imediat, și a decis s-o cumpere. A condus-o zilnic, timp de 18 ani. Apoi, a decis s-o vopsească în roșu.

În 1960, Elvis a plecat din Germania, cu tot cu mașină, dar ulterior a decis s-o vândă, iar în 1968, după ce a trecut prin mâinile altor doi proprietari, a fost cumpărată de Jack Castor, care a decis s-o conserve. Și mașina a dispărut.

254de exemplare au fost construite din BMW-ul 507

Abia în 2014 a fost găsită, într-un garaj din San Francisco. Într-o stare extrem de proastă. Iar reprezentații BMW au reușit să obțină dreptul de a o recondiționa. Au adus-o la culoarea originală și au expus-o în muzeul din Munchen.

BMW în Formula 1

Un astfel de colos al industriei auto nu avea cum să nu-și fi făcut intrarea în sporturile cu motor, mai ales în cea mai renumită competiție dintre toate, Formula 1. BMW a intrat cu „puteri depline” în F1 în anii '80, când a servit drept furnizor de motor pentru monoposturile Brabham. Colaborarea a început în 1982, iar un an mai târziu a produs cel mai mare succes posibil, titlul la piloți prin Nelson Piquet. În 1988, după retragerea celor de la Brabham, BMW și-a oprit de asemenea activitatea în F1.

Revenirea s-a produs mai bine de un deceniu mai târziu, în 2000, când BMW a echipat monoposturile Williams cu E41, un motor în 10 cilindri cu capacitate de 3 litri. Cu 3 podiumuri de-a lungul sezonului, toate semnate de Ralf Schumacher, Williams a prins podiumul la constructori, locul 3, doar sub Ferrari și McLaren.

Colaborarea Williams (șasiu) - BMW (motor) a fost fructuoasă îndeosebi în 2002 și 2003, ani pe care constructorul britanic i-a încheiat pe locul 2. Până la finalul lui 2025, rezultatele și relațiile s-au deteriorat, astfel că Williams și BMW au luat-o pe căi separate, compania bavareză preferând să cumpere o altă echipă pentru a avea control total asupra deciziilor.

Așa a luat naștere BMW Sauber, o echipă care a concurat în Formula 1 vreme de 4 ani, 2006-2009, bilanțul fiind de 70 de curse, o victorie (2008, Canada, Robert Kubica) și 17 podiumuri. În 2009, an pe care BMW Sauber l-a încheiat pe locul 6 în clasamentul constructorilor, conducerea a anunțat retragerea BMW din Formula 1, invocând o „decizie strategică, menită să realinieze activitatea companiei în sporturile cu motor”.

1972este anul lansării BMW Motorsport GmbH, o divizie a companiei-mamă însărcinată să aducă la viață automobile de înaltă performanță

BMW și „mea culpa” pentru rolul jucat în Al Doilea Război Mondial

În interiorul muzeului, la a 15-a secțiune dintre cele 22, întâlnim un „ein ort der erinnerung”, un loc menit să amintească despre ororile celui de-al doilea război mondial și despre rolul jucat de companie în acele vremuri.

„Grupul BMW își recunoaște istoria și o confruntă cu un ochi critic. Scopul companiei, prin această expoziție, care spune povestea muncii forțate în timpul dictaturii naziste, este de a ne asigura că așa ceva nu se va mai întâmpla vreodată”, este mesajul afișat la intrare.

Înaintea și pe parcursul celui De-Al Doilea Război Mondial, BMW a furnizat motoare cu piston pentru uz militar, iar spre finalul conflagrației mondiale a dezvoltat motoare de rachetă și cu reacție. Pentru a produce și livra numărul de motoare solicitat de naziști, compania bavareză a exploatat prizonieri ai lagărelor de concentrare.

Câțiva (mai mulți) euro pentru un suvenir

La finalul turului, cei pasionați au posibilitatea de a-și procura suveniruri de toate soiurile. Trebuie menționat că prețurile nu sunt pentru toate buzunarele. O machetă metalică a modelului BMW M3, de exemplu, costă 175 de euro.

Ceva mai ieftin ieși cu un breloc de atașat cheilor de mașină, prețurile variind între 15 si 41 de euro, sau cu un magnet de frigider cu sigla companiei, pentru care trebuie să scoateți din buzunare sau din conturi 4 euro.

La o privire mai amănunțită, observăm că cel mai ieftin produs din magazinul oficial este un creion galben, cu o mini-siglă BMW pentru autenticitate: 2,9 euro. Un „ușor” contrast față de costul unora dintre exponate, ale căror prețuri de pornire ajung undeva la 70-80 de mii de euro :).

Sunt 450.000 de BMW-uri în România. Și Poliția Română beneficiază de automobilele produse de nemți

Sunt în jur de 450.000 de autoturisme BMW înmatriculate în România din aproape 6 milioane de automobile. Aceasta în condițiile în care vânzările BMW Group au atins un nou maxim istoric de 2.555.341 de unităţi în 2023, în creștere cu 6,5% comparativ cu 2022.

Marca a reuşit să-şi apere poziţia de lider în segmentul premium global anul trecut.

Și Poliția Română beneficiază de automobile cu emblema BMW. În 2022, a apărut informația că Inspectoratul general al Poliției Române (IGPR) va cumpăra 600 de autoturisme pentru Poliția Rutieră. Ele au înlocuit Daciile Logan.

98de milioane de lei, preț fără TVA, a plătit Poliția Română pentru automobilele produse de firma bavareză

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.