Andrea Stella (54 de ani), directorul de echipă al McLaren, a fost numit în funcție de gruparea britanică la finalul anului 2022. Doi ani mai târziu, McLaren a luat titlul la constructori. Astăzi, înaintea revenirii piloților și mecanicilor din vacanță, se situează pe prima poziție la constructori.
Echipa britanică a strâns de două ori mai multe puncte decât următoarea clasată, Ferrari. Piloții britanicilor, Oscar Piastri (24 de ani) și Lando Norris (25 de ani), se situează pe primele două poziții, urmați de Max Verstappen (27 de ani) de la RedBull.
Andrea Stella a transformat-o pe McLaren în campioană la scurt timp de la venire
Inginerul italian Andrea Stella a oferit publicației Autosport un interviu prin care explică succesul său la McLaren. Înaintea startului Formulei 1 din 2023, Stella a preluat echipa de la Andreas Seidl (49 de ani), după un sezon în care nu a reușit să urce mai sus de poziția a cincea.
Italianul a pregătit schimbări radicale care au avut ca rezultat tot mai multe curse câștigate de britanici, într-un campionat dominat de Red Bull, cu Verstappen și Sergio Perez (35 de ani) la bordul mașinilor și cu Christian Horner (51 de ani) șef de echipă.
McLaren, campiona en-titre la constructori. Foto: Imago„Nu faci nimic singur, chiar și atunci când vine vorba de deciziile dificile sau când analizezi echipa pentru a înțelege cum trebuie să o îmbunătățești”, spune Stella.
Reforma lui Andrea Stella
Primul ordin dat de Stella când a ajuns la comanda echipei britanice a fost să reformeze ierarhia pentru domeniile-cheie. Neil Houldey a devenit director tehnic de inginerie, iar Mark Temple director la performanță.
La capitolul aerodinamică, Peter Prodromor (56 de ani). De altfel, echipa l-a adus ca designer-șef pe Rob Marshall (57 de ani) de la rivala Red Bull. Autosport scrie că Prodromor și Marshall sunt dovezi ale profesionalismul inginerului italian, consolidând la echipă pozițiile de care avea cea mai mare nevoie pentru a se bate la titlu.
Venirea lui Marshall a avut două mari avantaje: slăbirea echipei tehnice Red Bull și creșterea capabilităților McLaren. „Primul pas a fost să verific o hartă a echipei din care să înțeleg ce ne poate aduce titlul și ce nu. De asemenea, să identificăm cine sunt liderii care vor administra ariile lor. Ultima pas a fost să cred într-un model bazat pe cooperare”, a explicat italianul.
Rob Marshall, noul designer-șef de la McLaren. Foto: ImagoDirectorul își amintește controversa care s-a creat când a anunțat trecerea de la unul la trei directori tehnici.
Existau multe întrebări despre cine ia deciziile. Pentru mine nu a fost niciodată o problemă, privesc lucrurile într-o manieră colectivă. Zack (n.r. Zack Brown, CEO McLaren, 53 de ani) și cu mine am lucrat întotdeauna la unison, foarte conectați, și am creat în jurul nostru un grup unit
- Andrea Stella
Întrebat care a fost cel mai satisfăcător lucru din ultima perioadă, Stella a replicat că ar putea fi „1000 de răspunsuri diferite și toate ar fi valide”.
Andrea Stella a fost între 2000 și 2014 în staff-ul tehnic de la Scuderia Ferrari, fiind inginer de performanță și inginer de cursă al mai multor piloți importanți ai italienilor: Michael Schumacher (56 de ani), Kimi Raikkonen (45 de ani), Fernando Alonso (44 de ani). Din 2015 colaborează cu formația britanică.
„Am câștigat multe titluri (n.r. la Ferrari), dar pentru acesta toată lumea era fericită, cred că ei simțeau că e ceva ce merit și la care am contribuit. Am crescut împreună cu echipa”, a spus el.
Italianul este bucuros că le este util celor de la McLaren și că există un progres constant în garaj și în ceea ce privește piloții. „E aproape mai multă bucurie în călătorie decât în reușită. Este interacțiunea dintre oameni care dă înțeles reușitelor noastre”, a conchis Stella.
McLaren nu era într-o situație bună la venirea sa
Până la venirea directorului italian, McLaren nu mai reușise în ultimii ani să ajungă în Top 3, iar dacă o făcea se afla la distanță mare de puncte de locurile 1 și 2. Acum 10 ani se plasa pe poziția 9-a la constructori, sub conducerea inginerului Eric Boullier (51 de ani), care a readus după zeci de ani parteneriatul cu Honda pentru construcția de motoare ale monoposturilor. Pentru următorii 10 ani, McLaren a fost o echipă care s-a bătut la jumătatea clasamentului, cu precizarea că în 2020 a ocupat locul 3.
În acel an, Mercedes luase titlul, urmată de Red Bull. McLaren, de pe poziția a 3-a, stătea la 100 de puncte de Red Bull și peste 300 de Mercedes, pe atunci la volan cu Lewis Hamilton (40 de ani) și Valtteri Bottas (35 de ani). Perioada dintre 2014 și 2021 este marcată de dominarea echipei germane, în acei 7 ani, Mercedes, condusă de Toto Wolff (53 de ani), obținea an de an titlul.
- Articol de Tudor Andrei
{{text}}