GSP special   •   Sansa pentru Sport   •   UN SIMBOL AL ROMÂNIEI, HIPODROMUL DE LA PLOIEŞTI, E PE CALE DE DISPARIŢIE

Atentat!

Articol de Justin Gafiuc   —  vineri, 26 septembrie 2008

Complexul destinat curselor de cai de la Ploieşti, întins pe o suprafaţă de peste 23 de hectare, este vizat de consorţii imobiliare pentru ridicarea unor cartiere rezidenţiale





Ultimul bastion al trapului ro­mâ­nesc, hipodromul de la Plo­ieşti, a ajuns o ruină. Îne­cat în no­roa­ie şi lăsat în pa­ra­gină, complexul a de­ve­nit subiect de dis­pu­tă ju­ri­dică fără sfîrşit, iar dez­­vol­ta­torii i­mo­bi­li­ari amuşinează vas­­­tul teren de peste 23 ha ca pe o ex­celentă o­por­tu­ni­ta­te re­zi­de­n­ţi­a­lă, cu po­tenţial de profit fa­bulos! Un me­tru pătrat în zonă e e­va­luat la mi­ni­mum 200 de euro, ceea ce înseamnă că miza e un spaţiu care va­lo­rea­ză cel puţin 46 de milioane de euro!



A SUPRAVIEŢUIT SUB COMUNISM

După 1960, cînd regimul co­mu­nist a mu­tat cursele de cai din Ca­­pitală în urbea praho­veană, spor­­tul regilor a supravieţuit cu greu. O mînă de antrenori, driveri şi crescători au cărat în spate turful a­u­tohton, care a dus un trai la li­mi­tă sub Gheorghiu Dej şi Ceauşescu. Departe însă de strălucirea şi ştai­ful din perioada interbelică ori dinaintea Primului Război Mondial, cînd hipodromul de la Bucureşti era locul preferat de distrac­ţie pentru protipendada Ca­pitalei!



“Primăria doar ne-a ob­s­truc­­­ţionat. Ne-au im­pus a­vize inutile pentru a ne acuza apoi că am depă­şit ter­me­ne­le de e­xe­cuţie”

Tănase Plăiaşu, avocat Ippodromi&Citta



49 DE ANI CONCESIUNE

Hipodromul de la Ploieşti a in­trat în cădere liberă după Re­vo­luţie. Din 2002, a ajuns în ad­mi­nis­tra­rea Primăriei, care a încercat scoaterea lui la licitaţie. În august 2005, societatea ita­li­a­nă Ippo­dro­mi&Citta a ob­ţi­nut de la Con­siliul Local con­ce­siunea pe 49 de ani şi, prin contract, şi-a asumat în­de­pli­ni­rea unor o­biective punctuale, cu in­ves­tiţii de 4,5 milioane de euro pînă în 2009. Între ele, rea­li­za­rea unui nou cir­cuit de curse şi a unei piste con­cen­tri­ce, pre­cum şi parcări şi spa­ţii pentru or­ga­­ni­zarea de pa­ri­uri.



“AU DISTRUS TOT!”

“Au făcut un rahat! Au arun­cat nişte basculante cu nisip şi cu ca­ta­roaie, de-şi rup caii picioarele, au văruit şi au pus trei geamuri la un cabinet me­di­cal”, e concluzia lui Mar­cel Toma, fost consilier PNL. “Au venit cu ideea de dis­tru­ge­re. Din cauza lor, în 2006 nu s-a des­fă­şu­rat derbyul de trap, pentru prima dată de cînd există curse la Plo­ieşti. Nici în timpul celui De-al Doi­lea Război Mondial nu s-a întîmplat asta! Plus că se duce de rîpă o întreagă rasă, trăpaşul românesc, pus în imposibilitatea de a mai fi calificat prin par­ti­ci­pa­rea la curse. In­ten­ţio­nează să blo­che­ze doi ani ac­ti­vi­tatea hipo­dro­mu­lui! Asta deşi în urmă cu două luni s-a e­mis o hotărîre de­fi­nitivă şi ire­vo­ca­bilă a Curţii de Apel Pra­ho­va, prin care ita­lienii sînt obligaţi să per­mită des­fă­şu­ra­rea curse­lor şi a an­tre­na­men­te­lor!”, spu­ne Ma­­rian Manea, pre­şe­­din­­tele So­cietăţii Ro­mâ­­ne de Trap, care re­u­neş­te pro­prietarii de cai.



OCTOMBRIE 2007: STOP CURSE!

