După o pauză de opt ani, echipa națională a României a ajuns din nou la un Campionat European. # Ecourile despre România au ajuns în toată presa internațională, iar GSP.RO a întrebat cum s-a construit în interiorul Federației Române de Fotbal o astfel de participare a României la Euro, pe parte de comunicare.
Gazeta Sporturilor a vrut să afle direct de la sursă cum s-a pregătit Federația Română de Fotbal, în special departamentul de comunicare de un astfel de eveniment major.
Cătălin Popescu, ofițerul de presă al FRF și al echipei naționale, managerul departamentului de comunicare a răspuns întrebărilor GSP.RO.
Mesajul din vestiarul tricolorilor după plecarea acestora de la stadionul din München„Nu îmi aduc aminte un alt moment în care românii au arătat o asemenea unitate”
„Cred că cel mai mare câștig este faptul că toată lumea a putut să vadă ce impact are o participare a echipei naționale la nivelul societății din România. Nu îmi aduc aminte un alt moment în care românii au arătat o asemenea unitate”, spune Cătălin Popescu.
- Cătălin, aș vrea să începem cu finalul pentru că a fost momentul care a surprins plăcut întreaga Europă. Un mesaj al echipei naționale, în vestiarul de la München și zeci de ecouri în presa internațională. Ideea a venit înaintea jocului sau era gândit de la București?
- Sigur nu a existat această idee la plecarea în Germania. Ea a apărut pe durata EURO și a apărut în contextul în care noi, cei din delegația României, am fost foarte mulțumiți de modul în care organizatorii au livrat tot ce am avut nevoie.
După cum știți, am călătorit cu trenul la meciurile de la Köln si de la München, n-am avut absolut nicio problemă, totul a decurs perfect. Baza de pregătire a fost și ea la cel mai înalt nivel, atât terenul, cât și hotelul. Nu degeaba a fost luată ca model de FIFA pentru Campionatul Mondial din 2026. În concluzie, am simțit nevoia să mulțumim organizatorilor pentru condițiile oferite și am făcut această scrisoare spre a o folosi atunci când vom ști că drumul nostru la EURO 2024 s-a încheiat.
Așa a apărut ea la finalul meciului din optimile de finală. Practic, am încheiat EURO cu o scrisoare, dar l-am început cu 27 de scrisori pentru că toți jucătorii și selecționerul au găsit în camera de hotel, la sosirea în Germania, o scrisoare motivațională personalizată.
- Cine a fost cu ideea acestui mesaj și dacă v-ași așteptat la asemenea reacții în toată presa internațională?
- Nu cred că ne așteptam la o asemenea notorietate. A fost o surpriză plăcută. Aici e nevoie de o precizare. Ideea acelei comunicări nu a fost neapărat să arătăm că tricolorii au lăsat în urmă un vestiar curat. Asta se întâmplă la orice meci al echipei naționale, indiferent unde joacă, nu doar la EURO. Cornel Mateiași și Cătălin Clincea fac, alături de alți oameni din staff care îi ajută, o treabă extraordinară de fiecare dată.
- Dar?
- Ne-am dorit să ne arătăm aprecierea pentru condițiile oferite și pentru modul extraordinar în care totul a fost organizat. Noi, cei din FRF, avem și experiența organizării unor turnee finale, EURO 2020 și EURO U21 din 2023, și știm cât de greu este să asiguri toate condițiile unei echipe, mai ales că ele diferă de la o echipă la alta. În ceea ce privește ideea, e o muncă de echipă și a venit spontan. Așa cum s-a întâmplat și cu gestul tricolorilor de la plecarea din hotelul de la Würzburg, când i-au aplaudat pe cei ce au lucrat în hotel și ne-au găzduit. Și acest moment a fost apoi prezent în presa internațională.
„Mult mai important este că azi avem o echipă națională pe care o mulți români o cunosc”
- Generația de suflet! Un alt lucru apărut la acest Campionat European. FRF are în plan lansarea unor produse cu această „denumire” s-o numim așa?
- Este o discuție care se află deja pe masa departamentului comercial. Se analizează și se va decide în scurt timp. Însă cred că mult mai important este că azi avem o echipă națională pe care mulți români o cunosc și că aceștia se identifică din multe puncte de vedere cu tricolorii pentru că le-au cunoscut poveștile.
Pentru mine a fost o surpriză extraordinar de plăcută să constat, la revenirea în țară, că mulți copii îi știu azi pe jucătorii din echipa națională și că tricolorii sunt niște modele pentru ei. Acesta este de fapt marele câștig după acest Euro. Copiii au început să poarte și tricourile lui Stanciu, Drăgușin, Rațiu, Marin sau Drăguș, nu doar Mbappe, Ronaldo sau De Bruyne.
