Fotbal   •   Liga 1   •   ANALIZĂ FINANCIARĂ

FCSB pierde teren la un capitol vital! De ce fug sponsorii? Care e părerea specialistului: „Poate reprezenta un risc de asociere!”

Fotomontaj GSP

Articol de Andrei Crăiţoiu, Sergiu Alexandru   —  joi, 17 aprilie 2025

Sponsorizările și publicitatea rămân surse vitale de finanțare pentru cluburile din Superligă, iar în 2024, echipele din play-off au reușit să atragă milioane de euro din aceste surse # GSP.RO a centralizat toți banii proveniți din sponsorizări și publicitate din 2018 până în 2024, iar din 2021 până în prezent FCSB a pierdut supremația

În ultimul an fiscal declarat la Ministerul Finanțelor, Rapid și Universitatea Craiova deschid clasamentul, fiecare cu câte 3,4 milioane de euro încasați, în timp ce U Cluj surprinde cu o sumă apropiată, 3 milioane de euro.

FCSB, CFR Cluj și Dinamo completează plutonul fruntaș, cu sume între 1,7 și 2,5 milioane de euro.

FCSB a pierdut supremația în ceea ce privește banii de la sponsori!


GSP.RO a centralizat toți banii proveniți din sponsorizări și publicitate din 2018 până în 2024. Concluzia? Din 2021 până în prezent, FCSB, echipa cu cei mai mulți suporteri din fotbalul românesc, a pierdut supremația!

Am apelat la un expert în marketing din fotbalul românesc, care lucrează cu mai multe echipe din Superligă.

Întrebarea a fost simplă: de ce în ultimii patru ani FCSB nu mai primește cei mai mulți bani de la sponsori, ținând cont că are expunere și prezența în meciuri europene.

Iată câteva dintre posibilele cauze pentru care sponsorii nu mai vin alături de FCSB.


„Mulți sponsori evită FCSB din cauza declarațiilor și atitudinii patronului, care de-a lungul anilor a fost implicat în numeroase controverse. Brandurile mari sunt sensibile la imaginea publică a produsului, iar un discurs conflictual, cum e adesea cel al lui Becali, poate reprezenta un risc de asociere pentru ele”, spune specialistul consultat de GSP.

O altă problemă extrem de importantă este echipa de marketing. Pe FCSB nu prea o interesează. Comparativ cu alte cluburi, Rapid sau Universitatea Craiova, FCSB pare să nu aibă o echipă puternică de marketing. Cluburile moderne investesc în imagine, digital, activări creative cu sponsorii, iar toate astea contează enorm în atragerea partenerilor

specialist în marketing și publicitate

O altă problemă este cea a identității. Chiar dacă echipa are suportul masei largi de fani, disputele legale legate de nume, palmares și identitate afectează încrederea sponsorilor. Unii poate preferă să evite complicațiile asociate cu acest conflict dintre FCSB și CSA Steaua, mai spun oameni din industrie.

GSP.RO îți prezintă ce bani au intrat în conturile echipelor importante între 2018 și 2024, din sponsorizări & publicitate

Sumele sunt exprimate în euro, iar echipele colosate au produs cei mai mulți bani în anul respectiv din sponsorizări

Cum se prezintă situația detaliată la cele șase echipe de play-off pe 2024

Venirea lui Dan Șucu a transformat-o pe Rapid în campioana sponsorilor!

În 2024 cei mai mulți bani din sponsorizări și publicitate i-a adus Rapid! 3,4 milioane de euro. Casa de pariuri Superbet este pricipalul sponsor al clubului din Grant, care virează anual peste un milion de euro către „feroviari”.

Pe lângă aceștia, la Rapid mai sunt parteneri Mobexpert, Ferroli, GGM Gastro, Shaormeria Băneasa, Dragon Star Curier, Tarsin, Binance, Trattoria RozCafe, Izvorul Muntelui, One United Properties, Midea sau Petrom.

În comparație cu anul precedent, giuleștenii au produs cu doar o sută de mii de euro mai mult, ajungând la 3,4 milioane de euro, dar cu 1,4 milioane mai mult decât în 2022.

