O analiză efectuată pe 800.000 de mașini din Europa și publicată de cotidianul britanic Guardian a descoperit că poluarea generată în condiții reale de vehiculele hibride plug-in este de aproape cinci ori mai mare decât cea indicată de testele de laborator.
Vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV) emit de aproape cinci ori mai multă poluare care contribuie la încălzirea globală decât arată cifrele oficiale!
Aceste vehicule care pot funcționa atât pe baterii electrice, cât și pe motoare cu combustie, au fost promovate de producătorii auto europeni ca o soluție pentru orașe, dar și pentru a parcurge distanțe lungi fără opriri, spre deosebire de mașinile complet electrice. Practic, s-a spus că poluarea din oraș ar scădea, în modul electric, și ar fi aceeași pe distanțe mai lungi, de unde o medie avantajoasă pentru mediu.
Datele arată însă că vehiculele PHEV emit cu doar 19% mai puțin CO2 decât mașinile pe benzină și motorină, conform unei analize publicate joi de grupul nonprofit Transport and Environment. În testele de laborator, se presupunea că acestea sunt cu 75% mai puțin poluante.
Cercetătorii au analizat datele de la contoarele de consum de combustibil de la bordul a 800.000 de mașini înmatriculate în Europa între 2021 și 2023, notează sursa citată. Ei au descoperit că emisiile reale de dioxid de carbon ale vehiculelor PHEV în 2023 au fost de 4,9 ori mai mari decât cele din testele standardizate de laborator, în creștere de la un nivel de 3,5 ori mai mare în 2021.
Știrea vine în condițiile în care vânzările globale de vehicule electrice şi hibride plug-in au crescut cu 26% în septembrie, atingând un nivel-record de 2,1 milioane de unităţi, potrivit datelor publicate azi de cea mai mare firmă de cercetare din domeniul mașinilor electrice, Rho Motion, citate de Reuters.
„Emisiile din lumea reală cresc, în timp ce emisiile oficiale scad”
„Emisiile din lumea reală cresc, în timp ce emisiile oficiale scad”, a declarat Sofía Navas Gohlke, cercetătoare la Transport and Environment și coautoare a raportului. „Această discrepanță se agravează și este o problemă reală. Drept urmare, mașinile PHEV poluează aproape la fel de mult ca mașinile pe benzină”.
Cercetătorii au atribuit cea mai mare parte a acestei diferențe supraestimării „factorului de utilitate” – raportul dintre kilometrii parcurși în modul electric și totalul kilometrilor parcurși. S-a constatat că doar 27% din distanță a fost parcursă în modul electric, deși estimările oficiale presupuneau un procent de 84%. Comisia Europeană a anunțat două corecții ale acestui raport, care vor reduce diferența, dar nu o vor elimina complet, potrivit analizei.
Chiar și atunci când mașinile au fost conduse în modul electric, analiza a arătat că nivelurile de poluare au fost cu mult peste estimările oficiale. Cercetătorii au explicat acest lucru prin faptul că motoarele electrice nu sunt suficient de puternice pentru a funcționa singure, motoarele termice arzând combustibili fosili pentru aproape o treime din distanța parcursă în modul electric.
Mașini electrice la încărcare, sursa foto: Guliver/gettyimagesLobby intens împotriva motoarelor cu combustie, China a câștigat cursa în Europa
Patrick Plötz, șeful Departamentului de economie energetică la Institutul Fraunhofer pentru Sisteme și Cercetare Inovatoare, care nu a fost implicat în studiu, a declarat că aceasta este o „contribuție foarte utilă”, după ani în care o parte a industriei auto a susținut că nu există suficiente date pentru a evalua cu precizie emisiile reale.
„Rezultatele demonstrează, fără nicio îndoială, că decalajul dintre consumul de combustibil și emisiile de CO2 oficiale și cele reale ale PHEV-urilor este mult, mult mai mare decât în cazul mașinilor pe benzină sau motorină. Orice modificare a politicilor privind PHEV-urile ar trebui făcută cu cea mai mare atenție și în lumina acestor date”.
Mașinile hibride au revenit în dezbaterea politică, în contextul în care producătorii auto au presat UE să relaxeze obiectivele privind emisiile de CO2.
Interzicerea mașinilor noi cu motoare cu combustie în 2035 a fost supusă unui lobby intens din partea industriei auto și opoziției din partea statelor membre cu industrii auto puternice.
- Conform Reuters, producătorii auto chinezi au vândut mai multe mașini în Europa decât mărcile Renault și Audi în luna august, fiind sprijiniți de creșterea puternică a vânzărilor de hibride plug-in, cu modele de la BYD, Jaecoo și MG în Top 10 al vânzărilor din această categorie, arată datele JATO Dynamics publicate marți.
Cercetătorii au calculat că subestimarea emisiilor PHEV a permis celor patru mari grupuri de producători auto să evite amenzi de peste 5 miliarde de euro între 2021 și 2023, facilitând în mod artificial respectarea țintelor de CO2 ale UE. Ei au adăugat că șoferii de PHEV ar plăti, de asemenea, cu aproximativ 500 de euro mai mult pe an pentru costurile de funcționare decât s-ar presupune în urma testelor de laborator.
„Afirmațiile îndrăznețe pe care producătorii le fac despre vehiculele lor hibride plug-in sunt în mod clar departe de realitate”, a declarat Colin Walker, analist în transporturi la Energy and Climate Intelligence Unit.
„Consumatorii sunt induși în eroare, crezând că, prin cumpărarea unui PHEV, ajută mediul și economisesc bani”, a spus el. „În realitate, PHEV-urile sunt cu puțin mai bune decât mașinile obișnuite pe benzină și motorină în ceea ce privește combustibilul pe care îl consumă, CO2-ul pe care îl produc și banii pe care îi costă pentru a le rula”.
{{text}}