- Pe lângă aprecieri, bucurii și momente unice, există și regrete?
- Regretul este că nu cred că am avut timpul necesar de a prezenta în egală măsură toți jucătorii pentru că absolut toți sunt niște oameni extraordinari. Și lumea i-a cunoscut deja pe mulți dintre ei, însă nu pe toți. Noi, cei din departamentul de comunicare, avem și noroc de niște jucători inteligenți, modești, cuminți și deschiși spre comunicare.
Pentru mine cred că cea mai frumoasă postare a fost cea în care tricolorii au primit vizita familiei. Acele imagini m-au impresionat foarte mult, în special acea poză cu Niță când îi împletește părut fetiței. Și, bineînțeles, de un selecționer care știe foarte bine ce mesaje să transmită.
Această întâlnire a fost planificată încă dinainte ca echipa națională să ajungă în GermaniaÎn cadrul departamentului de comunicare de la Euro 2024 am fost o echipă formată din șase persoane. Aici vorbim de comunicarea pe care am făcut-o, pe site și în social media, și de activitățile cu presă, dar și solicitările zilnice de la UEFA. Spre deosebire de o acțiune normală a echipei naționale, echipa a fost suplimentată cu trei persoane
Cătălin Popescu, ofițer de presă al echipei naționale
„Pasiunea pentru fotbal aduce comunitățile împreună! Să arătăm susținerea pentru tricolori”
- Cum și-a construit Federația Română de Fotbal această campanie de comunicare pentru Euro?
- Rezultatul sportiv nu îl puteam controla, dar ne-am zis că avem ocazia de a transforma această participare la Euro într-o sărbătoare a românilor de pretutindeni și să promovăm România pe cea mai mare scenă fotbalistică la nivel european. Pasiunea pentru fotbal aduce comunitățile împreună, și ne-am spus că trebuie să profităm și să arătăm susținerea pentru tricolori într-un mod unic și vibrant, atât din țară, cât și din Germania.
- Și direcțiile de comunicare care au fost?
- Am avut două direcții. Pe de o parte am avut activitatea echipei naționale, iar pe cealaltă parte am avut suporterii. Special pentru EURO am vrut să arătăm cine sunt suporterii echipei naționale, de unde vin, ce sacrificii fac pentru a fi alături de tricolori, cine sunt ei.
- Așa s-a născut “Portret de Suporter”, pe site-ul FRF.
- Da. Am avut zilnic un material pe site într-o categorie special creată. Au ajutat foarte mult în comunicare și activările cu suporterii din Germania, organizate de departamentul de marketing cu sprijinul departamentului evenimente. Au fost niște oportunități extraordinare de comunicare.
- Cât de mult s-au schimbat planurile la fața locului văzând emulația suporterilor?
- Am avut un plan foarte bine elaborat încă din luna aprilie. Toți cei din echipă am contribuit cu idei de conținut. A fost o provocare pentru că a trebuit să producem foarte mult conținut pentru a avea “marfă” pe toată durata participării la EURO 2024. Am început să facem asta încă de pe 20 mai, odată cu primii jucători veniți la pregătire. Pe perioada EURO, planul era clar.
- Care? Ni-l poți spune?
- Eram patru persoane care ne ocupam de activitatea echipei naționale și de obligațiile media și două persoane care erau alocate conținutului creat cu suporterii. Dar a fost nevoie să ne adaptăm la evenimentele care au apărut. De exemplu, la Fan Walk-ul la care au participat aproximativ 15.000 de români, au creat conținut patru persoane. Canalele de comunicare sunt diferite, conținutul e diferit. Trebuie să filmăm wide, portret, să facem poze, să scriem. Am alocat resurse importante.
- Ați fost ca o redacție!
- Pentru că numărul de suporteri români ne-a depășit așteptările. A fost o provocare și pentru departamentul de marketing, care a organizat activările cu suporteri în Fan Zone, în cele 3 orașe în care am jucat, de două ori la München, la Köln si la Frankfurt. Dar am colaborat foarte bine și am activat atât suporterii prezenți în Germania, cât și pe cei activi în social media.
O altă surpriză plăcută a fost faptul că oamenii chiar ne-au urmărit și au știut mereu programul tricolorilor. Au fost prezenți mereu, la plecarea de la hotelul din Würzburg, la gară, la sosirea la hotelul din orașul unde urmam să jucăm. Au devenit și ei, la rândul lor, o sursă de conținut pentru noi. Practic, a fost un dialog extraordinar între suporteri și echipă
Cătălin Popescu, ofițer de presă al echipei naționale
{{text}}