Audiențele din seara de luni, cu România - Cipru suprapus (nu în totalitate) peste dezbaterea televizată a „prezidențiabililor”, au arătat adevărata polarizare a interesului mediatic în România.
Lucrurile sunt extrem de clare. 1,744 milioane de oameni se uită la meciul echipei naționale, pe Prima TV. Concomitent, două emisiuni „de bucătari” strâng, pe principalele posturi comerciale, Pro TV și Antena 1, în total, peste 1,2 milioane de privitori.
Mai sunt vreo 600 de mii pe Kanal D. Abia apoi vine disputa politicienilor candidați la Cotroceni, cu 353.000 de telespectatori. Informațiile provin de pe paginademedia.ro.
Nu contează adversarul, contează România
Ce constatăm? Că echipa națională strânge lume multă în fața micului ecran (peste 1,7 milioane), într-o seară de luni. Adversarul nu era unul de prim rang, ci era Cipru, iar situația calificării era în mare parte rezolvată.
Mai adăugați-i aici și pe cei aproape 100.000 de oameni care au umplut Arena Națională vineri și luni, pe un frig cumplit, cu biletele achiziționate în urmă cu peste o lună. Kosovo și Cipru nu sunt deloc nume grele, dar probabil că România ar evolua cu casa închisă și dacă ar întâlni la București Groenlanda sau Insula Paștelui.
Oamenii s-au reîntors pe stadioane
Interesul pentru fotbal e într-o clară și reconfortantă creștere. Dincolo de echipa națională, FCSB a vândut aproape 200 de mii de bilete pentru cele patru partide de acasă din Europa League. Derby-urile bucureștene de pe Arena Națională umplu și ele tribunele, indiferent cine e echipa gazdă, FCSB, Dinamo sau Rapid.
Giuleștiul e mereu „sold out”, ca și „Arcul de Triumf” când joacă Dinamo acolo. Stadioanele din Arad, din Ploiești sau din Sfântu Gheorghe, chiar dacă sunt mai mici, sunt și ele aproape pline, la un grad de ocupare de peste 70 la sută. Vizita FCSB-ului la „U” Cluj a adus aproape 25 de mii de oameni în tribune.
Argumentele fotbalului
Sigur că această preocupare în creștere pentru fotbal se leagă și de niște rezultate concrete. Calificarea la Euro 2024, parcursul de acolo, accesul FCSB-ului în faza principală a Europa League sunt lucruri care au contat. Acum nu mai e ca înainte de 1990 sau imediat după aceea, când fotbalul era considerat „singurul divertisment”.
Acum sunt mall-urile, cu magazinele, cinematografele și restaurantele lor, mai sunt pachetele turistice de weekend, mai e Netflix-ul, mai sunt jocurile pe calculator. Ca să le învingă pe acestea, fotbalul trebuie să vină cu argumente, și iată-l că a venit.
Se va vedea și la vot
Surprinde însă neplăcut audiența modestă a dezbaterii politicienilor, băgată sub masa inclusiv de show-urile de gătit. Emisiuni urmărite, de vreme ce acum vreo trei-patru ani un „Chefi la cuțite” bătea un meci oficial echipei naționale, un 1-1 în Irlanda de Nord.
Cifrele „dezbaterii” însă se explică fără prea mari sforțări. Candidați modești, lipsa de încredere a publicului în clasa politică, lipsa de speranță că următorii aleși vor face mai mult decât cei care n-au făcut până acum. Iar acest lucru se va vedea și în prezența la vot, în următoarele trei duminici. Pe când, dacă va continua să aibă rezultate, fotbalul va avea parte în continuare de audiențe mari și de tribune pline.
{{text}}