China a oferit recent o privire detaliată asupra sistemului modern de lansare a aeronavelor de pe portavionul Fujian, cel mai sofisticat din flota navală a țării, scrie Libertatea, citând South China Morning Post.
În imaginile difuzate se poate observa funcționarea catapultei electromagnetice, o aeronavă neidentificată fiind lansată de pe puntea navei. Cu toate acestea, raportul a infirmat zvonurile conform cărora Fujian ar deveni operațional în cursul acestui an, explicând că nivelul ridicat de complexitate al tehnologiei necesită o perioadă de testare maritimă mai îndelungată decât în cazul portavioanelor Liaoning și Shandong.
Tehnologia remarcabilă a Chinei, cu care catapultează avioanele de a șasea generație de pe portavionul Fujian
Videoclipurile au inclus și cadre cu un ofițer de control al traficului aerian de pe navă, care autoriza decolarea unei aeronave de pe „poziția unu” a sistemului de lansare. Nu s-au oferit însă informații precise despre locația sau momentul realizării acestor filmări.
Echipajul a urmat un program intensiv de pregătire pentru utilizarea noii tehnologii. Fujian este doar al doilea portavion din lume dotat cu o catapultă electromagnetică, după clasa americană USS Gerald Ford.
Analistul militar Cao Weidong a explicat că acest sistem permite lansarea avioanelor complet încărcate cu combustibil și armament. În viitor, se intenționează testarea unor aeronave precum dronele și avioanele cu aripi fixe destinate misiunilor de avertizare timpurie.
Fujian este primul portavion proiectat și construit integral în China și reprezintă, de asemenea, cea mai mare navă de război cu propulsie convențională din lume, cu un deplasament ce depășește 80.000 de tone.
De la începutul testelor maritime, în mai 2023, și până în prezent, Fujian — lansat la apă în iunie 2022 — a finalizat șapte serii de teste, însumând 111 zile pe mare. Cea mai recentă campanie de testare a avut loc între 18 martie și 1 aprilie. Deși au existat speculații privind intrarea sa în serviciu în 2025, CCTV a transmis un mesaj prudent, subliniind necesitatea testării riguroase a echipamentelor complexe de la bord.
Prin comparație, Liaoning, portavion obținut prin reconversia unei nave sovietice de tip Kuznetsov, a efectuat zece testări în 13 luni, iar Shandong, construit local și bazat pe un design îmbunătățit, a trecut prin nouă runde de teste în decurs de 19 luni.
Spre deosebire de aceste nave, care folosesc o rampă de tip „ski-jump” pentru decolare, Fujian este echipat cu catapulte electromagnetice, ce permit lansarea unor aeronave mai grele și mai mari, precum și o frecvență crescută a zborurilor.
Aceste catapulte sunt mai eficiente energetic și oferă o versatilitate mai mare decât variantele pe bază de abur, utilizate de majoritatea portavioanelor americane. Ele pot lansa inclusiv drone de diverse dimensiuni.
Totuși, sistemul este semnificativ mai sofisticat decât tehnologiile anterioare utilizate de Marina chineză, necesitând un control mult mai precis al unghiului de decolare, al energiei furnizate și o coordonare riguroasă între echipele de la sol și personalul de zbor.
Potrivit CCTV, Marina Armatei Populare de Eliberare a Chinei a pregătit deja avioanele J-15T și J-35 pentru operarea de pe Fujian, alături de aeronavele KJ-600, destinate misiunilor de avertizare timpurie și coordonare aeriană.
{{text}}