Sufocat de bătăliile politice locale, care au condus la întîrzierea trimiterii la judecată a contractului călcat în picioare, hipodromul de la Ploieşti îşi dă ultima suflare. Graj­durile hergheliilor Dor Mărunt şi Ruşeţu sînt pustii, proprietarii par­ticulari şi-au vîndut armăsari de mii de euro pe sume mo­dice, bo­xe­le goale, des­tinate cîndva bidi­viilor, sînt pline de mizerii, iar gă­u­ri­le din acoperiş fac parte in­te­grantă din peisajul de­bu­­so­lant. Italienii le-au in­ter­zis să mai intre pe pistă, fie şi pentru an­tre­namente, celor care încă mai au cai. Curse nu s-au mai desfăşurat din octombrie anul trecut! Pînă şi potcovarii au de­ve­nit o categorie pe cale de dispariţie: mai există unul singur, plătit cu 25 RON pe potcovit!



“Înaintea unei şedinţe de Consiliu Lo­cal, a ve­nit cineva şi mi-a spus: «Fii a­tent că la Hipodrom s-ar pu­tea să se ridice un cartier de lo­cu­in­ţe!»”

MARCEL TOMA, fost consilier local Ploieşti





PILERI, VERIGA SUSPECTĂ

Italianul Sergio Pileri, reprezentant al societăţii Ippodromi&Citta în par­teneriatul legat de hipodrom, e un personaj care a trezit îndoieli municipalităţii. Bănuit de legături cu mafia din Palermo şi su­biect al unor investigaţii ale presei din România sub aspectul suspiciu­nilor de spălare de bani, Pileri în­vîrte cu precădere afaceri în salu­bri­tate. “Ştiam activitatea con­tro­ver­sată a acestui om. A apărut în contract pe parcurs ca admi­nis­trator. Mi s-a părut în ne­re­gulă. Am solicitat cu atît mai mult mo­ni­to­rizarea atentă a con­trac­tu­lui”, a povestit senatorul PSD Daniel Savu, fost consilier local la Ploieşti.





CÎŞTIGĂTORUL DERBYULUI: 30 DE EURO!

În ţările cu tradiţie hipică, precum SUA, Anglia sau Franţa, la derbyul de trap, cursa de top a anului, sînt puse la bătaie sume fabuloase. La Premiul Americii, organizat pe hi­po­dromul “Vincennes” din Paris, cîşti­gă­torul primeşte un milion de euro, plus jumătate din încasări! În schimb, la Ploieşti, cei care au tri­um­fat în derbyul României au luat tot mai puţini bani: la cursa din 2007, locului întîi, pe care s-a clasat armăsarul Carlos, proprietar Ma­rian Manea , i-au revenit doar 30 de euro! Suma nu acoperă nici mă­car un sfert din cuantumul necesar pentru întreţinerea lunară a unui asemenea exemplar performant!





“Mă doare sufletul!”



Mircea Ştefănescu, cel mai titrat driver din istoria României, 9 derbyuri cîştigate!, deplînge soarta
Hipodromului





Peste cinci luni va împlini 80 de ani. Mircea Ştefănescu e unul dintre driverii legendari din istoria turfului românesc, aler­gînd în curse încă din vremurile în care comuniştii nu apucaseră să dis­trugă hipodromul de la B­u­cu­reşti.



– Domnule Ştefănescu, o da­tă cu hipodromul de la Ploieşti se sur­pă şi o parte din viaţa dum­nea­voastră!

– Aşa e! Mă doare sufletul fi­indcă dispare totul acolo! Îmi a­min­tesc mereu cum, în ‘60, cînd s-a mutat Hipodromul de la Bucureşti la Ploieşti, am plecat pe drum peste noapte cu 60 de cai, pe mar­ginea şoselei, să-i mutăm în noua locaţie ordonată de comunişti. Îmi amintesc victoriile şi înfrîngerile, prietenii şi adversarii de cursă, oa­menii care veneau cu miile la re­u­ni­unile de la sfîrşit de săptămînă. Se duc toate, din păcate, şi e incredibil cum nu se face nimic pentru a salva hipodromul!



“SĂ VINĂ BECALI!”



– Cum vedeţi ieşirea din im­pas?

– Domne, în zece ani, calul va fi iar la putere! Dar trebuie să se im­pli­ce cineva cu bani, gen Pa­triciu sau Ţiriac. Sau poate Gigi Be­cali, să a­du­că hipismul lîngă fot­bal, fiindcă se pot cîştiga sume u­ri­aşe dacă ştii să gestionezi un hi­po­drom ade­vă­rat!

Show more
Loading ...
Failed to load data.

Show more
Loading ...
Failed to load data.