2024

3.400.000 euro

2023

3.300.000

2022

2.000.000

2021

900.000

2020

1.100.000

2019

1.150.000

Universitatea Craiova: 3,4 milioane de euro de la parteneri

Din ce a obținut Mihai Rotaru cei mai mulți bani în anul precedent la Universitatea Craiova? Din sponsorizări și publicitate! Mai exact 3,4 milioane de euro. Sponsorul principal, casa de pariuri Betano, virează anual peste un milion de euro în conturile Universității.

În acest moment, Craiova are o mulțime de parteneri care plătesc bani pentru expunere în timpul meciurilor, la conferințele de presă sau pe echipamentul de joc al „leilor”.

Puma, Sportisimo, Vectrum, AliveCapital, La Provincia, Damila, Rodach, Pinum, Oscar, Mineralport, Devin, Ade Gas, Selgros sau Golden Brau sunt doar câțiva dintre partenerii principali ai oltenilor care aduc bani importanți la buget.

2024

3.400.000 euro

2023

2.200.000

2022

2.000.000

2021

1.500.000

2020

1.300.000

2019

1.400.000

2018

1.100.000

Bani buni și pentru Universitatea Cluj

Pe poziția a treia în clasamentul echipelor din play-off care au adus cei mai mulți bani din sponsori e Universitatea Cluj. În ultimul an, 2024, clujenii au încasat din sponsorizări și publicitate suma de 3 milioane de euro. Doar contractul cu Superbet le aduce clujenilor un milion de euro anual, cea mai mare parte din suma totală.

Apoi bani mai primesc de la Banca Transilvania, Irum, DeLonghi, Terapia, AutoKlass, dar și sume importante de la bugetul local, care sunt defalcate separat.

Conform documentelor care au fost făcute publice pe pagina oficială a echipei, în 2024, Universitatea Cluj a primit cu „dedicație” de la statul român nu mai puțin de 2,5 milioane de euro.

2024

3.000.000 euro

2023

1.900.000

2022

1.147.000

2021

845.000

De ce FCSB e abia pe locul 4? Fug partenerii de Gigi Becali?

În 2024, FCSB a încasat bani buni din sponsorizări și publicitate. Aproape 2,5 milioane de euro au intrat în conturile echipei, cei mai mulți venind de la partenerul oficial al campioanei, casa de pariuri Betano.

Care, conform informațiilor din industrie, ar „pompa” cam 1,5 milioane de euro anual. Pe lângă Betano, FCSB îi mai are ca parteneri pe cei de la Nike, Bigotti și Bucovina, dar și pe Walter Tosto și MG.

2024

2.500.000 euro

2023

2.600.000

2022

2.300.000

2021

1.750.000

2020

2.300.000

2019

2.200.000

2018

2.200.000

CFR Cluj cei mai puțini bani de la sponsori din ultimii 4 ani

CFR Cluj, echipa pregătită de Dan Petrescu, a raportat 2 milioane de euro în ultimul an din sponsorizări și publicitate.

Clujenii au drept sponsor principal compania de jocuri online Player, iar pe spatele tricourilor apare logo-ul companiei eToro. Pe lângă cei doi sponsori amintiți, CFR Cluj mai are parteneriate cu NTT Data, Nike, Aquavia, My Place Residence, Toto Gaming, Pepsi, Izvorul Minunilor și Tenrom.

2024

2.000.000

2023

2.700.000

2022

3.600.000

2021

2.700.000

2020

1.500.000

2019

1.200.000

2018

750.000

Dinamo e pe locul 6 din 6 la banii de la parteneri

În ceea ce privește sponsorizările și publicitatea, Dinamo a raportat la Ministerul Finanțelor suma de 1,7 milioane de euro obținută din această sursă.

Cei mai mulți bani provin de la compania de pariuri Superbet, sponsorul principal al echipei, al cărei nume apare pe tricourile de joc ale „câinilor roșii”.

În afară de Superbet, Dinamo mai adună sume modeste din diverse parteneriate. Fie că vorbim de Renovatio, Hils Development sau Sixt, clubul are peste 15 parteneriate active, care aduc beneficii variate echipei, însă cu o contribuție financiară semnificativ mai mică.

2024

1.700.000 euro

2023

1.200.000

2022

455.000

2021

760.000

2020

900.000

2019

1.220.000

2018

1.130.000

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.