Sporturi   •   Noutati auto   •   STUDIU

Studiu incredibil: România, mai ieftină decât China la costurile salariale per mașină! Germania are costuri exorbitante

O muncitoare în fabrica auto BMW, foto: Guliver/gettyimages
O muncitoare în fabrica auto BMW, foto: Guliver/gettyimages

Articol de Sebastian Culea   —  joi, 15 mai 2025

Industria auto din Germania trece prin una din cele mai dificile perioade din ultimele decenii: mulți angajați urmează să fie concediați, furnizorii auto și-au redus activitatea, unii culminând chiar cu falimentul, ceea ce i-a făcut pe nemți să caute motivele.

Conform piataauto.md, firma de consultanță Oliver Wyman a realizat un studiu despre costurile de salarizare per automobil produs în țări cu producție auto semnificativă, iar Germania este, de departe, cea mai scumpă țară la acest capitol, costurile medii de salarizare fiind de 3.307 dolari.

România, pe de altă parte, se află pe locul 2 în clasamentul celor mai mici costuri privind salariile, cu doar 273 dolari per mașină, adică de 12 ori mai puțin decât Germania și de 2 ori mai puțin decât China, ceea ce ne face extrem de competitivi în ceea ce privește remunerația angajaților.

La bază se află salariile mai mari din Germania, spre deosebire de alte state, dar și de productivitatea mai mică a anumitor fabrici: deși pe partea de producție sunt automatizate, linia de asamblare implică un număr mai mare de angajați.


Chiar și în China există mai multe uzine care au minimizat prezența angajaților la toate etapele de asamblare.

Pe locul doi se află Marea Britanie, și ea considerată scumpă, cu un cost de 2.333 dolari per mașină, urmată de Italia și Franța, cu 2067 dolari, respectiv 1.569 de dolari.

Mașinile electrice rentează. Cu o condiție!

Același studiu arată că, dacă sunt produse în număr mare, mașinile electrice pot fi mult mai ieftine la capitolul costuri cu forța de muncă – începând de la 1.660 de dolari pentru fiecare mașină: au mai puține piese, mai puțină nevoie de cercetare și dezvoltare din partea furnizorilor și necesită mai puțini oameni pentru asamblare.


În schimb, produse la scară mică, companiile ajung să plătească peste 10.000 de dolari per mașină doar pentru salarii.

România are costuri mai mici decât China

Deși cu un cost mic al forței de muncă, respectiv 597 dolari per mașină, China e depășită de patru țări care presupun costuri de salarizare mai mici, printre care și România.

Țara cu cel mai mic cost de salarizare este Maroc (unde România, neîntâmplător, înregistrează două fabrici Dacia) cu doar 106 de dolari per mașină, urmată de România (273 dolari), Mexic (305 dolari) și Turcia (414 dolari).

Dacia revoluționează piața auto din România cu noul model de SUV » Cum arată modelul despre care se crede că va depăși Duster în vânzări / foto: Imago

Nemții se mută în SUA

Soluția dictată de studiu, cooptată la tarifele din SUA, ar fi ca producătorii auto germani să mute o parte din producția de mașini peste ocean: SUA generează costuri de 1.341 de dolari per mașină.

Mai exact, Volkswagen a anunțat că ia în considerare mutarea unei părți din producția mărcii Audi în Statele Unite, conform Economedia.ro: directorul general al Volkswagen, Oliver Blume, a declarat că sunt în desfășurare discuții cu guvernul american: „Speranța mea este că va exista un acord între Europa și Statele Unite, încerc să conturez o soluție echitabilă”, a explicat CEO-ul.

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.